Skillnader på Operativsystem?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skillnader på Operativsystem?

Inlägg av Emka »

jag testade en liveskiva till opensolaris och hamnade i det välbekanta gnome, nu undrar jag vad det egentligen är för skillnad, testade det lite fort och märkte egentligen inte så mkt skillnad mellan ubuntu och solaris mer är att ubuntu är brunt och solaris blått samt skillnad på loggan.

allt ser likadant ut, menyer o allt, vad är egentligen skillnaden?

Sen är jag lite nyfiken på freebsd, har inte sett nåt alls av det, är det linande ubuntu också? finns det liveskiva till det också? vad är grejen med det öht?

jag har använt ubuntu under nåt år eller två, kan inte säga att jag helhjärtat gått in för att lära mig ALLT om terminaler och kommandon eller ens brytt mig att gå in på djupet, bara velat ha ett OS som funkar, kanske den användargruppen ni vill komma åt? mig lyckades ni med iaf :D

men iaf, skillnad mellan ubuntu, bsd och solaris?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Skillnader på Operativsystem?

Inlägg av Hund »

OpenSolaris finns under licensen "Common Development and Distribution License" och bygger på UNIX System V. Andra stora skillnader är pakethanteringen osv.. Det enda likheterna är väl egentligen bara GNOME och något program.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Emka »

lust att utveckla en aning mer? ta gärna lite om bsd med, vet inte ett smack om det...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har ingen direkt jättekoll på BSD men du kan läsa lite om det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/BSD
http://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_S ... stribution
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
AJxn
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av AJxn »

Open Solaris har mer likheter med *BSD än med Linux. Open Solaris (och *BSD) är Unix-operativsystem, medans Linux är ett Unix-liknande opertativsystem.

Operativsystemen är strikt inte den grafiska miljön som du ser när du använder en skrivbordsinstallation. Du "kan" byta ut X11-servern mot något annat och fortfarande ha en grafisk miljö. X11-servern (grafiken) är bara ett vanligt program under Unix/Linux, medans det är inbyggt i OS:et i MS Windows XP (Apple OS X är ett Unix-OS, så där är även grafiken ett eget program och inte inbyggt i OS:et).

Så du behöver exempelvis olika drivrutiner för samma hårdvara i de olika OS:en. De hanterar filsystemen olika, och har inte samma filsystem. Filsystemet ZFS finns exempelvis i Open Solaris och *BSD men inte i Linux operativsystem (men det finns som ett fristående program).

Andra intrassanta operativsystem är exempelvis GNU Hurd, som är ett lättviktsoperativsystem och inte ett monolitoperativsystem som Solaris och Linux. I Hurd är allt vanliga användarprocesser, utom det mest grundläggande avbrottshanteringen och byte av aktuell process. Hantering av processer, filsystem, avbrott, swap, minne hanteras av vanliga processer, som kan bytas ut under körning. Vanliga användare kan tom skapa sådanna processer och köra virtuella egna OS. Filsystem är exempelvis vanliga processer, enligt en modell som Linux senare gjort med fuser-filsystemen.

Men Hurd kör samma grafiska miljö som Debian, Ubuntu, OpenSolaris, *BSD etc. Så där ser du inte någon större skillnad på de olika OS:en och Linux-distributionerna. (Debian, Ubuntu, Edubuntu, Suse etc är samma OS, Linux, men olika distributioner)
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"