Broder Tuck skrev:
No1Viking skrev:
Det är väl ett kraftigt underbetyg till ett företag, med monopolställning när det gäller operativsystem, när man måste inkludera dessa program till sin egen kod? Det är väl att erkänna att operativet suger, eller?
Du,
den vinklingen har jag själv inte tänkt på tidigare. Sannerligen, där har du maxpoäng från mig.
Visst sjutton borde detta vara en nesa (långnäsa) för någon som producerar någonting . . . .
Jo, nu är då MS så fräck så de även försöker monopolisera skyddet av sitt eget operativsystem.
Windows Vista innehåller då redan Windows Defender som är inbyggt, ska främst skydda IE7 mot "spyvaror".
Sedan har de skapat OneCare som innehåller antivirus samt en RIKTIG brandvägg.
http://www.windowsonecare.com/
One Care är då snyggt marknadsfört i Vista för en användare som vill skydda sin burk.
EU kommissionen som vi svenskar verkar ha svårt med har gjort ett tappert försök att stävja det värsta men historien
blev väl mest lite pinsam då andra "US Junk" bolag som Symantec o McAfee försökte skydda sina positioer.
I Vista har man då också infört något som heter UAC för att få slut på körningen med administrativa rättigheter.
UAC funktionen är minst sagt irriterande utformad och slås ifrån av många användare. "The bad guys" kommer att
göra dito med enkla busscript.....
Gjorde själv några tyngre test av Vista och malware och det gick inte så bra för Vista, renderade för mig i några ilskna mail
från självaste Redmond....
Men det kan ju inte bli annat när Vista i grund och botten är samma OS som Windows 95/98/XP.....precis samma konstruktion.
Alla stora innovationer försvann på vägen.
Kvar blev eyecandy plus finslipade funktioner som man tar hutlöst betalt för....