BadVista.org

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

Ord och inga visor.....:cool:

Open-Source Group Razzes Microsoft With 'BadVista.org

"Vista is an upsell masquerading as an upgrade," said John Sullivan, the group's program administrator, on the site. "It is a ruse to compel the further transfer of control over peoples' computers to an external and mysterious certification authority with peculiar standards of 'genuine.' It's a ploy to artificially motivate the purchase of expensive, unnecessary hardware."

http://badvista.fsf.org/

http://www.informationweek.com/windows/ ... =196700627

:)
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

Hmm, känns onödigt (och på gränsen till barnsligt) att låsa sig så infernaliskt på att Vista "suger". Hade varit mer intressant med en sansad debatt/analys där de riktiga felen med OS:et hade framkommit tydligare. Idiotiskt och trotsigt att vägra se en enda bra sak med Vista. Jag har mycket svårt att tänka mig att det inte skulle finnas en enda liten detalj där som är värd att tala positivt om.
Aja, jag är trött på dessa "extremister" antar jag. Oavsett sida av staketet. Och oavsett ämne.
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

Nu är det inte så extremt ...:P

Jag har provat Vista i nästan 2 år, hette Longhorn då från
början i clientversion och lömskare OS får man leta efter.

- Vista är fullt av US "cheap tricks". dvs styrning mot hela Live komplexet. Totalt fördummande.

- Vista kommunicerar som en vild trojan med sin "mum", har aldrig sett något liknande
mha en brandväggsanalys.

- Har aldrig sett något liknande om man provocerar Vista mha malware....löper totalt amok med lite UAC bortkopplingar som
buset kommer att utföra mot "Svensson".

- Vista kommer att medföra modern tids största pengaförbränning rätt in i fickorna på MS, Intel, AMD/ATi o NVidia
plus några till moguler... bedrövligt egentligen

- Ingen vet vad MS har gömt inuti sitt bygge, TPM chipet fick man backa med pga opinionen. Blidde Bitlocker för vissa distar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_computing

Slashdot har också en rykande debatt kring detta.

http://slashdot.org/articles/06/12/16/2252240.shtml

Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

BadVista.org

Inlägg av Hellzon »

Och en av anledningarna till att jag började snegla på Linux var att jag inte ville befatta mig med ännu ett tusenkronors-OS. Tur det, verkar det som. :)

Fast nog var det lite foliehattvarning på BadVista-sidan.
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="plun"]Slashdot har också en rykande debatt kring detta.

http://slashdot.org/articles/06/12/16/2252240.shtml[/quote]
Ja, de inläggen där var ju mycket mer intressanta. Nu blev jag lugnare när jag såg att jag inte var ensam om att tycka sidan var FUD. ;)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

BadVista.org

Inlägg av zero gravity »

Får se hur många som tittar sig om efter ett nytt och annorlunda os :)
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
TheOne

BadVista.org

Inlägg av TheOne »

Vista är inte bad, det var för Vistas skull som jag började använda Ubuntu 100 %! ;)
Användarvisningsbild
weaver73
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

BadVista.org

Inlägg av weaver73 »

[quote="TheOne"]Vista är inte bad, det var för Vistas skull som jag började använda Ubuntu 100 %! ;)[/quote]
Jo, vill man ha lite mer sol och bad i sitt inre liv är Ubuntu det självklara valet. :)
- Ubuntu User # 9002 -
- Linux User # 435415 -
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="Hellzon"]Och en av anledningarna till att jag började snegla på Linux var att jag inte ville befatta mig med ännu ett tusenkronors-OS. Tur det, verkar det som. :)

Fast nog var det lite foliehattvarning på BadVista-sidan.[/quote]
Jo...prisättningen är absurd för något som egentligen är ett upphottat XP. :P

Förhoppningsvist så kör också MS sitt antipiratrace fullt ut och då blir det intressant...;)

Nu tycker jag inte det är "foliehattsvarning" mer än att det kanske är lite tillspetsat, känner igen
allt som de skriver.

Enligt uppgift så ska MS bränna av någon miljard $$$ på reklam för Vista och den blir nog oemotståndlig
för många....:P

Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="plun"]Enligt uppgift så ska MS bränna av någon miljard $$$ på reklam för Vista och den blir nog oemotståndlig
för många....:P[/quote]
Grejen är ju att MS inte behöver lägga en enda krona på marknadsföring. Deras nya OS blir alltid marknadsledande i alla fall tack vare att de installeras som OEM på nya datorer. Datorköpare kan helt enkelt inte värja sig från Vista.
Linux_n00b
Kontakt:

BadVista.org

Inlägg av Linux_n00b »

OEM e det billigaste sättet att köpa Windows OS på....
Ubuntu Nybörjare = N0000000000000000b
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="Linux_n00b"]OEM e det billigaste sättet att köpa Windows OS på....[/quote]
:lol:
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="mason"][quote="plun"]Enligt uppgift så ska MS bränna av någon miljard $$$ på reklam för Vista och den blir nog oemotståndlig
för många....:P[/quote]
Grejen är ju att MS inte behöver lägga en enda krona på marknadsföring. Deras nya OS blir alltid marknadsledande i alla fall tack vare att de installeras som OEM på nya datorer. Datorköpare kan helt enkelt inte värja sig från Vista.[/quote]
Jo men nu kommer det att bli ett reklamjippo utan motstycke, i USA har man kört ett tag redan.

BadVista nämner 400 000 000 $ jag har sett siffror upp mot 1 miljard $ för hela världen, iofs
småpotatis för MS när man ser de dagliga intäkterna....:P

OEM marknaden är också lite oklar eftersom det "knorras" i leden tex Acer
http://news.com.com/Acer+Vista+is+an+ex ... 30136.html

I Sverige kommer det garanterat att sjunka när nu Hem PC reformen förändras.

MS och industrin hoppas nog på en stor volym uppgraderare och det är minst sagt att "skänka bort" sina
surt förvärvade pengar på rent "junk"...

Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

BadVista.org

Inlägg av Louie »

Vista tog 60% av mitt minne när det var ny installerat.
Då har jag 1024mb minne och jag tycker verkligen inte ett nyinstallerat operativsystem borde ta över 500mb minne, speciellt inte med dom effekterna som vista har. Beryls effekter är extremt mycket bättre och energisnålare.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

Hej

Jag har inte installerat Vista och jag tror inte att jag kommer att göra det.
Nånstans har jag läst att Vista kommer att innehålla ett eget antivirus- och antispywaresystem för att klara sig från elände.

http://www.microsoft.com/windowsvista/f ... urity.mspx

Min fråga blir....
Det är väl ett kraftigt underbetyg till ett företag, med monopolställning när det gäller operativsystem, när man måste inkludera dessa program till sin egen kod? Det är väl att erkänna att operativet suger, eller?

Det är nästintill bedrägeri samt ännu ett steg mot ännu större monopolvälde att agera som de gör, genom att inkludera dessa säkerhetsprogram mm. Frågan är om de kommer att göra någon nytta. Vad jag förstår går det fortfarande att göra som man visar på denna sajt. Klicka på "Muts Showing WMF 0day in Action (metasploit)".

Det finns annat mysigt där att titta på, som visar att MS är ihåligt som ett avloppsrör!

Micke
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

BadVista.org

Inlägg av Broder Tuck »

:D

No1Viking skrev:
Det är väl ett kraftigt underbetyg till ett företag, med monopolställning när det gäller operativsystem, när man måste inkludera dessa program till sin egen kod? Det är väl att erkänna att operativet suger, eller?
Du, den vinklingen har jag själv inte tänkt på tidigare. Sannerligen, där har du maxpoäng från mig.
Visst sjutton borde detta vara en nesa (långnäsa) för någon som producerar någonting . . . .

Tack G*de G*d för skatteåterbäringen! ! !
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck skrev::D

No1Viking skrev:
Du, den vinklingen har jag själv inte tänkt på tidigare. Sannerligen, där har du maxpoäng från mig.
Visst sjutton borde detta vara en nesa (långnäsa) för någon som producerar någonting . . . .
Jo, nu är då MS så fräck så de även försöker monopolisera skyddet av sitt eget operativsystem.

Windows Vista innehåller då redan Windows Defender som är inbyggt, ska främst skydda IE7 mot "spyvaror".
Sedan har de skapat OneCare som innehåller antivirus samt en RIKTIG brandvägg.

http://www.windowsonecare.com/

One Care är då snyggt marknadsfört i Vista för en användare som vill skydda sin burk.

EU kommissionen som vi svenskar verkar ha svårt med har gjort ett tappert försök att stävja det värsta men historien
blev väl mest lite pinsam då andra "US Junk" bolag som Symantec o McAfee försökte skydda sina positioer.

I Vista har man då också infört något som heter UAC för att få slut på körningen med administrativa rättigheter.
UAC funktionen är minst sagt irriterande utformad och slås ifrån av många användare. "The bad guys" kommer att
göra dito med enkla busscript.....:P

Gjorde själv några tyngre test av Vista och malware och det gick inte så bra för Vista, renderade för mig i några ilskna mail
från självaste Redmond....:P

Men det kan ju inte bli annat när Vista i grund och botten är samma OS som Windows 95/98/XP.....precis samma konstruktion.
Alla stora innovationer försvann på vägen.

Kvar blev eyecandy plus finslipade funktioner som man tar hutlöst betalt för....

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

BadVista.org

Inlägg av vulfgar »

Itället för UAC så borde MS kika på hur det är upplagt med admin-användare i ubuntu. Smidigare system kan inte jag tänka mej i alla fall. Jag var väldigt tveksam i början, trodde jag skulle föredra systemet med en root-användare och övriga vanliga, men efter att ha installerat ubuntu så blev jag helt såld. :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Itället för UAC så borde MS kika på hur det är upplagt med admin-användare i ubuntu. Smidigare system kan inte jag tänka mej i alla fall. Jag var väldigt tveksam i början, trodde jag skulle föredra systemet med en root-användare och övriga vanliga, men efter att ha installerat ubuntu så blev jag helt såld. :D[/quote]
Yup....

Jag höll på att ramla av stolen då jag märkte att Ubuntu/Gnome körde med "skärmsläckning" när man promtades för Adminmode :)

Men här är det smart gjort med finess om man jämför med Vistas vulgära UAC funktion där man föröskt efterlikna Linux.

;)
Okänd

BadVista.org

Inlägg av Okänd »

[quote="plun"]... samt en RIKTIG brandvägg.
:)[/quote]
För mig verkar brandväggar vara något som skall rädda mänskligheten från allt ont, om man får tro det folk skriver och hur den marknadsförs.

Vi vet så pass mycket att brandväggen måste ha portar öppna för att program skall kunna kommunicera med Internet, det är väl sant? Om jag har rätt är ju brandväggen satt ur spel, bryr sig inte om porten/portarna för den specifika programvaran det är öppnat för, i brandväggen?

Om programvaran suger säkerhetsmässigt är det väl jätteöppet, eller?
Vad ska jag då med en brandvägg till???

Micke
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"