Välja paket [LÖST]
Välja paket [LÖST]
Jag ser flera paket med samma namn i Synaptic. Jag ville ha Krita, markerade allting som kom fram med sökningen och la till. Det verkar så att jag har två Kritor nu.Men jag vet inte, vilken är den riktiga, vilken ska jag ta bort. Jag har samma dilemma när jag öppnar Quanta. Programmet säger att det saknas vissa installationer, t ex Kompare. Jag ser två olika Kompare.
Ska jag installera båda? Om inte, hur ska jag välja i fortsättningen?

Senast redigerad av 1 Hymer, redigerad totalt 24 gånger.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Välja paket
I regel ska du välj det med det högsta versionsnumret. Detta kan dock vara trixigt ibland eftersom man döper paketen olika beroende på vem som skapat och/eller underhåller dem. Det finns officiella riktlinjer för hur paketen ska döpas, men alla följer inte dem till punkt och pricka. I 90% av fallen kommer du inte hitta flera versioner av samma program.
För att svara på din fråga så är i regel inget program det riktiga, eller alla, beroende på hur man vill se på det. Beträffande "Kompare" får jag bara upp "kompare 4.3.5.10" och "kompare-kde4 4.4.1.1.". De är till synes olika paket, men jag vet inte med säkerhet eftersom jag inte använder KDE. Det ser ut som att det sista paketet är till KDE 4 och det första är till övriga KDE, d.v.s. de äldre.
För att svara på din fråga så är i regel inget program det riktiga, eller alla, beroende på hur man vill se på det. Beträffande "Kompare" får jag bara upp "kompare 4.3.5.10" och "kompare-kde4 4.4.1.1.". De är till synes olika paket, men jag vet inte med säkerhet eftersom jag inte använder KDE. Det ser ut som att det sista paketet är till KDE 4 och det första är till övriga KDE, d.v.s. de äldre.
Tack eyerouge.
Under tiden Krita crashed!
SIGABRT! Kanske för att jag har två stycken? Eller för at det ena passar inte till min UbuntU? 
Under tiden Krita crashed!

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Finns otaliga skäl till varför ett program kan krascha. Ett tips är att du startar det genom terminalen - du kommer då kanske få se vad som fick det att krascha när det väl händer. Finns säkerligen mer eleganta sätt att få fram infon ocksåHymer skrev:Tack eyerouge.
Under tiden Krita crashed!SIGABRT! Kanske för att jag har två stycken? Eller för at det ena passar inte till min UbuntU?