datar skrev:Följdfråga... Nu hitta jag en trevlig sida via WIKIN...
320GB... 10GB växlingsutrymme och resten ext3 och valde "/"...
kan det bli bra så? Nu kom jag vidare i installationen

Men vill inte gå vidare utan att få inputs från er experter!
jag vet inte hur mycke ram du har men för att kunna sätta datorn i viloläge så behöve SWAP (växlingsfilen) bara vara lika stor eller större än RAM minnet. Det är för allt som ligger i RAM sparas ned i SWAP i fall du sätter datorn i viloläge. Jag har 1 GB I RAM och satt SWAP på 2 GB så att jag kan uppgradera till 2 GB och fortfarande ha kvar samma swap. Tänk på att om du har 1000 MB i RAM så sätt åtminstone 1100 MB i SWAP för att vara säker för det blir lite mindre än vad du ställer att den ska vara.
Jag har också en egen /home partition för då kan jag ominstallera ubuntu och endå ha kvar mina filer på hompartitionen. Där sparas konfigurationsfilerna för program och det du har på skrivbordet mm så om du vid en ny installation av Ubuntu installerar samma program igen så tas dina gamla konfigurationsfiler upp och du behöver inte göra nya inställningar i programmen. (Det är inte nåt man märker av egentligen utan filerna görs automatiskt utan besvär men det blir som du hade det...)
MinHårddisk är på 500 GB jag har delat det så att jag har 2 GB i SWAP 15 GB i / och 20 i /home resten har jag satt på en stor partition som jag har döpt till /blandat.
Nu har jag lagt mina Bilder, Dokument, Musik och Video på den stora partitionen Blandat så i home har jag egentligen bara konfigurationsfiler och lite som jag laddar ned från nätet innan jag sorterar det dit jag vill ha det.
Jag tycker att du ska ha en separat /home det är bra för den behöver du inte formatera vid ominstallation. Paranoid som jag är så har jag iaf inte mina viktiga filer där för ifall nåt skulle hända så kan jag formatera den om jag skulle vilja

Om du frågar 10 st här på forumet hur de tycker att man ska göra så får du 10 olika svar

Det är bara att göra som du tycker passar dig bäst
Fråga om du undrar över nåt.
Jag är dock ingen expert utan bara en glad nybörjare som försöker suga åt sig så mycket info som jag bara kan om Ubuntu och GNU/Linux
EDIT: De flesta tror jag bara har SWAP, / och /Home