500 OOPS: could not bind listening IPv4 socket

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
HmComBz

Re: 500 OOPS: could not bind listening IPv4 socket

Inlägg av HmComBz »

Jag har testat ta bort nu och även installera om men samma problem kvarstår, jag har även tagit bort de gamla mapparna och allting men samma sak. Jag vet inte varför det kan ha blivit såhär. Det enda som är skillnad mot för är att jag har flyttat och att jag har en ny ip adress då jag inte bor kvar på mitt gamla ställe. Så vad är då bäst, skall jag fortsätta försöka med vsftpd. För jag ser inga fel vad jag kan komma på allting är installerat enligt guiden.

Och allting verkar vara i sin ordning men fungerar inte endå. Eller skall jag försöka installera någon annan ftp kanske. Isåfall är det någon som har några tips och isåfall hur installerar man den på ett bra sätt!?

Jag önskar bara att få en fungerande ftp igen och slippa allt problem!
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Har du möjlihet att testa utan router?
Du kan även pröva att bara köra på ditt lokala nätverk (med routern)
HmComBz

Inlägg av HmComBz »

Hur menar du då, för routern är trådlös, så en kabel går från router till vägg och en går från, router till servern, som i detta fallet är en NSLU2. Skulle jag sätta in bredbandet direkt från väggen till min dator så finns det ju inga jack kvar sen tyvärr. Och jag har ingen hub eller switch heller..eller är det något jag har glömt kanske?

Jag vill även tilllägga att jag har gjort ett litet framsteg som dock inte ledde någonvart, jag stängde av windowsbrandväggen, och då plötsligt kom jag in. Så jag gjorde en mapp via min ftp klient och den skapades som det skulle men sen så la den av och det stog kunde inte ändra osv, och nu kommer jag inte in igen, vet inte vad det beror på men jag kom in för en kort stund...
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Menade att du kopplade datorn direkt till väggen och sen körde du klienten utifrån Internet mot servern.

Men jag tror inte det är något fel på din ftp-server, utan felet är på din Windows maskin. Men vad det kan vara vet jag inte. Har du försökt köra klienten från någon annan dator med Windows eller Ubuntu?
HmComBz

Inlägg av HmComBz »

Ja faktikst så har jag det, körde från en annan windows dator, med installerat vista. Men om man skall utesluta lite då, servern är ju inställd enligt din guide så den bör ju fungera, det enda jag ändrade var så att alla filer hamnar i /var/ftp istället för /var/ftp/$USER men det skall väl inte ha någon betydelse. Så precis som du säger så borde ju servern fungera...

Då är det något utanför den, då har vi ju brandvägg som är i vägen. För saken är att när en polare testade hemmifrån sig fick han samma meddelande som för mig, det gick alltså inte. Då måste det ju vara något med mitt internet, alltså min dator eller min brandvägg.

Men som jag sa, jag kommer ju inte åt servern om jag sätter sladden i datorn för då är ju alla uttag fulla, då kan jag ju inte nå den och testa ifrån.....

Kod: Markera allt

220 (vsFTPd 2.0.5)
       USER patrik
331 Please specify the password.
       PASS (password not shown)
230 Login successful.
       FEAT
211-Features:
EPRT
EPSV
MDTM
PASV
REST STREAM
SIZE
TVFS
211 End
       PWD
257 "/"
       TYPE A
200 Switching to ASCII mode.
       PASV
227 Entering Passive Mode (83,233,201,184,197,132)
       LIST -al

Så här blir det i min ftp klient när jag ansluter, alltså lösen och användarnamn är korrekt, sen står den och går i någon minut innan:
425 Failed to establish connection. : // kommer upp.. Just nu har jag ingen brandvägg på i windows iaf.

Nu har jag testat koppla ur routern och köra servern direkt i väggen och ansluta från ett annat nätverk, då hittade vi den aldrig, inte ens via SSH så kunde vi logga in som vi har kunnat använda tidigare.... så nu har jag kopplat in det som vanligt igen, vet inte riktigt varför, kan det vara för att den måste ha DHCP eller något?!

Nu kommer ännu mer info, nu har en kompis lyckats ansluta och föra över, men fick infon:

211 End
[16:42:32] PWD
[16:42:32] 257 "/"
[16:42:32] TYPE A
[16:42:32] 200 Switching to ASCII mode.
[16:42:32] PASV
[16:42:32] 227 Entering Passive Mode (83,233,201,184,197,136)
[16:42:32] Opening data connection to 83.233.201.184 Port: 50568
[16:42:32] LIST -aL
[16:42:53] Anslutningsförsöket misslyckades eftersom den anslutna datorn inte svarade inom en viss tid eller på grund av att den etablerade anslutningen till värddatorn inte längre fungerar.
[16:43:32] 425 Failed to establish connection.
[16:43:32] Automatic failover of data connection mode from "Passive Mode (PASV)" to "Active Mode (PORT)".
[16:43:32] PORT 192,168,0,140,4,230
[16:43:33] 200 PORT command successful. Consider using PASV.
[16:43:33] LIST -aL
[16:43:33] 150 Here comes the directory listing.
[16:43:33] 241 bytes transferred. (N/A/s) (0 ms)
[16:43:33] 226 Directory send OK.

Det där failover of data connection mode from passiv to actve.....vad kan det betyda?!
Senast redigerad av 1 HmComBz, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

ändrade var så att alla filer hamnar i /var/ftp istället för /var/ftp/$USER men det skall väl inte ha någon betydelse.
Jo, det har betydelse. Ändra i så fall vsftpd.conf enligt:
# user_sub_token=$USER
# local_root=/var/ftp/$USER
local_root=/var/ftp

Ändra se'n rättighet på foldern

sudo chmod 777 /var/ftp
Starta om vsftpd
HmComBz

Inlägg av HmComBz »

japp med det har jag gjort, men läst posten över, kan det betyda något tror du!?
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Det är nå't skumt med kommunikationen. Men vad ...?
HmComBz

Inlägg av HmComBz »

Men hur kommer det sig att det inte fungerade när den bara var i väggen....det borde väl fungerat endå. Men routern är ju oförändrad mot var den var förut. Och när jag ansluter så är det ju via passiv. Och jag har för mig att jag läste i någon av dina guider att det var det det skulle vara när man har en ftp server. Så ja precis, något konstigt med anslutningen, men vad kan det bero på !? Väldigt märkligt!

Nu måste jag lägga till något märkligt, nu fungerar det av någon anledning, jag har inte ändrat något, för nu håller jag på och laddar upp en fil på 600mb och testar och det fungearar utmärkt, hoppas inte det är någon tillfällighet, men då frågar jag mig varför?! Kan det vara att jag hade putty med SSH på samtidigt som jag försökte ansluta och det var det som strulade?
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Hur blev fortsättningen?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"