RAM-minne och Virtuella maskiner
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
RAM-minne och Virtuella maskiner
Hur mycket ramminne kan Ubuntu utnyttja?
Funderar på att köpa en ny maskin med mycket minne och köra Ubuntu som "värdoperativ" och sedan köra flera virtuella klienter på samma maskin.
Typ:
Ubuntu - Värd
===========
VmWare, Virtualbox
===========
XP, VISTA, LINUX.......ETC
Vilken virtualiseringsmotor är snabbast under Ubuntu? Är det VmWare eller Virtualbox eller vad ska man köra?
Funderar på att köpa en ny maskin med mycket minne och köra Ubuntu som "värdoperativ" och sedan köra flera virtuella klienter på samma maskin.
Typ:
Ubuntu - Värd
===========
VmWare, Virtualbox
===========
XP, VISTA, LINUX.......ETC
Vilken virtualiseringsmotor är snabbast under Ubuntu? Är det VmWare eller Virtualbox eller vad ska man köra?
Re: RAM-minne och Virtuella maskiner
Det är samma sak för alla OS:
x86 = Max 3,12GB RAM
x86_64 = +3,12 GB RAM
Jag kör Virtualbox för att det är OSS, nackdelen är att det använder Qt och jag använder ju GNOME. Wmware har väl funderat på att byta licens.
x86 = Max 3,12GB RAM
x86_64 = +3,12 GB RAM
Jag kör Virtualbox för att det är OSS, nackdelen är att det använder Qt och jag använder ju GNOME. Wmware har väl funderat på att byta licens.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det finns undantag från ovanstående "regel"Hund skrev:Det är samma sak för alla OS:
x86 = Max 3,12GB RAM
x86_64 = +3,12 GB RAM

"
Nowadays, many servers are running with 2-4 gigabytes of RAM, and their owners are discovering a problem: When they run 32-bit debian Linux distribution, their extra RAM is not being used. Fortunately, correcting the problem is only a matter of installing or building a kernel with a few specific parameters enabled or disabled.
In Debian, use the apt-cache search command to locate a recent linux-image package for a kernel for a 686 processor if you want support for up to 4 gigabytes. If you want support for up to 64 gigabytes, look for a kernel that ends with 686-bigmem. These kernels will enable support for 64GB. Unfortunately, a generic kernel for only 4GB does not exist.
aptitude install linux-image-2.6-686-bigmem
That’s it now you need to reboot your system and you will be able to install up to 64GB of RAM to your system.
"
källa > http://www.debianadmin.com/howto-use-mo ... -etch.html
Jag glömde serverkärnan..
Ber om ursäkt för det. Man kan även kompilera stöd för SMP (Har för mig att det är den funktionen som finns med Serverkärnan?) om man kompilerar kärnan själv.

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad påverkar qt, som gör det till en så stor nackdel för en gnome användare?Hund skrev:Jag kör Virtualbox för att det är OSS, nackdelen är att det använder Qt och jag använder ju GNOME. Wmware har väl funderat på att byta licens.
Tunga beroenden och det förekommer en viss prestandaförlust, på en modern dator är den dock minimal.mcNisse skrev:Vad påverkar qt, som gör det till en så stor nackdel för en gnome användare?Hund skrev:Jag kör Virtualbox för att det är OSS, nackdelen är att det använder Qt och jag använder ju GNOME. Wmware har väl funderat på att byta licens.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vad har du fått den siffran ifrån?Hund skrev:x86 = Max 3,12GB RAM
2³² bitar ram kan en 32bitar processor ha. 2³² är ca 4GB ram. Sen så kan man inte utnyttja allt därför att grafikkort etc ska också få plats inom de 2³² bitarna. Vilket gör att man hamnar någonstans på 3,XGB ram oftast.
Nu har dom ändrar till ~3, förut stog det 3,12 GB.
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=787522
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=787522
Behöver man bridged networking för sina vm är vmware server det klart bättre alternativet. Det är marigt att få till i vb; krävs en massa skriptning, mot ett klick i vmware. Behöver man inte ha sina virtuella maskiner som egna fysiska enheter på nätverket är det väl mer hugget som stucket mellan de två.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
I stället för Ubuntu som grund så är kanske en tanke att kolla in vmwares ESXi eller ESX i stället. Dock kan det krävas lite speciellt hårdvara för att det ska fungera men ska du ändå köpa nytt kan det vara värt det!
ESX fungerar så att man installerar den direkt utan något underliggande OS och så installerar man sen alla virtuella OS. Man slipper ett steg i kedjan.
Hårdvara -> Ubuntu -> Virtualbox/Vmware -> Virtuella OS
Hårdvara -> Vmware ESXi -> Virtuella OS
Jag har själv tyvärr ingen erfarenhet av ESX men har hört mycket gott om det! Synd bara att det inte är OSS
men det är gratis iaf 
ESX fungerar så att man installerar den direkt utan något underliggande OS och så installerar man sen alla virtuella OS. Man slipper ett steg i kedjan.
Hårdvara -> Ubuntu -> Virtualbox/Vmware -> Virtuella OS
Hårdvara -> Vmware ESXi -> Virtuella OS
Jag har själv tyvärr ingen erfarenhet av ESX men har hört mycket gott om det! Synd bara att det inte är OSS