Klickar hejvilt

185912
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Klickar hejvilt

Inlägg av 185912 »

Det här väl kanske inte direkt ubuntu-relaterat, tror snarare att det är nåt fel på min dator, men det är främst under ubuntu-installationen det visar sig. Hoppas att ni kanske kan komma med lite hjälp ändå. Om ni lyckas komma på vad problemet är kan jag ju installera ubuntu...

har en ubuntu 8.04 desktop skiva och när jag bootar från den kommer först och främst inte den där första menyn upp. Där man får välja "start or install ubuntu", "memory test" och vad det nu finns mer. Utan jag kastas rätt in till skrivbordet. Väl där så går jag in under system - administation - install, men jag behöver inte ens klicka på install, det räcker med att muspekaren är över. Så om jag skulle vilja komma åt något längre ner i menyn skulle också allt som ligger ovanför öppnas.

Väl inne i installations-grejen är "cancel" markerat och det klickar automatiskt på den och en ruta, "Are you sure you want to abort the installation", eller liknande kommer upp. Denna ruta blinkar i en hejdundrande fart och söker sig längre och längre upp på skärmen och det gäller att hinna klicka på "cancel" innan den hamnar utanför skärmen. Om man lyckas kastas man bara framåt i installationen, man får inte välja tidszon, tangentbordslayout eller någonting, det klickar på "forward" automatiskt. När "starting up the partitioner" kommer får man ett felmeddelande som man inte hinner läsa och datorn stängs av.

Även inne i BIOS händer något liknande. Alla rutor blinkar och söker sig längre och längre upp.

Måste köra windows XP nu eftersom jag inte får igång Ubuntu, men även där finns ett liknande problem. När datorn har varit på i drygt en timme börjar den klicka på allt som muspekaren är över, men då har jag kommit på att det bara är att starta om explorer.exe. Men i t ex Open Office, så om man ska göra ett nytt stycke och trycker på enter fortsätter det bara hur länge som helst tills man hinner trycka ctrl + s och stänga hela programmet. Detta sker alltså även om datorn bara varit på i 5 minuter.

Har även försökt göra lite programmeringsuppgifter från skolan hemma. Använder QBasic än så länge. Man kan skriva in ett program, men när man har testkört det och kommer tillbaka och kanske ska lägga till någonting blir det likadant som i Open Office, det blir nya rader ända tills man lyckas stänga programmet.

Har provat med alla möss och USB-portar jag har. Har även letat fram en PS2-mus och testat med den. Har uppdaterat BIOS också.

Vad ska jag göra...?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Klickar hejvilt

Inlägg av Rune.K »

prova ett annat tangentbord.
jag har varit ute för att tangenter "fastnat"...
185912

Inlägg av 185912 »

Rune.K skrev:prova ett annat tangentbord.
jag har varit ute för att tangenter "fastnat"...
Glömde säga att jag har testat med annat tangentbord också.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Sådana problem kan vara svåra att hitta.

prova ett minnestest, memtest borde finnas på ubuntu-cden.
kör scandisk i windows, kryssa i rutan för "skanna ytan på hårddisken", det tar en bra stund att köra...

Hade själv en mus med glappkontakt i sladden, det tog lång tid innan jag hittade det exakta felet.
185912

Inlägg av 185912 »

Rune.K skrev:Sådana problem kan vara svåra att hitta.

prova ett minnestest, memtest borde finnas på ubuntu-cden.
kör scandisk i windows, kryssa i rutan för "skanna ytan på hårddisken", det tar en bra stund att köra...

Hade själv en mus med glappkontakt i sladden, det tog lång tid innan jag hittade det exakta felet.
Okej, ska genast testas. Tack!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

det kan även vara fel på iso-filen av ubuntu du laddade ner.
har du kvar iso-filen så kolla att md5sum stämmer med "md5summan" på http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/

hur man kollar md5sum i windows har jag tyvärr ingen aning om.
185912

Inlägg av 185912 »

Rune.K skrev:det kan även vara fel på iso-filen av ubuntu du laddade ner.
har du kvar iso-filen så kolla att md5sum stämmer med "md5summan" på http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/

hur man kollar md5sum i windows har jag tyvärr ingen aning om.
Är en "riktig" skiva eller vad man ska säga. Plockade den i skolan. Har även provat med en riktig 7.10 och en bränd 8.04 där jag använde ISO-filen vi använder i skolan till Virtual Box.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Läste igenom din första fråga igen och det verkar vara något hårdvarufel.
Har du kört memtest?
185912

Inlägg av 185912 »

Körde det precis, inga fel där.
185912

Inlägg av 185912 »

Du sa förresten att jag skulle köra scandisk, men det finns inte till XP väl...? Wikipedia informerade mig i alla fall om att det i XP har ersatts CHKDSK, så jag körde det genom kommandotolken. Den sa att den hittade nåt fel i filsystemet och att jag skulle köra CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda felet. Gjorde det, men kör jag det igen finns problemet fortfarande kvar. Har inte använt Windows på flera år mer än i skolan, så är inte riktigt hemma på det. Det där med att skanna ytan på hårddisken verkade inte heller finnas som alternativ.

Finns scandisk till XP eller är det CHKDSK jag ska använda?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

185912 skrev:Du sa förresten att jag skulle köra scandisk, men det finns inte till XP väl...? Wikipedia informerade mig i alla fall om att det i XP har ersatts CHKDSK, så jag körde det genom kommandotolken. Den sa att den hittade nåt fel i filsystemet och att jag skulle köra CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda felet. Gjorde det, men kör jag det igen finns problemet fortfarande kvar. Har inte använt Windows på flera år mer än i skolan, så är inte riktigt hemma på det. Det där med att skanna ytan på hårddisken verkade inte heller finnas som alternativ.

I XP
öppna "den här datorn", högerklicka på din hårddisk (oftast C:) välj verktyg i menyn som dyker upp.
välj därefter kontrollera din hårddisk (tror jag det heter), kryssa i alla rutor och följ anvisningarna.
det tar en stund...
185912

Inlägg av 185912 »

Rune.K skrev:
185912 skrev:Du sa förresten att jag skulle köra scandisk, men det finns inte till XP väl...? Wikipedia informerade mig i alla fall om att det i XP har ersatts CHKDSK, så jag körde det genom kommandotolken. Den sa att den hittade nåt fel i filsystemet och att jag skulle köra CHKDSK med argumentet /F för att åtgärda felet. Gjorde det, men kör jag det igen finns problemet fortfarande kvar. Har inte använt Windows på flera år mer än i skolan, så är inte riktigt hemma på det. Det där med att skanna ytan på hårddisken verkade inte heller finnas som alternativ.

I XP
öppna "den här datorn", högerklicka på din hårddisk (oftast C:) välj verktyg i menyn som dyker upp.
välj därefter kontrollera din hårddisk (tror jag det heter), kryssa i alla rutor och följ anvisningarna.
det tar en stund...
Okej, kör igång det nu då.
185912

Inlägg av 185912 »

Nu är det klart och alla fel åtgärdade. Nu ska jag gå och lägga mig så jag får prova om det gett resultat imorgon istället.

Tack för hjälpen även om det inte funkar!
185912

Inlägg av 185912 »

Problemet kvarstår. Precis likadant.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det låter som ett hårdvarufel när du säger att "felet" även förekommer i BIOS.
Ett ställe att hitta fel är > högerklick "på den datorn" och välj hantera.
Titta sedan i "händelseloggen" (jag kommer inte ihåg exakt vad det heter eftersom jag har en engelsk winxp),
Där kan du kanske hitta ledtrådar var felet är...

Ett annat sätt är att skriva "dxdiag" i kör-fönstret för att se att allt fungerar.
Och leta upp "System Information" i program > Tillbehör , där finns mycket info om din dator.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ett ställe till att kolla sin hårdvara i winxp är
> högerklick på My computer > välj Propiertes > välj Hardware-fliken > klicka på knappen Device Manager
185912

Inlägg av 185912 »

I loggboken är det enda fel som finns under systemloggen att jag har dragit ur USB-minnet utan att ha gjort säker borttagning-proceduren och "Datorns tid har inte kunnat synkroniseras på 49152 sekunder eftersom ingen tidsprovider har kunnat ge en användbar tidsstämpel. Datorns klocka är inte synkroniserad.". Resten är bara märkt med "information". I programloggen är det enda som är märkt med "fel" ett par program som har hängt sig.

I dxdiag kan jag inte hitta något som skulle kunna vara fel. Samma sak i systeminformation. Men å andra sidan vet jag ju inte vad det är jag ska leta efter. Jag vet ju inte heller hur det ser ut på en dator som är som den ska.

CHKDSK verkar inte heller ha gjort vad den ska. Har kört den flera gånger med alla rutor ikryssade, men när jag sedan kör den igen genom kommandotolken finns alla fel kvar.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

185912 skrev:CHKDSK verkar inte heller ha gjort vad den ska. Har kört den flera gånger med alla rutor ikryssade, men när jag sedan kör den igen genom kommandotolken finns alla fel kvar.
För att kolla sin hårddisk i winxp:
Öppna "den här datorn" högerklicka på C: > välj verktyg > välj "kontrollera hårddisk" > kryssa i alla rutor.
Och svara ja på eventuella frågor.
Starta om din dator, om du gjort rätt så ska datorn kontrollera din hårddisk, det tar en bra stund...
Har du fler hårddiskar upprepa ovanstående.

Ursäkta om jag inte kan de exakta namnen på svenska, det beror att jag inte har tillgång till ett svenskt winxp.
mvh rune
185912

Inlägg av 185912 »

Är precis så jag har gjort, flera gånger. Men felet är kvar när jag kollar en gång till.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"