INGET LJUD

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
serqui
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

INGET LJUD

Inlägg av serqui »

Hej,

jag har installerat senaste versionen av Ubuntu (Server) på en gammal COMPAQ PRESARIO (5670). Allt fungerar utmärkt förutom ljudet, det är knäpptyst, det hörs absolut ingenting.

Jag har sökt på olika forum men inte lyckats hitta några tips som löser mitt problem. Har även kollat http://alsa.opensrc.org/index.php/TroubleShooting utan framgång.

Ljudet fungerar i XP och i andra linux-distributioner därför vänder jag mig nu till detta ububtu-forum eftersom allt tyder på att det är ubuntu-relaterat.

I förhoppning att någon kan ge mig något litet tips som löser detta irriterande problem,
/serqio

INFORMATION

lspci -> 00:06.0 Multimedia audio controller: ESS Technology ES1968 Maestro 2
aplay -l -> card 0: E2 [ESS ES1968 (Maestro 2)], device 0: ESS Maestro [ESS Maestro]
alsamixer -> Card: ESS ES1968 (Maestro 2), Chip: Asahi Kasei AK4540 och volym på samtliga kanaler

sndstat ->
Sound Driver:3.8.1a-980706 (ALSA v1.0.16 emulation code)
Kernel: Linux francia 2.6.24-19-server #1 SMP Wed Aug 20 23:54:28 UTC 2008 i686
Config options: 0
Installed drivers:
Type 10: ALSA emulation
Card config:
ESS ES1968 (Maestro 2) at 0x1000, irq 5
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: INGET LJUD

Inlägg av Tesla »

Jag försökte hitta den guide som jag använde mig utav men lyckas inte hitta den igen. Det mesta gjorde jag dock utefter instruktionerna här http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main. Valde "vendor" och följde stegen tillsammans med den andra guiden som jag inte hittar längre men som jag vet finns länkad härifrån forumet.

Sist men inte minst kan du prova att gå in i mixern och byta enhet (arkiv->byt enhet) eller gå till tabben switch och bocka ur alternativet där. Det sistnämnda var vad som fungerade för mig på min andra dator komiskt nog.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"