Devede hittar inte mediafilen

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Devede hittar inte mediafilen

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Går det att kolla på mpteg-ts filen i vlc? Isåfall skulle man kunna använda tex gtkrecordMyDesktop och spela in det när LVC spelar upp det. Fullösning ;)
Japp, det går att se filmen i VLC, inga problem. gtkrecord, spelar det in vad man ser på skärmen eller vad? Hur påverkar det i så fall kvalitén på filmen?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Håller på med en videoguide med bla rekordMyDesktop, återkommer när den är klar
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Här är filmen. Det är en videoguide om hur man gör en videoguide, men i början så demonstreras gtkRecordMyDesktop. Man skulle låta det spela in hela skärmen, sen starta vlc och spela upp filen i helskärm, vänta tills det är klart och stoppa inspelningen. Sen öppna filen i Kino och ta bort så att bara uppspelningen av filen syns (inte när man öppnar mappar å sånt).

Hur man gör syns (bland mycket annat) i videoklippet. http://www.youtube.com/watch?v=ujNqGAsiH_Y

Det behöver inte bli så mycket sämre bildkvalitet, men bättre blir det ju iaf inte 8)

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Här är filmen. Det är en videoguide om hur man gör en videoguide, men i början så demonstreras gtkRecordMyDesktop. Man skulle låta det spela in hela skärmen, sen starta vlc och spela upp filen i helskärm, vänta tills det är klart och stoppa inspelningen. Sen öppna filen i Kino och ta bort så att bara uppspelningen av filen syns (inte när man öppnar mappar å sånt).

Hur man gör syns (bland mycket annat) i videoklippet. http://www.youtube.com/watch?v=ujNqGAsiH_Y

Det behöver inte bli så mycket sämre bildkvalitet, men bättre blir det ju iaf inte 8)
Ja, ja, jag ska nog testa det här, hehe. Men det känns på något vis som om jag skulle ha gjort annorlunda från första början när jag strömmade ner filmen?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jo antagligen, men har du inte möjlighet att strömma ner den igen så....

videoklippet gjorde jag egentligen för att vi i en annan tråd diskuterar att börja lägga upp lite videoguider, men om det kan va till hjälp här ock så... :)

Dock så känns det som fullösningarnas fullösning att "konvertera" genom att spela in skärmen O0

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Dock så känns det som fullösningarnas fullösning att "konvertera" genom att spela in skärmen O0
Haha, ja, verkligen. :) Alla sätt är bra utom dom dåliga. Fast gtkrecordMyDesktop finns inte i Synaptics?

Edit:

Jag testar med xvidcap istället så får vi se hur det går.

Vad skumt, när jag klickar på record så krashar programmet, vad är nu detta? Det här är ju helt otroligt! Det är ju precis vad som hände med ngt annat program jag testade, är det Ubuntu som strular tro?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag har skrivit fel (på en massa ställen >:( ) Programmet heter gtk-recordmydesktop, med bindestreck. Istanbul är ett annat program som gör samma sak.

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Jag har skrivit fel (på en massa ställen >:( ) Programmet heter gtk-recordmydesktop, med bindestreck. Istanbul är ett annat program som gör samma sak.
Aha, nu hittar jag det. Istanbul fungerade inget visare eller också gjorde jag fel när jag försökte använda det.

Edit:

Ok, nu har jag äntligen fått gtk-recordmydesktop att fungera. Jag ser inte hur man sparar filen i ett annat format än ogg iofs, går det?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag tyckte recordMyDesktop var enklare att fatta, med Istanbul så får man bara en ikon i notifieringsytan (uppe till höger) som man får högerklicka på för att ändra inställningar, och vänsterklicka på för att starta/stoppa inspelning

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Jag tyckte recordMyDesktop var enklare att fatta, med Istanbul så får man bara en ikon i notifieringsytan (uppe till höger) som man får högerklicka på för att ändra inställningar, och vänsterklicka på för att starta/stoppa inspelning
Ja, fast ikonen i Istanbul fungerad einte ordentligt, den gick inte att klicka på när man väl startat inspelningen, ikonen "dog" liksom, den bara satt där i notifieringsytan, men, men, strunt samma.

Nu kör jag med recordMyDesktop (eller vad det heter), men när jag sedan ska öppna ogg-filen i Kino så klagar den på att det inte är en DV-fil och vägrar öppna filen. Kino fråga rom jag vill importera filen, men sedan kommer det upp att det inte går att öppna filen. Det står kunde inte öppna filnamnet.ogg.dv
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hmm... Kolla i Synaptic och se så att du har ffmpeg installerat, det skulle kunna va här skon har klämt hela tiden. Kanske även behöver vorbis-tools

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Hmm... Kolla i Synaptic och se så att du har ffmpeg installerat, det skulle kunna va här skon har klämt hela tiden. Kanske även behöver vorbis-tools
Jag hade inte ffmpeg. Nu när jag har installerat det så går det iaf att klicka vidare ytterligare ett steg i DeVeDe. Jag ska kolla om jag får till en DVD-skiva nu med videofilerna.
ubot

Inlägg av ubot »

ubot skrev:
Cadryc skrev:Hmm... Kolla i Synaptic och se så att du har ffmpeg installerat, det skulle kunna va här skon har klämt hela tiden. Kanske även behöver vorbis-tools
Jag hade inte ffmpeg. Nu när jag har installerat det så går det iaf att klicka vidare ytterligare ett steg i DeVeDe. Jag ska kolla om jag får till en DVD-skiva nu med videofilerna.
Nix, det hjälper inte, konverteringen i DeVeDe misslyckas av någon anledning när jag ska skapa en DVD-skiva av filerna. Då har jag installerat både vorbis-tools och ffmpeg.

Kan det vara något skumt kopieringsskydd? ???
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

ubot skrev:Kan det vara något skumt kopieringsskydd? ???
Inte om du har sparat en ström väl?

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:
ubot skrev:Kan det vara något skumt kopieringsskydd? ???
Inte om du har sparat en ström väl?
Jag har ingen aning. Det går att importera filerna i DeVeDe nu iaf, men när man startar allt så klagar DeVeDe på att konverteringen misslyckas.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Om du öppnar filen med Kino (igen) och exporterar som DVD ?

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Om du öppnar filen med Kino (igen) och exporterar som DVD ?
Testade precis att importera filerna där och exportera till DV-filer. Det fungerar för den ena filen, men den filen som är en ogg-file strömmad från en mpeg ts-fil importeras på bråkdelen av en sekund och konverteringen lyckas inte av någon anlendning. Det är något skumt med den ursprungliga mpeg ts-filen som jag strömmade ner.

Jag får väl göra en screen capture på filmen. Otroligt men sant.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

HAhahah. Förlåt, men det känns såå.... fullösning. ::)

När du startat recordmydesktop så klicka på Advanced så kan du ställa in lite högre fps, tror det är 15 som standard men ska du spela in en film så kanske typ 25 är bättre.

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:HAhahah. Förlåt, men det känns såå.... fullösning. ::)

När du startat recordmydesktop så klicka på Advanced så kan du ställa in lite högre fps, tror det är 15 som standard men ska du spela in en film så kanske typ 25 är bättre.
För sent. Dessutom kom det upp ett felmeddelande efter att hela filmen spelats in och jag skulle spara den nya filen. Nu skiter jag i det här. Jag tror det är något med mpeg ts-filen, men som sagt jag lägger ner försöken. Orkar inte hålla på så här och strula för en sådan här struntsak. Du ska ah tack för att du har försökt hjälpa mig iaf. :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"