Jag är riktigt sugen på att ge upp Windows för att jag vill ha ett enkelt operativ som tillfredsställer mina behov och inte tar emot så mycket skräp utifrån som gör datorn långsammare. Tror ni att Ubuntu kan vara någonting för mig?
Det jag är orolig för är att jag inte kommer att kunna använda vissa program som är windowsanpassade. Jag använder vissa musikprogram (Sibelius, reason etc.), photoshop och självklart officepaketet. Kommer jag kunna köra mitt gamla operativ (windows) parallellt med Ubuntu? Jag vill bara kunna snabbt gå in i windows för att köra igång dessa program. Officepaketet kan jag vara utan eftersom att jag har hört att det finns motsvarigheter i Ubuntu, men kan jag ta med mig en textfil hemmifrån till skolans office 2003? Det är ju till och med roddigt att köra 2007filer i 2003, hur blir det då efter övergången?...
70% av min datoranvändning är Internet, torrents och msn. Resten är i stort sett musik och film... Finns det några problem här? Kan jag köra vlc och packade filmer (rar exempelvis)??
Egentligen är jag bara trögstartad och feg, men jag vet hur jobbigt det är efter en formatering av windows när ingenting funkar tackvare att alla basprogram strök med...
Är tacksam om nån kan svara på alla dessa småfrågor, men det jag är mest intresserad av är paralellkörningen med Windows och hur alla mina filmer och låtar kommer svara... Funkar det, och isåfall hur? Jag är HELT ny på området...
Ha det fint sålänge