Jag är ny i Ubuntu och jag har provat att installera "The Orange Box" på min dator. Allt fungerade fint tills jag skulle börja spela.
När spelet startar kommer reklamen upp i halv skärm, men när spel-menyn kommer hoppar den automatiskt upp i helskärm, då blir det svart på skärmen och så står det "out of range". Allt man hör är spel musiken.
Jag har lyckats förminska den igen men så fort jag klickar i spelet händer samma sak som förut.
Vad ska jag göra?
Samma sak sker med alla fem spel i boxen.
Jag har använt denna sidan som hjälp vid installationen http://www.fsckin.com/2007/10/15/how-to ... sing-wine/.
The Orange Box: Skulle behövar lite hjälp
Re: The Orange Box: Skulle behövar lite hjälp
Låter som om din skärm inte klarar av upplösningen och därav "out of range".
I winecfg kan du välja att emulera ett skrivbord som wine-programmen körs i. Då borde du kunna ställa in rätt upplösning i spelet och sedan avsluta det, ta bort det emulerade skrivbordet för att sedan starta spelet igen.
I annat fall kan du använda dig av -width 1024 –height 768 för att tvinga önskad upplösning, tex "steam.exe -applaunch 215 -width 1024 –height 768"
215 motsvarar det spel du önskar köra via steam. Har bara halflife liggandes här och aldrig installerat steam så jag har ingen aning hur man får reda på vilket spel som är vilket.
I winecfg kan du välja att emulera ett skrivbord som wine-programmen körs i. Då borde du kunna ställa in rätt upplösning i spelet och sedan avsluta det, ta bort det emulerade skrivbordet för att sedan starta spelet igen.
I annat fall kan du använda dig av -width 1024 –height 768 för att tvinga önskad upplösning, tex "steam.exe -applaunch 215 -width 1024 –height 768"
215 motsvarar det spel du önskar köra via steam. Har bara halflife liggandes här och aldrig installerat steam så jag har ingen aning hur man får reda på vilket spel som är vilket.