Extern skärm till laptop

nosscire

Extern skärm till laptop

Inlägg av nosscire »

Tjenna!

Jag har lite problem med min laptop.

När jag är hemma så brukar jag ansluta den till en extern skärm. I windows funkar det jättebra, och jag får upp en förfrågan om jag vill klona bilden, ha två skärmar, eller bara använda den externa. I Ubuntu så funkar det mindre bra.

Om jag pluggar i kabeln medans jag är inloggad så händer absolut ingenting. Jag kan inte heller hitta skärmen om jag går in under "Monitor Resolution Settings", som annars verkar vara där man ska kunna välja skärmar osv.

Om jag startar datorn med kabeln ikopplad så blir bilden klonad fram tills inloggningfönstret dyker upp. Altså laddningsbilden för Ubuntu syns också på den externa. Så fort jag kommer till inloggningsfönstret så slutar dock den externa skärmen att få en signal.

Jag är helt ställd här, och hoppas att jag kan få lite hjälp :)

/Simon
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Extern skärm till laptop

Inlägg av DeepThought »

För att enklare kunna svara på frågan ställer jag en motfråga:

Vad är det för dator (mindre viktigt, men kan vara bra att veta om du inte kan svara på resten av frågorna)?
Vad har du för grafikkort?
Vilken drivrutin kör du?
nosscire

Inlägg av nosscire »

Datorn är en HP Pavilion TX2020eo

Grafikkortet ett Geforce Go 6150

Drivrutinen är den som man blir tillfrågad om att installera när man drar igång compiz och så. Vet inte om du behöver veta mer exakt än så?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Den informationen räcker absolut :)

Hur du skall göra beror lite på om du alltid vill ha bilden klonad, eller om du bara vill ha det ibland. För att bara ha det ibland startar du programmet nvidia-settings i en terminal eller m.h.a. Alt-F2. Om du får ett meddelande om att kommandot inte finns får du installera paketet nvidia-settings. Väl där går du till fliken X Server Display Configuration och klickar på Detect Displays. Förhoppningsvis dyker nu din TV upp. Markera TVn och klicka på Configure... och välj TwinView.

Se till att upplösningen är samma på båda skärmarna, och "dra" sedan den ena skärmen över på den andra (alternativt välj Position: Clones). Nu skall det räcka med att klicka på Apply.

Om du vill att förändringen skall vara permanent (d.v.s. att det alltid blir den inställningen) startar du programmet med root-rättigheter genom att köra gksudo nvidia-settings och när du ändrat allt som du vill ha det så klickar du på Save to X Configuration File (och se till att det står /etc/X11/xorg.conf).

Observera att jag inte är helt säker på att vi kör samma version av drivrutiner och inställningsprogram, så det kan hända att några saker är organiserade annorlunda. Men förhoppningsvis är det inte för svårt att lista ut hur det skall vara.

Lycka till!
nosscire

Inlägg av nosscire »

Tack för det snabba svaret, även om det tog mig över en vecka att kolla här igen (hmm.. trodde att jag fick mail när någon svarade, jaja)

Det funkar precis som du säger, och jag får det nästan som jag vill.

Jag valde att inte klona. Det funkar inte bra då laptopen är widescreen (1280*800) och den externa skärmen är "fyrkantig" (1280*1024).
Valde istället att disabla laptopskärmen så att jag bara får bild på den externa, vilket funkar aldeles utmärkt.

Problemet är att jag pluggar in och ur den externa åtminstone ett par gånger om dagen, vilket innebär att det är lite klumpigt att gå in i nvidia-settings varje gång och manuellt ändra. Finns det något sätt att automatisera detta? Smidigast hade naturligtvis varit om det hade skett automatiskt när jag pluggar i kabeln (som det gör i Windows), men om jag kan göra ett script eller liknade för det så skulle det fungera tillräkligt bra för mig också.

Tackar :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"