Internet Probs Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
JR

Internet Probs Ubuntu

Inlägg av JR »

Hejsan hej... ännu en noobie som ska försöka sig på ubuntu .... tyckte detta verkade som ett vettigt system och hade tänkt att ge det en chans.... lr 2 ... ;) ....

Nu till grejen.... intallerade ubuntu på en gammel pIII 1000mhz med 256 ram..... och dubbla nätverkskort

funkade kalas.... kopplade sedan in mig på internet ... har fast ip... skrev in dns:erna och sedan gick det som smort internet funkade......... Men!

När jag sedan kopplade in min andra dator en Xp -burk på linan så fick jag inget ip på den .. valde att den skulle ta imot.. började så spana och såg att man var tvungen att fixxa så den funkar som dhcp-server?......... klurade lite i Interfaces enligt en gudie jag fann här.... kom inte tillrätta med grejorna .... och det sluta med att jag tog bort allt i interfaces filen och tänkte göra om från zero....! (kanske kan man nollställa allt? börja om från början?)

nu tror jag att det börjar rulla igen men får ingen kontakt med internet... kan inte ping t.ex. google.com ..... inte heller ett vanligt IP..... på nätet utan enbart mitt eget ip som är statiskt till boxen,,,,, .. vad göra?

hade tänkt ha ubuntuburken som server och sedan 2 xp boxar bakom denna.....

min /etc/network/interfaces fil ser ut såhär:

Kod: Markera allt

auto lo
iface lo inet loopback

#lan
auto eth2
iface eth2 inet dhcp
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.0

#Inet
auto eth1
iface eth1 inet static
address 85.19x.xxx.xxx
nätmask 255.255.255.0

#inet2
auto eth0
iface eth0 inet static
address 85.19x.xxx.xxx
netmask 255.255.255.0
gateway 85.19x.xxx.xxx
ifup eth0

auto ath2
iface ath2 inet static
min dns ser ut som den ska tror ja

t.ex.

nameserver 217.xxx.xxx.xxx
nameserver 217.xxx.xxx.xxx
search mshome.se

någon som kan hjälpa så ja får upp internet igen ? lite lättare att sitta på samma burk om ni vill ha lite mer fakta.... hej hopp
Emil.s
Kontakt:

Internet Probs Ubuntu

Inlägg av Emil.s »

Så du kan pinga IP-adresser, men inte använda domännamn?
Eller var det bara din IP som funkade?

Kan du pinga 66.249.93.104? (Google).

I såfall är det ett DNS problem...

Om du vill att Ubuntumaskinen ska agera router, med 2 NICs med Externa IPt på kort 1, och de andra datorerna på NIC 2 så lär du använda IPtables.
Jag har skriver en guide för det här:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=33032

Lycka till! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
JR

Internet Probs Ubuntu

Inlägg av JR »

Jippi.... nu när man skriver inlägg så löser det sig nästan direkt... (kom ut på nätet och skriver med ubuntuboxen)

dock var mitt fel troligtvis Mac addressen som spöka + att jag hade förväxlat vilket kort som gick ut mot internet alltså eth0 = lan (ska bli iaf :p) och eth2 som den nu heter gick mot nätet..... sååå ett par omstarter av datorn och av modemt så var man igång igen =) (skönt som f_n)

Ska man gör som du beskriver om man vill köra ett nätverkskort utåt nätet och sedan det andra inått.?

alltså i mitt fall vill ja det ska se ut som såhär ... ungefär...

eth0 - Lan (routar och fördelar adresser skickar trafik m.m. ska inte spela någon roll hur många datorer det är inkopplade i "princip")

eth2- enbart internet men datorerna i eth0 det lokala ska kunna nå nätet....? hur fixxas detta smidigast ? genom att ta hem ett kombinerat server/routing prog.? lr kan man skriva in allt man behöver så fixxas resten själv?

MVH //JR
Emil.s
Kontakt:

Internet Probs Ubuntu

Inlägg av Emil.s »

[quote="JR"]Jippi.... nu när man skriver inlägg så löser det sig nästan direkt... (kom ut på nätet och skriver med ubuntuboxen)

dock var mitt fel troligtvis Mac addressen som spöka + att jag hade förväxlat vilket kort som gick ut mot internet alltså eth0 = lan (ska bli iaf :p) och eth2 som den nu heter gick mot nätet..... sååå ett par omstarter av datorn och av modemt så var man igång igen =) (skönt som f_n)

Ska man gör som du beskriver om man vill köra ett nätverkskort utåt nätet och sedan det andra inått.?

alltså i mitt fall vill ja det ska se ut som såhär ... ungefär...

eth0 - Lan (routar och fördelar adresser skickar trafik m.m. ska inte spela någon roll hur många datorer det är inkopplade i "princip")

eth2- enbart internet men datorerna i eth0 det lokala ska kunna nå nätet....? hur fixxas detta smidigast ? genom att ta hem ett kombinerat server/routing prog.? lr kan man skriva in allt man behöver så fixxas resten själv?

MVH //JR[/quote]
Om du har 2 INTERNA nät. Alltså:

192.168.0.0/16 - eth0-dindator-eth1 - 192.168.1.0/8
Så räcker det med att du aktiverar ip-forwarding med "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward".

Har du som jag fattat det:

extern-ip - eth0-dindator-eth1 - 192.168.0.1/?
Så lär du använda iptables och Postrouting...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"