Dual boot hjälp! [LÖST]

datar

Re: Dual boot hjälp!

Inlägg av datar »

Ja det kan man göra o så har jag nu gjort! :) Jag har dessutom tagit bort partitionerna för att göra en ny installation.

Man ska ju göra en manuell installation fattar jag det som men här går jag bet! Jag förstår inte hur man ska göra alls... Någon bra sida som kan förklara? Allt verkar suveränt med ubuntu förutom den manuella konfigurationen som enligt mig måste bli bättre på alla punkter. Någon slags förklaring iallafall... :)

Mvh
Johan
datar

Inlägg av datar »

Följdfråga... Nu hitta jag en trevlig sida via WIKIN...

320GB... 10GB växlingsutrymme och resten ext3 och valde "/"...

kan det bli bra så? Nu kom jag vidare i installationen ;D Men vill inte gå vidare utan att få inputs från er experter!
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

datar skrev:Följdfråga... Nu hitta jag en trevlig sida via WIKIN...

320GB... 10GB växlingsutrymme och resten ext3 och valde "/"...

kan det bli bra så? Nu kom jag vidare i installationen ;D Men vill inte gå vidare utan att få inputs från er experter!
jag vet inte hur mycke ram du har men för att kunna sätta datorn i viloläge så behöve SWAP (växlingsfilen) bara vara lika stor eller större än RAM minnet. Det är för allt som ligger i RAM sparas ned i SWAP i fall du sätter datorn i viloläge. Jag har 1 GB I RAM och satt SWAP på 2 GB så att jag kan uppgradera till 2 GB och fortfarande ha kvar samma swap. Tänk på att om du har 1000 MB i RAM så sätt åtminstone 1100 MB i SWAP för att vara säker för det blir lite mindre än vad du ställer att den ska vara.

Jag har också en egen /home partition för då kan jag ominstallera ubuntu och endå ha kvar mina filer på hompartitionen. Där sparas konfigurationsfilerna för program och det du har på skrivbordet mm så om du vid en ny installation av Ubuntu installerar samma program igen så tas dina gamla konfigurationsfiler upp och du behöver inte göra nya inställningar i programmen. (Det är inte nåt man märker av egentligen utan filerna görs automatiskt utan besvär men det blir som du hade det...)

MinHårddisk är på 500 GB jag har delat det så att jag har 2 GB i SWAP 15 GB i / och 20 i /home resten har jag satt på en stor partition som jag har döpt till /blandat.

Nu har jag lagt mina Bilder, Dokument, Musik och Video på den stora partitionen Blandat så i home har jag egentligen bara konfigurationsfiler och lite som jag laddar ned från nätet innan jag sorterar det dit jag vill ha det.

Jag tycker att du ska ha en separat /home det är bra för den behöver du inte formatera vid ominstallation. Paranoid som jag är så har jag iaf inte mina viktiga filer där för ifall nåt skulle hända så kan jag formatera den om jag skulle vilja :) Om du frågar 10 st här på forumet hur de tycker att man ska göra så får du 10 olika svar :) Det är bara att göra som du tycker passar dig bäst :)
Fråga om du undrar över nåt.

Jag är dock ingen expert utan bara en glad nybörjare som försöker suga åt sig så mycket info som jag bara kan om Ubuntu och GNU/Linux :)

EDIT:
De flesta tror jag bara har SWAP, / och /Home :)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Mitt förslag:
20 GB till /
4.2 GB till swap
resten till /home

Om du vill kan göra partitioneringen i windows i förväg med diskhanteraren.
Du behöver inte formatera utan du skapar bara 3 partitioner i lämplig storlek.
datar

Inlägg av datar »

BadOmen skrev: Jag är dock ingen expert utan bara en glad nybörjare som försöker suga åt sig så mycket info som jag bara kan om Ubuntu och GNU/Linux :)
Jag ställer mig i ledet tillsammans med dig 8)
Rune.K skrev:Mitt förslag:
20 GB till /
4.2 GB till swap
resten till /home
Jag ska titta lite på båda era förslag. Som det ser ut så kommer jag köra något i stil med Runes :) Detta med SWAP och RAM var något jag inte hade en susning om.. Själv har jag 3GB. Då kör jag på runes förslag om 4.2GB Swap

Tack Rune och BadOmen för Er hjälp!

Återkommer säkerligen med fler frågor angående installationen. :)

Mvh
Johan
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

BadOmen skrev:tänkte bara tipsa dig om att skriva ned storleken på diskarna för vet du då vad du har på dom respektive storlekarna så kan du lista ut vilken som är vilken när du ska partitionera dom sen, då blir det mindre risk att det blir fel. Så brukar jag göra men det finns säkert ett bättre sätt annars... :)
Kom ihåg ovanstående tips!
datar

Inlägg av datar »

En snabbfråga.. Ska någon av partitionerna vara Primär? Eller kan jag köra alla som logiska?

Mvh
Johan
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

datar skrev:En snabbfråga.. Ska någon av partitionerna vara Primär? Eller kan jag köra alla som logiska?

Mvh
Johan
Du tänker göra 3 partitioner eller hur?
Då är det bäst med 3 primära partitioner.
Max antal för primära partitioner på en hårddisk är 4.
datar

Inlägg av datar »

Yes jag kör på ditt conecpt så det blir 3 partitioner... Då får det bli primära! Supertack Rune :D
datar

Inlägg av datar »

Dags för lite felsökning. Installationen flöt på. jag blev ombedd att starta om datorn... När han bootar om så bootar han upp xp.... ???
partitionerna jag skapade finns där när jag kollar i diskhanteraren... Hmm :)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kan bero på att GRUB hamnat på fel ställe.
Grub ska alltid placeras på den första diskens MBR.
Och det kan bero på blandiningen av sata o patadiskar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det kan vara att BIOS bootar från fel hårddisk.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
datar

Inlägg av datar »

Okej... Ominstallation igen? Eller hur ska man fixa detta? Såg inget i installationen där man kunde ange för GRUB på någotvis...?

EDIT:

Han kanske ska boota från Linux disken? Ska testa... :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ingen ominstallation är nödvändig. Kan nästan sätta pengar på att det är det är BIOS som läser från fel hårddisk. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
datar

Inlägg av datar »

Hund skrev:Ingen ominstallation är nödvändig. Kan nästan sätta pengar på att det är det är BIOS som läser från fel hårddisk. ;)
Sätt inte för mycket pengar bara ;D

Yes nu bootar det fint. Angav ubuntu disken i bios och nu kan jag boota windows och hela faderullan! Det här skriver jag i Ubuntu...

Supermega tack till Rune, BadOmen och Hund! Nu kan denna tråden få sitt avslut!

Med stora vänliga hälsning
Johan!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Vad roligt att du lyckades!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"