Utkast till nya LoCo regler

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Emil.s
Kontakt:

Utkast till nya LoCo regler

Inlägg av Emil.s »

Efter mycket filande och putsande här och där så är äntligen de nya reglerna klara.

Förutom att allt strukturerats upp en aning så har följande hänt:
De flesta regler har förtydligats en aning, så att inga missförstånd ska inträffa.
Reglerna är numrerade. Mycket lättare för moderatorer att hänvisa till reglerna vid tex borttagning av ämnen. (Tex "Inlägg borttaget pga personangrepp (Regel 3.)" ).
Regel 6. I nuläget finns egentligen ingen regel som säger att det inte är tillåtet att "trolla". För att skapa en trevligare stämning här på forumet så är det självklart förbjudet.
Regel 7. På förekommen anledning så lär vi tyvärr utöka reglerna med denna punkt. Ganska självklar regel egentligen.
Regel 8. Har så vitt jag vet inte hänt än, men det händer tyvärr ibland på vissa större forum, och det är nog bara en tidsfråga innan det finns här med.
Varnings/Bann-systemet har ändrats. Förutom att allt är lite tydligare nu, så har även en regel lagts till om vad som händer om man har fler än 3 varningar.

Reglerna i sin helhet kommer här:
Regler för Ubuntu-sveriges gemenskap (LoCo)

Den sida du är medlem/besökare på är Canonicals utvalda Svenska Ubuntu-gemenskap (LoCo).
Ubuntu står för medmänsklighet och det skall vi anstränga oss för att låta genomsyra vårt LoCo.

Netikett:
Ubuntu-sveriges LoCo är som namnet antyder ett ställe på nätet primärt till för svenskspråkiga användare.
Inlägg som inte är på svenska, norska, danska eller engelska raderas.

Hjälp oss att följa ett antal trivselregler på forumet, som t.ex.:

Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
Läs poster/trådar i sin helhet innan du besvarar.
Visa respekt för andras åsikter. Var och en har rätt till sin egen.

För att det ska bli lättare och trevligare att läsa inlägg på i förstahand forumet så:

Undvik att skapa en ny tråd för ett redan existerande ämne. Forumet har en utmärkt sökfunktion: http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php
Rubriken ska visa vad inlägget handlar om
Korspostning är inte tillåtet. ( Dvs att posta liknande trådar om samma problem i olika kategorier, ligger tråden fel så flyttas den av moderatorerna )
Undvik att välja en avatar och/eller signatur som kan verka stötande. Tänk på att forumet läses av yngre från skolor, bibliotek osv.
Undvika att använda könsord eller andra ord som kan skapa misstämning hos läsarna ( När du skriver, se en god och respekterad vän framför dig, som du skriver till )
Undvik att gå “off topic”, dvs gå utanför ämnet. Handlar tråden om hur man använder OpenOffice, så starta då en egen tråd om du vill diskutera uppfödning av hundar. ;)

Om rubriken är allt för missvisande har moderatorerna rätt att ändra den.
Moderatorena har även rätt att ta bort inlägg/signaturer/avatarer som kan anses vara stötande.
Om en tråd börjar spåra ur har moderatorerna även rätt att tillfälligt låsa den för att förhindra att en hetsig diskussion går över styr. De har även rätt att dela tråden, eller ta bort inlägg som inte håller sig inom ämnet.

Regler:

1. Reklam och annonsering är förbjuden

Den som postar kommersiell reklam (SPAM) i forumet blir avstängd, utan varning. Det är inte tillåtet att använda LoCot för annonsering utan tillåtelse.

Undantag:

Det är tillåtet att ha en länk till sin egen webbplats eller blogg i sin signatur, även om den är kommersiell.
Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

2. Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjudet

Det är inte tillåtet att publicera andra användares personuppgifter, kontouppgifter, adressuppgifter, telefonnummer, IP-adresser eller liknande.

Det är inte heller tillåtet att publicera information från dolda tavlor utan tillåtelse.

Alla inlägg måste följa lagen om personuppgifter (PUL).

Personnamn och offentliga uppgifter om offentlig person, som kan styrkas med någon källhänvisning får publiceras. Dock inte privata adresser och telefonnummer, uppgifter om personernas privatliv eller annnat som kan uppfattas som kränkande eller som inkräktar på den personliga integriteten. Diskussioner runt personer ska föras sakligt, och med respekt.

3. Personangrepp och trakasserier är inte tillåtet

Det är inte tillåtet att trakassera andra medlemmar eller att ta till personangrepp och smädelser. När samtal blir lite mer hetsiga så försök att hålla en vuxen ton och respektera de andra medlemmarna. Det är heller inte tillåtet med hets mot folkgrupp eller andra anspel på kön, ras eller religion.

4. Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet

Det är inte tillåtet att ha fler konton än ett per fysisk person. Önskas namnbyte eller att inaktivering av ett konto ska en administratör kontaktas.

5. Svensk lag gäller i forumet

Inlägg som bryter mot svensk lag kommer omedelbart att raderas. Detta inkluderar även länkar till sidor som bryter mot svensk lag.
Råder det någon osäkerhet eller dispyt om lagtolkningen förbehåller vi oss rätten att hålla oss på den säkra sidan och radera innehåll som vi kan misstänka strider mot lagen.

Moderator-avdelningen förbehåller sig också rätten att utan förvarning anmäla lagöverträdelser till berörd myndighet.

6. Det är förbjudet att “trolla” på forumet

Citerat från Wikipedia:
Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar stämningen hos övriga användare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

7. Falsk ryktesspridning är förbjuden.

Det är inte tillåtet att sprida falsk information om en person/företag/organisatisation osv om inte uppgifterna kan styrkas.

8. Förbjudet att medvetet ge felaktiga svar, eller att lura någon till att köra ett "farligt" kommando.

Självklart får man inte lura någon att förstöra sin dator eller liknande. Skulle detta inträffa blir man omedelbart banlyst på livstid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inlägg som inte följer forumets regler kan komma att redigeras, låsas eller raderas . Den som bryter mot reglerna riskerar en varning.

Time-out = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.

En varning = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.
Två varningar = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.
Tre varningar = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 3 månader.

Skulle en medlem på fler än 3 varningar, så förblir medlemen avstängd tills dessa att endast 2 varningar återstår, dock minst 3 månader.

En varning tas bort efter 6 månader

Övrigt:
Användare som endast registerat sig för att “Trolla” bannas omedelbart på livstid utan någon förvarning.

Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även innehållande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten.

Även dessa regler omfattas av denna licens. Licensen finns att läsa i sin helhet här:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5

Det är besökarens ansvar att hålla sig uppdaterad om eventuella regeländringar. Dessa meddelas i tavlan "Forumadministrationen informerar".

Tips/Trix och allmänna råd:
Tänk på att Ubuntu är gjort för att vara nybörjarvänligt. Det innebär att nybörjare kanske helt utan tidigare kunskaper kör Ubuntu.
När du besvarar inlägg i nybörjar tavlan, utgå från att användaren har en ny installation, och att h*n inte kan något alls om Ubuntu. Om ett program behöver installeras, berätta i såfall hur man installerar det.

Undvik terminalen i nybörjartavan!
Terminalen må vara ett oerhört kraftfullt verktyg, men för en som kanske aldrig kört något annat än Windows så kan det vara ovant och krångligt.
Försök att föreslå grafiska verktyg när det finns tillgängligt.
Innan vi röstar om reglerna så vill vi i administrationen att reglerna ses igenom så att inga galenskaper upptäcks.

Håll koll efter stavfel, galenskaper eller andra fel. Var inte rätta för att fråga eller påpeka saker!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Utkast till nya LoCo regler

Inlägg av andol »

Likt jag sagt i tidigare diskussion (Bollblanket) så gillar jag inte att reglerna hänvisar till något så abstrakt som "trollande". Rör det sig verkligen om så kallat trollande så lär det beteendet ändå täckas upp utav ordinarie regler. Dessutom så känns det som en väldigt konstig disparans mellan den livstidsban som gäller för så kallad trollning och de påföljder som finns för annat otrevligt beteende.

Sen så stör jag mig fortfarande på den här formuleringen.
Det är inte tillåtet att sprida falsk information om en person/företag/organisatisation osv om inte uppgifterna kan styrkas.
Om man kan styrka uppgifterna så kan de väl inte vara falska?

Alternativt menas det att det är okej att sprida falsk information om man kan styrka dem med fejkade bevis? :-P
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tycker att vi tar bort allt utom:
Egentligen behövs bara den första, behöver folk verkligen en manual för vad som är OK och inte? Moderatorerna säger ändå till innan de agerar i mindre uppenbara fall, är ju bara att det efterlevs så borde vi ha en väldigt fin grund att styra forumet från :P
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Jo, en sak till som jag tidigare varit inne på.
Den sida du är medlem/besökare på är Canonicals utvalda Svenska Ubuntu-gemenskap (LoCo).

Den är den officiella/centrala Ubuntugemenskapen vi är en del av. Att det är just Canonical vi skulle vara utvalda av är ett tämligen märkligt sätt att uttrycka det hela på.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)

Jo, jag har läst, förstått och känner mig alldeles förträffligt och explicit utpekad i följande blogginlägg av herr Max Klurig ;D ;D ;D ;D ;D ;D
http://blogg.idg.se/klurig/index.jsp#entry-5267
Nu tror jag inte att min PÅVERKAN på den svenska forumsidan är särdeles utpräglad, ni ungdomar går nog er egen väg, alldeles självvalt och utan att jag kan styra era steg. Men visst vill jag ge den arme Max en viss poäng ändå. Killen har rätt i en hel del, medgives.

Däremot skriver han inget inne på bloggen, om hur han har "penetrerat" våra respektive forum och därvid stött på motstånd. Han skriver heller inget om hur han har försökt att använda sig av det ena forumet gentemot, visavi, det andra och där sökt sympatier för motstånd/aversioner gentemot det andra forumet. Lika lite talar (skriver) han om, hur motståndet mot honom som marknadsförare av andra distruibutioner än Ubuntu har växt fram, genom att han har försökt att använda våra respektive forum till reklam för helt andra LInuxdistributioner.
(Jag kör båda av hans rekommenderade distributioner idag, iochför sig :P De är vare sig sämre, eller bättre än någon annan Linuxdistribution av dem jag har. Inalles c:a sju stycken. Förutom Ubuntu och Kubuntu.

Ubuntu Rocks::) ).

Läsaren inne på IDG.se som enbart läser hans blogg, kommer nog att tycka synd om honom.

Det gör jag också. Kanske dock av lite andra skäl än de.

De ser inte helheten. Ej heller en stor del av bakgrunden. Än mindre, hur vännen (enligt hans förmenta "misstänkliggörande" av ett forum för free software, borde jag kanske rent av ha skrivit Broder ;D ?) hur Max, i stor del av missriktat engagemang för distributionerna Pardus och Foresight, ändå försökte såga av den gren han redan satt på och agiterade för andra distributioner inne på vårt Ubuntuforum.

BRODER Max var god ändå och jag gillar honom som person, även om han ville ha Ubuntus forum som språngbräda för sina egna syften och för sina andra/övriga distributioner. Svagheten i hans agerande ser jag nog i, att när han misslyckades med att använda andras forum i egen sak, gick han istället både till angrepp och offentligt misstänkliggörande av de förstnämnda.

Vilket i sak innebär, ett misstänkliggörande av de starkare alternativen, till förmån för sina egna.

För det, tycker jag synd om Max Klurig.

Avsaknad av företräde för egna distributioners fördelar, byts ut mot försök till att förminska kontrahenterna och hålla tyst om egna tillkortakommanden.

Ubuntu Rocks::)).

Vi får unna honom den uppmärksamhet han söker. Som person förtjänar han det. Att han sedan utnyttjar en distribution som reklampelare för sina egna distributioner, det kan vi, i vår rikedom, bjuda honom på. Vi är starka nog ändå och kan gärna se honom som ytterligare en medspelare, även om han behöver "lånta fjädrar" för att nå ända fram till berömmelsen.

Så, vänner (Bröder), mina tankegångar kring förslaget om "nya" regler (känns de inte lite nygamla, nya arbetarpartiet, liksom?).

Emil.

Du har gjort ett jättefint arbete. Det skall du ha all heder av

I det jag framför, finns inget av att mitt förslag är bättre, än det du redovisar. Absolut inte.

Det är heller inte, på något sätt, en kritik jag framför, när jag säger att upnorths inlägg
upnorth skrev:Tycker att vi tar bort allt utom:
utan all annan jämförelse, är den helt klart bästa . . . . . ;D ;D ;D ;D
Så skulle man kunna önska att det skulle räcka med att ha det.

Så ungefär, skrev vår admin Nahoj/Flipside det en gång, år 2006, innan den dåvarande/förutvarande ledningen kom in och omöjliggjorde skrivningar av detta slag. Det känns gott att de har ett eget forum idag. Ubuntu punkt se ;D

Jag har synpunkter på vissa delar av det du har åstadkommit och dem delger jag enbart i syfte att du skall ta del, fundera, avstå från, eller ta till dig, i den utsträckning som du själv väljer. Inte att jag anser mig ha mer rätt än du, eller någon annan, men detta är synpunkter på din skrivning, som jag inte anser att det är rätt av mig att hålla inne med, eftersom det är sådant som jag har reagerat på-

Jag har använt det eminenta och fria OpenOffice till att spara ned som PDF och bifogar den här:

Hälsningar

Broder Tuck
Bilagor
Till Emil ang reglerna.pdf
(95.37 KiB) Nerladdad 255 gånger
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

andol skrev:Jo, en sak till som jag tidigare varit inne på.

Den är den officiella/centrala Ubuntugemenskapen vi är en del av. Att det är just Canonical vi skulle vara utvalda av är ett tämligen märkligt sätt att uttrycka det hela på.
Att vi är utvalda, det är förvisso sant. Canonical äger Ubuntu.com. Vad anser du är det märkliga i skrivningen: Att vi skulle vara utvalda av är ett tämligen märkligt sätt att uttrycka det hela på.

De nationer som inte har en Ubuntugemenskap som utmärker sig gentemot Ubuntu.com eller Canonical, vilket du eventuellt föredrar före det andra , har heller inget nationellt Loco. Så är det med det.

Det kan finnas ganska många forum för Ubuntu i ett och samma land, om det är stort nog. Att ett forum kan bli Ubuntus nationella representant, det är stort, om man gillar Ubuntu och allt (det mesta) som Ubuntu står för.

Jag avvaktar ditt svar, innan jag försöker ge mig på ett svar på detta. Det finns allt för många alternativ i din frågeställning.

Vad är det som bekymrar dig? Valet av skrivning Canonical eller Ubuntu.com? Annat?

Att vi skulle vara utvalda av . . . och därefter . . . . ingenting . . . är ett tämligen märkligt sätt att uttrycka det hela på.

I vår historiebeskrivning framgår ganska klart att man blir "utvald", som i någon form av hedersbetygelse.

Efter ansökan.

Ubuntu och Canonical prövar därmed ansökan och ger sedemera tumme upp, eller ner, för den. Approval.

Har du problem med detta?

Bröderna på dagens Ubuntu punkt se hade chansen 2006/2007, men försatt den, för att de ville kunna banna folk bl.a. utan att tillkännage orsak, tid för banning, vem det avsåg, eller annat som kunde ha vederlagt deras beslut. Korrektheten i det, eller inte . . . .

Precis som den diskussion vi för idag, men nu med nya medlemmar och nya moderatorer. Nya tankar. Nya idéer. Utan en koll bakåt i backspegeln. Utan den minsta vilja till att försöka förstå hur ett sådant tankesätt lätt blir ett redskap i händerna på maktmissbrukare. Man skulle ibland kunna önska att somliga av dessa sökte sig till Ubuntu PUNKT se, så skulle de kanske, i sinom tid, få se vilka skillnaderna skulle kunna vara. . . . .

Å andra sidan kanske det inte ens behöver inträffa. Även missbrukare, i detta fall av makt, kan komma till insikt. . . . . .

The same procedure as always,
as it can be seen.

Det behöver inte vara så. Bara man försöker att hålla hjärnan inkopplad hela tiden, (citerat från en som förmodligen hade behövt rådet bättre för egen del, utan att först tillskriva andra det) utan att försätta den i vilolägen tid till annan. Låt oss hoppas att vårt Ubuntuforum står över detta med viloläget. Historien avskräcker. Bara man ger sig tid till att ta del av den.

Låt inte mörkret regera, tänd ett ljus.
Senast redigerad av 6 Broder Tuck, redigerad totalt 21 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

andol skrev:Jo, en sak till som jag tidigare varit inne på.

Ett förslag
Den här sidan är officiell medlem av Ubuntu's Approved LoCo Teams, se länk > https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamList
ursäkta svengelskan...
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Till Rune
:)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Broder Tuck skrev:Till Rune
?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bra att det diskuteras här! Det finns både redaktionella och principiella frågor kvar att
fundera på. Se inte minst BTs bilaga. Målet är förstås att vi relativt snart ska kunna gå
till omröstnign, men först kommer det nog att behövas en eller ett par reviderade versioner.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:
?
Vill inte Rune ha ett leende?

Vad vill Rune ha istället?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:
Rune.K skrev:
?
Vill inte Rune ha ett leende?

Prinsessan på ärten stördes av en ärta i madrassen.

Det var rätt för henne.

Min smiley till Rune var i första hand relaterad till att vi svarade inom c:a en minut på Andols inlägg.
Jag kunde inte annat, än spontant ge Rune en smiley på grund av det och att våra respektive svar var
lite diversifierade (olika).

Därutöver hade jag inga andra avsikter.

Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Broder Tuck skrev
En puss kanske, hehehehehehe

Ursäkta andol, det här börjar bli offtopic...
Dela tråden eller något liknande.....

mvh rune
tweeek

Inlägg av tweeek »

Det ser bra ut!

Enkelt och strukturerat!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Enkelt och strukturerat!
Det känns gott!

Oavsett vad du nu avsåg, förstås. Men, visst var det enkelt och strukturerat.
Tack för en ;D gedigen analys!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Rune vill ha en egen, delad tråd.

Kan ingen ge honom det?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Broder Tuck skrev:;)

Jo, jag har läst, förstått och känner mig alldeles förträffligt och explicit utpekad i följande blogginlägg av herr Max Klurig ;D ;D ;D ;D ;D ;D
http://blogg.idg.se/klurig/index.jsp#entry-5267
Nu tror jag inte att min PÅVERKAN på den svenska forumsidan är särdeles utpräglad, ni ungdomar går nog er egen väg, alldeles självvalt och utan att jag kan styra era steg. Men visst vill jag ge den arme Max en viss poäng ändå. Killen har rätt i en hel del, medgives.

Däremot skriver han inget inne på bloggen, om hur han har "penetrerat" våra respektive forum och därvid stött på motstånd. Han skriver heller inget om hur han har försökt att använda sig av det ena forumet gentemot, visavi, det andra och där sökt sympatier för motstånd/aversioner gentemot det andra forumet. Lika lite talar (skriver) han om, hur motståndet mot honom som marknadsförare av andra distruibutioner än Ubuntu har växt fram, genom att han har försökt att använda våra respektive forum till reklam för helt andra LInuxdistributioner.
(Jag kör båda av hans rekommenderade distributioner idag, iochför sig :P De är vare sig sämre, eller bättre än någon annan Linuxdistribution av dem jag har. Inalles c:a sju stycken. Förutom Ubuntu och Kubuntu.

Ubuntu Rocks::) ).

Läsaren inne på IDG.se som enbart läser hans blogg, kommer nog att tycka synd om honom.

Det gör jag också. Kanske dock av lite andra skäl än de.

De ser inte helheten. Ej heller en stor del av bakgrunden. Än mindre, hur vännen (enligt hans förmenta "misstänkliggörande" av ett forum för free software, borde jag kanske rent av ha skrivit Broder ;D ?) hur Max, i stor del av missriktat engagemang för distributionerna Pardus och Foresight, ändå försökte såga av den gren han redan satt på och agiterade för andra distributioner inne på vårt Ubuntuforum.

BRODER Max var god ändå och jag gillar honom som person, även om han ville ha Ubuntus forum som språngbräda för sina egna syften och för sina andra/övriga distributioner. Svagheten i hans agerande ser jag nog i, att när han misslyckades med att använda andras forum i egen sak, gick han istället både till angrepp och offentligt misstänkliggörande av de förstnämnda.

Vilket i sak innebär, ett misstänkliggörande av de starkare alternativen, till förmån för sina egna.

För det, tycker jag synd om Max Klurig.

Avsaknad av företräde för egna distributioners fördelar, byts ut mot försök till att förminska kontrahenterna och hålla tyst om egna tillkortakommanden.

Ubuntu Rocks::)).

Vi får unna honom den uppmärksamhet han söker. Som person förtjänar han det. Att han sedan utnyttjar en distribution som reklampelare för sina egna distributioner, det kan vi, i vår rikedom, bjuda honom på. Vi är starka nog ändå och kan gärna se honom som ytterligare en medspelare, även om han behöver "lånta fjädrar" för att nå ända fram till berömmelsen.

Så, vänner (Bröder), mina tankegångar kring förslaget om "nya" regler (känns de inte lite nygamla, nya arbetarpartiet, liksom?).

Emil.

Du har gjort ett jättefint arbete. Det skall du ha all heder av

I det jag framför, finns inget av att mitt förslag är bättre, än det du redovisar. Absolut inte.

Det är heller inte, på något sätt, en kritik jag framför, när jag säger att upnorths inlägg
utan all annan jämförelse, är den helt klart bästa . . . . . ;D ;D ;D ;D
Så skulle man kunna önska att det skulle räcka med att ha det.

Så ungefär, skrev vår admin Nahoj/Flipside det en gång, år 2006, innan den dåvarande/förutvarande ledningen kom in och omöjliggjorde skrivningar av detta slag. Det känns gott att de har ett eget forum idag. Ubuntu punkt se ;D

Jag har synpunkter på vissa delar av det du har åstadkommit och dem delger jag enbart i syfte att du skall ta del, fundera, avstå från, eller ta till dig, i den utsträckning som du själv väljer. Inte att jag anser mig ha mer rätt än du, eller någon annan, men detta är synpunkter på din skrivning, som jag inte anser att det är rätt av mig att hålla inne med, eftersom det är sådant som jag har reagerat på-

Jag har använt det eminenta och fria OpenOffice till att spara ned som PDF och bifogar den här:

Hälsningar

Broder Tuck
Efter att ha läst igenom förslaget så finns där ett par omskrivningar/invändningar jag skulle vilja göra, men de har Br Tuck mer än väl täckt upp i sin pdf revision, bra jobbat Tucken.

Men, det finns ytterligare en sak som bör tas upp i LoCo reglerna, men som inte nämns där med en stavelse.

Det är det här med att avstängda medlemmar ska publiceras i forumet, förmodligen inte för att det fortfarande är en pågående omröstning.

Men, omröstningen avslutas om 3 dagar och det ser ut att bli en förkrossande majoritet för att avstängda ska publiceras med namn och orsak för dennes avstängning.

Så, med det i bakhuvudet så bör även detta tas upp och även hur det hela avses fungera i LoCo reglerna.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ojoj, nu vart det mycket. Imponerande korrektur av tucken!
Ska sammanställa allt när jag får tid sen. Lär bli till helgen tror jag.

Kattskrället:
Vi har tänkt på det. Men det är ju bara att vi lägger till det i reglerna senare. Är ju en helt separat "process".
Håller med om det. Glömde uppdatera innan jag skrev hit det...
Vad tror ni om bara: "Den sida du är medlem/besökare på är den officiella Svenska Ubuntu-gemenskapen (LoCo)."?
Jadu... Önskar att det var så. Tyvärr så vet nog alla vid det här laget att det inte funkar.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Egentligen behövs bara den första, behöver folk verkligen en manual för vad som är OK och inte? Moderatorerna säger ändå till innan de agerar i mindre uppenbara fall, är ju bara att det efterlevs så borde vi ha en väldigt fin grund att styra forumet från :P
Tanken är ju god, men då ökar ju risken för godtycklig bedömning. Den typen av enkla regler funkar mycket bra i ett litet forum med bara en eller ett par moderatorer. När det kommit upp i en viss storlek så måste man - tyvärr - ha lite tydligare regler, inte bara för att underlätta för medlemmar, utan också för att underlätta för moderatorkåren att agera någorlunda likartat.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
Tanken är ju god, men då ökar ju risken för godtycklig bedömning. Den typen av enkla regler funkar mycket bra i ett litet forum med bara en eller ett par moderatorer. När det kommit upp i en viss storlek så måste man - tyvärr - ha lite tydligare regler, inte bara för att underlätta för medlemmar, utan också för att underlätta för moderatorkåren att agera någorlunda likartat.
Tja, alla bedømningar ær ju mer eller mindre godtyckliga då det ligger i betraktarens øga att tolka - æven om personen i fråga inte menade något illa med sitt inlægg kan det ju bli anmælt liksom.

Exempel på vad som inte ær ok kan man ju skriva ihop till oændlighet, men nu har vi ju faktiskt rådet att øverklaga till om man anser att ett beslut varit godtyckligt åt fel håll, så vi har ju ett skyddsnæt.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"