Nu till grejen.... intallerade ubuntu på en gammel pIII 1000mhz med 256 ram..... och dubbla nätverkskort
funkade kalas.... kopplade sedan in mig på internet ... har fast ip... skrev in dns:erna och sedan gick det som smort internet funkade......... Men!
När jag sedan kopplade in min andra dator en Xp -burk på linan så fick jag inget ip på den .. valde att den skulle ta imot.. började så spana och såg att man var tvungen att fixxa så den funkar som dhcp-server?......... klurade lite i Interfaces enligt en gudie jag fann här.... kom inte tillrätta med grejorna .... och det sluta med att jag tog bort allt i interfaces filen och tänkte göra om från zero....! (kanske kan man nollställa allt? börja om från början?)
nu tror jag att det börjar rulla igen men får ingen kontakt med internet... kan inte ping t.ex. google.com ..... inte heller ett vanligt IP..... på nätet utan enbart mitt eget ip som är statiskt till boxen,,,,, .. vad göra?
hade tänkt ha ubuntuburken som server och sedan 2 xp boxar bakom denna.....
min /etc/network/interfaces fil ser ut såhär:
Kod: Markera allt
auto lo
iface lo inet loopback
#lan
auto eth2
iface eth2 inet dhcp
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.0
#Inet
auto eth1
iface eth1 inet static
address 85.19x.xxx.xxx
nätmask 255.255.255.0
#inet2
auto eth0
iface eth0 inet static
address 85.19x.xxx.xxx
netmask 255.255.255.0
gateway 85.19x.xxx.xxx
ifup eth0
auto ath2
iface ath2 inet static
t.ex.
nameserver 217.xxx.xxx.xxx
nameserver 217.xxx.xxx.xxx
search mshome.se
någon som kan hjälpa så ja får upp internet igen ? lite lättare att sitta på samma burk om ni vill ha lite mer fakta.... hej hopp