Jag har nu installerat ett antal datorer med olika OS av Ubunutu. De flesta är Ubuntu,
men också Xubuntu och Edubuntu.
(min IT-kompitens är dock på amatörnivå-try and error).
Xubuntu är en lättare/snabbare version med lägre funktionalitet.
Edubuntu erbjuder en del extra med jag upplever det som PCn får lite för mycket att ta hand om.
(iaf den jag testat det på)
Det jag är osäker på eller inte förstått är. Varför blir en PC med Linux/Ubunut "tröttare" av
att flera program installeras. Är det så att applikationerna ligger "tätare" kopplade till OSet
än i en Windows-PC? Om jag "uppgraderar " från XP till Vista så tar det prestanda, men om jag ökar antalet
applikationer (program) i en XP installation är det oförändrat.
Att går från Ubuntu till Edubuntu, uppfattade jag som en ökning av Applikationer ( div utbildningsmjukvara)
men kanske inget som hade med OSet att göra.
Anledningen till frågan är jag vill förstå hur jag ska förhålla mig till kommande eventuella
nya installationer av applikationer. Kommer PCns prestanda att vara högre med färre
applikation installerade? Att flera applikationer startade förbrukar prestanda är uppenbart.
prestanda fråga X / U / EDU [TRÖST]
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
prestanda fråga X / U / EDU [TRÖST]
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 20 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: prestanda fråga X / U / EDU
Antalet installerade program ska inte sega ner datorn, bara ta plats på hårddisken. Men om det inte är så att hårddisken är näst intill full kan datorn bli segare. För att se hur mycket ledigt man har kan man tex ta System → Administration → Systemövervakare → fliken Filsystem
Det är antalet program och tjänster som går i bakgrunden som kan sega ner datorn, Xubuntu har mycket mindre såna grejer i bakgrunden plus att den har en annan skrivbordsmiljö (som är justerad för att se ut som Ubuntu) som inte är lika krävande som de i övriga Ubuntusmaker.
Det är antalet program och tjänster som går i bakgrunden som kan sega ner datorn, Xubuntu har mycket mindre såna grejer i bakgrunden plus att den har en annan skrivbordsmiljö (som är justerad för att se ut som Ubuntu) som inte är lika krävande som de i övriga Ubuntusmaker.
- mcNisse
Det där har jag inte märkt. Jag har laggt till program i flera år du utan att ha märkt någon skillnad. Däremot har jag hört att windows datorer har det problemet eftersom registret växer, men jag kan inte riktigt uttala mig eftersom jag inte har änvänt windows på flera år.Hans Linde skrev:Varför blir en PC med Linux/Ubunut "tröttare" av
att flera program installeras. Är det så att applikationerna ligger "tätare" kopplade till OSet
än i en Windows-PC?
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll hur många program du har installerat på disken. Det som spelar roll är hur många program du kör samtidigt (aktivt). Dvs det spelar inte så stor roll om du har många program igång eftersom de som inte används ligger utswappade. Jag tex ett ripskript som verkligen sänker datorn. Det kan starta en vansinnig massa lame processer. Mitt rekord är en last på 20.
-
OK det låter bra.
Jag antar att Edubuntu har någon annan anledning till att jag fick det intycket.
För mitt behov kanske Xubuntu skulle funka , om jag utökar med några program och
kan ordna med nätverksansluting.
Jag antar att Edubuntu har någon annan anledning till att jag fick det intycket.
För mitt behov kanske Xubuntu skulle funka , om jag utökar med några program och
kan ordna med nätverksansluting.