radera program
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
radera program
Hej.
Sitter med en rotpartition på 4GB. Den är fylld till 92%. Kan nog säga att jag inte använder speciellt många tunga program förutom ff, oo (fast bara write och spredsheet), vlc och amarok. Finns det något sätt att kolla vilka program/applickationer jag har som är säkra att ta bort. Det är ju lätt att sätta igång pakethanterarern och löpa amok. Men då är nog risken stor att jag blir sittande med ett trasigt system.
någon som vet bättre?
Sitter med en rotpartition på 4GB. Den är fylld till 92%. Kan nog säga att jag inte använder speciellt många tunga program förutom ff, oo (fast bara write och spredsheet), vlc och amarok. Finns det något sätt att kolla vilka program/applickationer jag har som är säkra att ta bort. Det är ju lätt att sätta igång pakethanterarern och löpa amok. Men då är nog risken stor att jag blir sittande med ett trasigt system.
någon som vet bättre?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: radera program
Börja med att rensa ut onödiga och gamla program (om du inte redan gjort det).
För en lista på installerade program:
För att kontrollera beroenden av ett paket:
Kod: Markera allt
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean && sudo apt-get clean
dpkg --get-selections > installed-software
apt-get build-dep paketnamnet
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- ebbot
- Kontakt:
I synaptic kan du även ta bort gamla paket. Gå under status och Not installed (residual config). Finns foldern går allt att ta bort.
- Dimi
ok. Tack för det. Det blev iaf 4MB. Bättre än inget plus att jag fick lära mig något nytt.
Jag hoppas på att det finns något mer jag kan göra dock.
Jag hoppas på att det finns något mer jag kan göra dock.
- ebbot
- Kontakt:
Bara 4 mb... Å andra sidan är 4 Gb inte så mycket. Det finns självklart en del annat du kan kolla. Att slasken är tömd antar jag är gjort (även om rotslasken inte borde innehålla så mycket).
När du säger rot menar du / eller / plus allt annat i / (/etc /boot /var)? Du kan kolla hur stor varje katalog är på följande sätt:
Använder sudo eftersom inte alla kataloger kan läsas av vanliga användare. Du får nu en bra uppskattning av var du har mest info. /usr brukar bli stor men den innehåller också alla program... /var innehåller bl.a. loggar som man kanske inte behöver så många av (i /var/log). Logrotate packar ihop och raderar gamla loggar. Du kan ställa in hur länge logrotate ska behålla loggarna i /etc/logrotate.conf.
Har sett att Kubuntu av någon anledning inte städar ut gamla linux-headers, initrd osv vilket snabbt fyller /boot till bredden, så kolla /boot.
Vet att det finns ett packet som heter deborphan som raderar fler onödiga program på liknande sett som jag beskrev ovan. Vet inte om det kan göra mer. localepurge är ett annat packet som tar bort språkpaket. Vet inte hur det funkar men jag har t.ex. zwahili och sydafrikanska installerat i openoffice...
Annars vet jag inte vad mer du kan göra... En sak jag gjorde var att symlänka kataloger. Kanske inte världens bästa grej, Linus Torvalds hade nog verbalt halshuggit någon, men det funkar. Skapa en katalog i en annan partition och symlänka till den, dvs. ln -s. Detta bygger på att du har plats i en annan partition.
Bäst är ju att göra partitionen stor nog. Såg denna artikel som gick igenom hur man ändrar partitioners storlek utan att radera allt. Vet inte om det funkar (backa upp!) men kan vara något att titta på.
Hoppas du får bukt på det. Det är aldrig kul med begränsningar.
När du säger rot menar du / eller / plus allt annat i / (/etc /boot /var)? Du kan kolla hur stor varje katalog är på följande sätt:
sudo du -s /*
Har sett att Kubuntu av någon anledning inte städar ut gamla linux-headers, initrd osv vilket snabbt fyller /boot till bredden, så kolla /boot.
Vet att det finns ett packet som heter deborphan som raderar fler onödiga program på liknande sett som jag beskrev ovan. Vet inte om det kan göra mer. localepurge är ett annat packet som tar bort språkpaket. Vet inte hur det funkar men jag har t.ex. zwahili och sydafrikanska installerat i openoffice...
Annars vet jag inte vad mer du kan göra... En sak jag gjorde var att symlänka kataloger. Kanske inte världens bästa grej, Linus Torvalds hade nog verbalt halshuggit någon, men det funkar. Skapa en katalog i en annan partition och symlänka till den, dvs. ln -s. Detta bygger på att du har plats i en annan partition.
Bäst är ju att göra partitionen stor nog. Såg denna artikel som gick igenom hur man ändrar partitioners storlek utan att radera allt. Vet inte om det funkar (backa upp!) men kan vara något att titta på.
Hoppas du får bukt på det. Det är aldrig kul med begränsningar.
Använd "filelight" för att leta stora filer.
Filelight brukar finnas i ubuntu.
Så här ser det ut > http://www.linuxhaxor.net/2008/01/16/vi ... filelight/
Filelight brukar finnas i ubuntu.
Så här ser det ut > http://www.linuxhaxor.net/2008/01/16/vi ... filelight/
- Dimi
Nu börjar det ordna upp sig. Har med hjälp av ovanstående info lyckats fixa så att det är 20% fritt diskutrymme på / partitionen. Skönt! Lite andningsutrymme iaf.
Att skapa symlänkar är nog nästa steg men jag tycker inte det borde behövas. Det är en liten eeeasus jag kör och det blir inga tunga grejer som installeras i den, så nu borde 4GB vara tillräckligt.
Man tackar för hjälpen.
Att skapa symlänkar är nog nästa steg men jag tycker inte det borde behövas. Det är en liten eeeasus jag kör och det blir inga tunga grejer som installeras i den, så nu borde 4GB vara tillräckligt.
Man tackar för hjälpen.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Har i princip samma problem fast jag upptäckte det lite för sent så jag hade ynka ~20kb kvar på 4Gb disken (samma dator, asus eee 901) detta gjorde att jag bara varannan gång kunde starta datorn eftersom den inte kunde komma åt hårddisken vid uppstarten men nu har jag löst det värsta själv iof. Mitt problem är att jag inte får följande kod att funka:
Tackar gärna för fler sett att rensa hårddisken 
Så här står det i terminalen:ebbot skrev:Börja med att rensa ut onödiga och gamla program (om du inte redan gjort det).
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean && sudo apt-get clean
gustav@gustav-laptop:~$ sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean && sudo apt-get clean
[sudo] password for gustav:
E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
gustav@gustav-laptop:~$

- ebbot
- Kontakt:
Köpte en 80 Gb hårddisk till min Asprire One. Det, Xubuntu och en gig minne till gjorde susen. Ibland finns det fler än en lösning på problemet.