TV-out med xrandr på Intel GMA 945

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
william

Re: TV-out med xrandr på Intel GMA 945

Inlägg av william »

imightbe skrev:Jag har exakt samma problem fast på GMA 965
Hehe, hoppsan. tror jag också har 965, felskrivning av mig. :P
imightbe skrev:Har du provat att starta om datorn med kabeln i? Jag körde den och tryckte mig igenom de olika konfigurationerna som man får med Fn-knappen för att välja "skärm-output". Då fick jag bild på tvn när Ubuntu startar upp, och inloggningsbilden syns men så fort jag loggat in och Gnome startat försvinner skiten.
Ok, det har jag inte fattat att man kan göra. Ska prova nu, något speciellt förutom Fn man ska trycka på?
imightbe
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av imightbe »

KiviE skrev:
imightbe skrev: det märkliga där är ju att xorg.conf bara innehåller typ "Configured device" och den funkade out of the box.
Det är inte ett dugg märkligt då nya Xorg är gjort för att man ska slippa pilla(mer eller mindre) i xorg.conf för att koppla in nya skärmar etc. Allt sådant ska kunna göras i X utan att behöva starta om X.
Ah men det jag menade är att jag kan byta till den conf-filen efter att ha provat andra och starta om X men inte få upp rätt upplösningar och så vidare, jag måste starta om datorn helt för att få det rätt.
imightbe

Inlägg av imightbe »

william skrev:
imightbe skrev:Jag har exakt samma problem fast på GMA 965
Hehe, hoppsan. tror jag också har 965, felskrivning av mig. :P
imightbe skrev:Har du provat att starta om datorn med kabeln i? Jag körde den och tryckte mig igenom de olika konfigurationerna som man får med Fn-knappen för att välja "skärm-output". Då fick jag bild på tvn när Ubuntu startar upp, och inloggningsbilden syns men så fort jag loggat in och Gnome startat försvinner skiten.
Ok, det har jag inte fattat att man kan göra. Ska prova nu, något speciellt förutom Fn man ska trycka på?

Hehe okej :)

Ja, jag har en tangent med en "skärm"-ikon på, så Fn-knapp och tillbörlig skärmfunktionsknapp, kan man säga.
william

Inlägg av william »

Det verkar inte fungera för mig. Jag kommer att spela film i windows nu- det får väl duga.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Jag läste en liten howto om nåt likanade som ni försöker med, kanske ni kan hitta nåt intressant där:
http://navetz.com/v/132/Simple-dual-mon ... untu-Linux

Nästan längst ned på den sidan finns det en till länk till en utförligare howto,http://manual.sidux.com/en/hw-dev-mon-en.htm.

Det här är taget ur första länken:
Intel
Output names:
* LVDS: internal laptop panel
* TMDS-1: external DVI port
* VGA: external VGA port
* TV: external TV output

ATI

Output names:
* DVI-0: first external DVI port
* DVI-1: second external DVI port (if present)
* VGA-0: first external VGA port
* VGA-1: second external VGA port (if present)
* S-video

Nvidia

Output names:
* DVI0: first external DVI port
* DVI1: second external DVI port (if present)
Kanske det här skulle kunna funka:

Kod: Markera allt

xrandr --output LVDS --mode 1024x768 --output TV --mode 1024x768 --right-of LVDS
william

Inlägg av william »

Nej det verkar inte fungera. Den första howto'n har jag gjort förut utan lycka.

Min teori är att det har med min mystiska FN-knapp som nämnts tidigare. Tror det är så att i windows måste jag trycka FN-F3 (vilken har en symbol med laptop/TV på) för att starta TV-outen, men är inte helt säker. Kan man på något vis kanske stänga av knappen? Eller är det så att den helt enkelt inte fungerar i ubuntu och därför kommer TV-outen inte att fungera? Eller också så kanske det inte alls har med knappen att göra.. :P
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Jag har faktiskt ingen aning men det är inte omöjligt att det är det som spökar :)
Vad är det för dator du har?
william

Inlägg av william »

En Zepto Znote 3215W med Intel GMA X3100.
imightbe

Inlägg av imightbe »

william skrev:Nej det verkar inte fungera. Den första howto'n har jag gjort förut utan lycka.

Min teori är att det har med min mystiska FN-knapp som nämnts tidigare. Tror det är så att i windows måste jag trycka FN-F3 (vilken har en symbol med laptop/TV på) för att starta TV-outen, men är inte helt säker. Kan man på något vis kanske stänga av knappen? Eller är det så att den helt enkelt inte fungerar i ubuntu och därför kommer TV-outen inte att fungera? Eller också så kanske det inte alls har med knappen att göra.. :P
Jag är rätt övertygad om att det är chipsettet/drivisarna för jag har samma chipset och det funkar fint i Windows med den mjukvara som hör till utan Fn-knapp, och jag får som sagt bild fram till inloggning i Ubuntu. Sen vägrar den, och ingen verkar få det att fungera? Men måste du använda Fn-F3 i Windows?
imightbe

Inlägg av imightbe »

Hej igen. Har fortfarande inte fått S-video att fungera, med nån howto. Däremot hittade jag denna:

http://www.tradera.com/Adapter_VGA_till ... n-73510894
http://www.misco.se/Product/product.asp ... mId=420136

Möjligt att det fungerar kanske? Någon som vet?
imightbe

Inlägg av imightbe »

imightbe skrev:Hej igen. Har fortfarande inte fått S-video att fungera, med nån howto. Däremot hittade jag denna:

http://www.tradera.com/Adapter_VGA_till ... n-73510894
http://www.misco.se/Product/product.asp ... mId=420136

Möjligt att det fungerar kanske? Någon som vet?
Tänkte bara meddela att det fungerade kanon med VGA-konverter. Kostar ca 500 pix dock så frågan är om det är värt det. Själv måste jag ändå ha den till min HTPC innan jag får en TV med lite modernare ingångar :)
william

Inlägg av william »

Okej. Coolt. Kanske köper en sådan då, men det är ganska dyrt...
Skriv svar

Återgå till "Bild"