Övergå från Windows (Vista) till Ubuntu

CB_sensei

Övergå från Windows (Vista) till Ubuntu

Inlägg av CB_sensei »

Hej
Jag är riktigt sugen på att ge upp Windows för att jag vill ha ett enkelt operativ som tillfredsställer mina behov och inte tar emot så mycket skräp utifrån som gör datorn långsammare. Tror ni att Ubuntu kan vara någonting för mig?

Det jag är orolig för är att jag inte kommer att kunna använda vissa program som är windowsanpassade. Jag använder vissa musikprogram (Sibelius, reason etc.), photoshop och självklart officepaketet. Kommer jag kunna köra mitt gamla operativ (windows) parallellt med Ubuntu? Jag vill bara kunna snabbt gå in i windows för att köra igång dessa program. Officepaketet kan jag vara utan eftersom att jag har hört att det finns motsvarigheter i Ubuntu, men kan jag ta med mig en textfil hemmifrån till skolans office 2003? Det är ju till och med roddigt att köra 2007filer i 2003, hur blir det då efter övergången?...

70% av min datoranvändning är Internet, torrents och msn. Resten är i stort sett musik och film... Finns det några problem här? Kan jag köra vlc och packade filmer (rar exempelvis)??
Egentligen är jag bara trögstartad och feg, men jag vet hur jobbigt det är efter en formatering av windows när ingenting funkar tackvare att alla basprogram strök med...

Är tacksam om nån kan svara på alla dessa småfrågor, men det jag är mest intresserad av är paralellkörningen med Windows och hur alla mina filmer och låtar kommer svara... Funkar det, och isåfall hur? Jag är HELT ny på området...

Ha det fint sålänge :) MVH Christian
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Övergå från Windows (Vista) till Ubuntu

Inlägg av Hans Linde »

Okay här har du synpunkter från en som är 2 veckor med Ubuntu, så jag hoppas du från svar från någon som "kan" hjälpa dig.
Till att börja med är det här ett aktivt forum så kommer du att få, men du kommer också att behöva det.
Din första uppfattning är riktig Ubuntu fixar det mesta och är lätt att avända. Du kan som jag köra både Ubuntu o XP .
Själv valde jag 15G till varje OS och en gemensam databas av det som blev kvar av HDD.
Open office är som MSO. VLC finns. Photoshop CS2 ska gå att installer med hjälp av "crossover"(överkurs).
Men det finns något i packet som jag inte undersök än.
Kort uttryckt: det är OK och se till att du får ClamAV (virusskyddet) installerat, annars
bör du skanna varje fil innan du öppna den i Wondows.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Hej!

Kul att du funderar på att prova Ubuntu!

Det är väldigt enkelt att dual-boota Windows och Ubuntu. Alltså att ha båda operativsystemen och välja vilket du vill använda vid boot. Du kan läsa lite mer om det i wikin: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Dual_Boot. Det viktigaste när man ska fixa dual-boot är att installera Ubuntu efter Windows, vilket lär bli enkelt för dig :]

Officepaket finns som standard i Ubuntu med OpenOffice. I OpenOffice kan du skapa och redigera .doc-filer, alltså Microsoft Officefiler. Jag använder själv OpenOffice hemma och Microsoft Office i skolan. Fungerar utmärkt!

Firefox är standard i Ubuntu och fungerar lika bra som i Windows, enligt egen erfarenhet. En motsvarighet till Windows Live Messenger är Pidgin som också är standard i Ubuntu. Pidgin är enkelt att använda och snyggare än Live Messenger. Det enda som inte fungerar lika bra är filöverföringar. Att skicka och ta emot filer i Pidgin över MSN-protokollet är väldigt segt och helt värdelöst när det gäller stora filer. Annars har Pidgin, mer eller mindre, samma funktioner som Windows motsvarighet.

Bittorrent, uppackning av .rar-filer och att se på film fungerar utmärkt. Jag håller själv på med det. Du kan använda Utorrent om du använder programmet Wine i Ubuntu. Fungerar utmärkt. Jag körde med det i början, men sedan gick jag över till bittorrentklienter som är gjorda för Linux, vilket jag nu föredrar. Jag använder rtorrent och Deluge. VLC finns till Ubuntu och jag använder det och Mplayer, vilket också är en media- och filmspelare.

När du dual-bootar Windows och Ubuntu så kommer du att kunna komma åt filerna i Windows från Ubuntu. Du kommer också att kunna skriva filer till Windowspartitionen, som har NTFS som filsystem. Du kan inte läsa filerna på Ubuntupartitionen från Windows, inte som standard i alla fall. Det kanske går att lösa genom att installera något program i Windows, jag har inte prövat.

Jag gick från Windows till Ubuntu och sysslade i stort sett med det som du har beskrivit och jag är helnöjd. Om du har fler frågor ställ dem här.
CB_sensei

Inlägg av CB_sensei »

Två grymma svar på en halvtimme! Tack!
Jag startade precis downloaden av Ubuntu, och väntar nu spänt på att kicka igång det hela. Det verkar på era beskrivningar som att detta ska gå smärtfritt. Ska titta på det där med att köra paralellt osv med. En kort fråga där; när jag väljer att använda Ubuntu i uppstarten av datorn, ligger då windows och vilar helt eller finns det uppstartat någonstans i bakgrunden? Jag upplever nämligen att min 6 månader gamla dator har blivit väldigt mycket långsammare sedan jag köpte den, så jag vill dra ner på alla störande processer osv.

Jag vill formatera min hårddisk nu också... ska jag göra det innan jag installerar Ubuntu?
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

70% av din datoranvändning kommer du enkelt kunna göra i ubuntu. Internet (firefox), torrents (transmisssion) och msn (pidgin) följer med operativsystemet. Det är enkelt att installera så att du behåller windows och sedan kan välja vilket operativsystem du vill köra när du startar datorn:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Efter installation föreslår jag att du installerar ubuntu-restricted-extras för att få stöd för mp3, flash, olika videoformat, dvd, mm. Det är bara att klicka på länken: ubuntu-restricted-extras. unrar tror jag du behöver installera för att packa upp rar-filer. Läs mer om att installera program här:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program

Du kan testa att installera dina windowsprogram med wine. Men risken är stor att de inte fungerar riktigt som dom ska. Om du är flexibel kan du antagligen hitta motsvarigheter för ubuntu som fungerar bra. GIMP är exempelvis en bra motsvarighet till photoshop (följer också med oprativsystemet).

Med open office så kan du spara din filer så att de är kompatibla med office 2003. Så det bör inte vara några problem att ta med filerna till skolan.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Jag skriver för långsamt...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

PhotoShop ersätter du säkert rätt bra med GIMP om du inte är proffsfotograf eller råkar äga ett tryckeri. Själv är jag relativt hängiven amatörfotograf och är helnöjd med GIMP, men får lite handsvett de få gånger jag hamnar i PhotoShop. Misstänker att du i början får samma känsla i GIMP eftersom gränssnitten är lite olika.

Kolla lite på min GIMP-kurs. http://ubuntu-se.org/drupal/node/720

Vill du testa GIMP redan innan du drar igång Ubuntu, så finns det i en windowsversion också.
tweeek

Inlägg av tweeek »

CB_sensei skrev: En kort fråga där; när jag väljer att använda Ubuntu i uppstarten av datorn, ligger då windows och vilar helt eller finns det uppstartat någonstans i bakgrunden? Jag upplever nämligen att min 6 månader gamla dator har blivit väldigt mycket långsammare sedan jag köpte den, så jag vill dra ner på alla störande processer osv.

Jag vill formatera min hårddisk nu också... ska jag göra det innan jag installerar Ubuntu?
Om du använder dig av dual-boot så startas bara ett OS i taget. Så det ligger inte något och kör i bakgrunden.

Om du vill formatera om Windows så tycker jag att du ska göra det innan du installerar Ubuntu. Alltså att installera om Windows och se att allt funegrar och sedan installera Ubuntu i dual-boot.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Ska du formatera och sedan installera windows och sedan ubuntu? I så fall är det väl nästan enklare att bara installera om windows så formateras väl hårddisken i den processen.
Användarvisningsbild
diff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av diff »

tweeek skrev:Om du vill formatera om Windows så tycker jag att du ska göra det innan du installerar Ubuntu. Alltså att installera om Windows och se att allt funegrar och sedan installera Ubuntu i dual-boot.
Bra råd.

Formattera om och samtidigt partitionera hårddisken, halva till windows och halva där du sen ska lägga Ubuntu. Installera windows och se till att det funkar, sen installerar du Ubuntu. Du kommer att behöva dela upp "ubuntupartitionen" ytterligare men det gör du vid installationen. Du kommer åtminstone att behöva en liten swap partition. Sen kan man dela upp ytterligare, t ex ha /home på en egen partition också.

Du kan ju iofs göra dessa partitioner direkt när du partitionerar innan windows installationen. Då kan det t ex se ut såhär:
I mitt exempel är hårddisken 500 GB stor för enkelhetens skull.
*Till windows: 250 GB
*Totalt till linux: 250 GB
VARAV:
4 GB swap (2 x storleken på ram minnet är gängse)
/home 96 GB
/ (rootsystemet) 150 GB

Man kan ju skippa att göra en separat /home partition och helt enkelt göra en swap och resten /. (då 246 GB i mitt exempel ovan).
Jag själv har ingen separat /home partition, däremot tar jag en veckovis backup på /home så att jag alltid har en hyfsat fräsh backup på alla privata inställningar.

Sen när man ändå är igång och partitionerar så kan man tänka sig en separat "fileswap" partition som du använder att lägga downloads på tex, musik, filmer osv. Som är tänkt att kommas åt från både windows och linux. Det är smidigt som tusan, en sådan partition hänger bara bredvid så att säga och behöver inte formatteras om vid eventuell ominstallation av valfritt os.

EDIT:
Jag kanske ska berätta om varför jag dualbootar, det är helt enkelt för spelens skull. Jag startar bara upp windows (fortfarande xp) när jag spelar, så spelar jag nån timmer kanske, möjligtvis två, sen bootar jag upp ubuntu igen. :)
Allt annat gör jag i linux. Ser på film, lyssnar på musik, chattar (irc, msn, jabber osv), surfar, designar webbsidor, gör grafik osv osv osv. Windows är bara spel alltså, så spelar du aldrig eller väldigt sällan så kan du nog lugnt skippa att dualboota. Vissa spel funkar ju också att köra via wine i linux (ej mina tyvärr).
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det viktigaste av det sista är att om du ska ha dualboot, så är det betydligt enklare
att installera Windows först och Ubuntu se'n.
CB_sensei

Inlägg av CB_sensei »

Tack än en gång. Tror att jag förstår mig på det mesta i övergången nu. Ska bara hitta den fördömda windows-cdn..... Verkar grymt med ubuntu-restricted-extras, GIMP och allt vad det hette.

Förstod dock kanske inte allt vad gäller partioneringen Diff. Att jag ska partitionera en del för win och en för Ubuntu är ju klart, men vad menas med "Swap, home och rootsystem"? Jag har alla mina "mediafiler" på externa hårddiskar, så min inbyggda 80gigabyteare tillägnar jag operativen och program etc.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Antingen gör du det enkelt för dig:
1) Installera windows
2) Installera ubuntu. När du kommer till partitioneringen så väljer du "Guidad - ändra storlek på ...." och väljer sedan hur stor ubuntupartitionen ska vara.

Nackdelen med ovanstående är att om du någon gång vill installera om ubuntu så kommer dina gamla inställningar att försvinna. Om du vill lösa detta så gör så här:
1) Partionera hårddisken i två partitioner.
2) Installera windows på den ena.
3) Installera ubuntu. När du kommer till partitioneringen så väljer du "Manuell". Där kan du sedan själv välja hur du ska dela upp ubuntupartitionen. Du behöver skapa tre stycken partitioner där du anger monteringpunkt "/" för en och "/home" för en. Den sista blir swap (ingen monteringspunkt). Swap motsvarar det som heter växlingsfil i windows. Helt enkelt ett utrymme på hårddisken som kan användas när du har slut på ram. /home innehåller alla dina inställningar och personliga filer. / kommer innehålla själva operativsystemet och program som du installerar. Så när du installerar om ubuntu (eller någon annan linuxdistribution) så kan du enkelt göra så att inga av dina personliga data eller inställningar skrivs över. Följande upplägg är ett förslag:
Monteringpunkt Filsystem Storlek
/ ext3 5-10 GB
swap 1.5 gånger din mängd ram. Har du mycket ram (1 GB är mycket) så klarar du dig med mindre. Vill du använda viloläget så behöver swap vara minst lika stor som RAM.
/home ext3 Resten
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CB_sensei skrev:(...)
Förstod dock kanske inte allt vad gäller partioneringen Diff. Att jag ska partitionera en del för win och en för Ubuntu är ju klart, men vad menas med "Swap, home och rootsystem"? Jag har alla mina "mediafiler" på externa hårddiskar, så min inbyggda 80gigabyteare tillägnar jag operativen och program etc.
Först och främst, egentligen behöver du bara rotpartitionen "/" och swap. Rotpartitionen innehåller i så fall rubbet. Motsvarar C: i Windows ungefär. Swap är som växlingsfilen i Windows, men ska ligga på en egen partition. /home är ungefär som C:\Documents and settings\ i Windows och det kan vara bara en mapp som alla andra eller ligga på en egen partition. Det är en smaksak.

Själv duttade jag med en herrans massa olika partitioner förr, men numera skippar jag det för att göra det enklare för mig. Man kan nämligen skapa egna partitioner för en attans massa olika mappar om man så önskar. Men gör det enkelt för dig i början i alla fall!

När jag säger att rotkatalogen är som C:\ i Windows är det en sanning med modifikation. På sätt och vis är det mer som My computer. Alla diskar, CD, DVD, USB-grunkor och vad det nu kan vara har sin plats under roten.

Edit: Var det något fel på ditt Windows? Annars behöver du inte installera om det för att få en partition att lägga Ubuntu på. Ubuntu fixar nämligen partitioneringen på egen hand. Ta bara en säkerhetskopia först. Det brukar inte hända något ont, men om det gör det är det ju gott att ha en kopia på alla viktiga dokument. Tryck i Ubuntuskivan, starta om och klicka på installera!
Martin = Bosse

Inlägg av Martin = Bosse »

Hej!
Jag funderar också på att byta från Vista till Ubuntu och har fått svar på de flesta av mina frågor genom att läsa i detta forum. Jag har lite frågor kvar innan jag tar klivet till öppen källkod:
* Hur säker kan man vara på att Ubuntu vid installation hittar all min hårdvara och att den fungerar som den ska? Har en laptop så det handlar om touchpad, nätverkskort, minneskortsläsare mm.
* Om Ubuntu inte hittar en hårdvara kan jag då ta drivrutiner från windows-partitionen? Alla drivrutiner var förinstallerade när jag fick datorn.
* All hårdvara man köper levereras med installations-cd till windows. Hur gör man för att installera en skrivare t.ex? Måste man använda Wine till allt sånt?
* Kan jag använda en Ubuntu-dator problemfritt i ett nätverk med windows-datorer? Min och frugans datorer är sammankopplade och vissa mappar är gemensamma.

Tacksam för svar, Martin
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

1) Ganska säker. Men det är ju bara att testa. Du behöver inte installera ubuntu för att testa det. Ladda ner och bränn till cd. Stoppa i cd:n och starta om. När ubuntu startat upp från cd:n så kollar du vad som funkar.
2) Nej.
3) Förhoppningsvis har du/köper du en skrivare som stöds. Då är det bara att plugga in. Stöds den inte direkt så är det möjligt att det går att fixa endå, men det kan bli lite arbete. I värsta fall så går det inte alls.
4) Det ska inte vara några problem.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

En av mina Ubunutu installationer är på en 1 år gammal HP-laptop med 2-kärning Intel.
Den funker med alla funktioner jag provat.
Det är också en installation med XPpro.
Jag valde 15G på C för XP och 15G för Ubunutu och resten i NTFS som gemensam bank.
Martin = Bosse

Inlägg av Martin = Bosse »

Tack för alla snabba svar!
Jag tar och bränner en cd och testar!

Ha en skön höstvecka, Martin 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"