Howto: Konfigurera NFS
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
SV: Howto: Konfigurera NFS
Hej igen! Tack för att ni försöker hjälpa mig! Men jag fattar fortfarande inte det där med
mappen. Den ligger ju bara där tom.
Min mapp heter Fd. (fildelning).
Direktivet är /home/fredrik/
Min ipadress på laptoppen som ska vara klient = 192.168.1.2
Hur ser den rätta configgen ut för min klient?
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
-
Jo, mappen är tom tills du monterat nätverksdisken på den. Så här brukar jag göra:fadetoft skrev: Hej igen! Tack för att ni försöker hjälpa mig! Men jag fattar fortfarande inte det där med
Mvh Fredrik
Antag att din server heter 'server' och har adress 192.168.1.1. Servern exporterar /home och /data
På laptoppen i ett terminalfönster som root:
$ mkdir /mnt/server
$ mkdir /mnt/server/home
$ mkdir /mnt/server/data
Lägg nu in följande rader i /etc/fstab på laptoppen :
server:/home /mnt/server/home nfs rsize=32768,wsize=32768,hard,intr,retry=2 0 0
server:/data /mnt/server/data nfs rsize=32768,wsize=32768,hard,intr,retry=2 0 0
Nu kommer laptoppen att montera servern utdelade kataloger /home och /data vid boot. För att göra monteringen nu direkt från ett terminalfönster :
$ mount -a
Om servern har exporterat /home och /data sjysst så kan du nu accessa de katalogerna på servern via /mnt/server/home och /mnt/server/data på din laptop.
På din server bor /etc/exports se ut så här :
/home 192.168.1.0/24(rw,insecure,sync)
/data 192.168.1.0/24(rw,insecure,sync)
För att underlätta livet, se till att den användare du har på laptoppen också finns som användare på servern med samma uid/gid
Lycka till
När jag försöker mounta ett nfs-filsystem på min bärbara står det att man måste va root för att kunna göra det. Mountpunkten ägs av mig och ligger i min hemkatalog, inte f-n ska man behöva va root bara för o göra en nfs-mount?
Välbehövlig HOWTO förresten, och den skulle allt behöva utökas lite! Jag håller som bäst på att försöka få det här med utdelningar att funka bra (mycke disk på servern, lite på laptopen) så jag kommer nog återkomma här e jag rädd...
edit: när jag sätter sudo framför så timeoutar eländet...jag har tillåtit trafik på portarna 111 och 2049 i firestarter på servern, och jag har fått rätt ip. vad mer kan gå fel??
Välbehövlig HOWTO förresten, och den skulle allt behöva utökas lite! Jag håller som bäst på att försöka få det här med utdelningar att funka bra (mycke disk på servern, lite på laptopen) så jag kommer nog återkomma här e jag rädd...

edit: när jag sätter sudo framför så timeoutar eländet...jag har tillåtit trafik på portarna 111 och 2049 i firestarter på servern, och jag har fått rätt ip. vad mer kan gå fel??

Senast redigerad av 1 ai, redigerad totalt 19 gånger.
hur gör man med dhcp? det här kräver ju fasta ip adresser
Finns det nå sätt att lösa det på om man kör med dynamiska?

Kör 10.0.0.0/24 eller 16 eller 8, eller 192.168.X.X/X eller vad du nu vill ha. 

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jag har gjort mer eller mindre exakt som det stod men mountningen blir bara read-rättigheter, har gjort det från olika linuxdatorer mot en server men det blir bara läsrättigheter på servern. Jag kör kubuntu på servern men klienterna är av olika modell men alla klienter får enbart läsrättigheter. Jag har no_root_squash och trots root på klienten blir det enbart läs.
Tips ?
Tips ?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har missat att läsa detta innan - men det kommer inte att fungera innan du öppnar upp mer i brandväggen pga att NFS monteringen sker på en annan port (oftast dynamiskt allokerad). Läs mer om det här: http://tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/security.htmlai skrev: edit: när jag sätter sudo framför så timeoutar eländet...jag har tillåtit trafik på portarna 111 och 2049 i firestarter på servern, och jag har fått rätt ip. vad mer kan gå fel??![]()
Tog ny hårdisk och mountade mot och då försvann problemet, hårdvarufel....
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
phew, bra detMacke_D skrev: Tog ny hårdisk och mountade mot och då försvann problemet, hårdvarufel....

Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Hej, och tack för detta, för nu gör jag en backup på allt det jag har på min laptop, bokmärken denna tråd, och använder mig av ubuntu 7.04 i laptopen istället, och gör rent hus 
Tack så jättemycket !

Tack så jättemycket !
- Louie
- Kontakt:
Trevligt att min HowTo fortfarande används! Jättekul att höra bra kretik från nöjda läsare. Vill helt klart se mer av det i alla trådargholen skrev: Hej, och tack för detta, för nu gör jag en backup på allt det jag har på min laptop, bokmärken denna tråd, och använder mig av ubuntu 7.04 i laptopen istället, och gör rent hus
Tack så jättemycket !

MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
-
När jag försöker mounta min nfs utdelning med: sudo mount -t nfs 192.168.0.197:/Home/Torrent /Home/Torrent/Linnea
så går det inte för det står så här: mount: 192.168.0.197:/Home/Torrent failed, reason given by server: Permission denied
Vad har jag missat??
//Mattias
så går det inte för det står så här: mount: 192.168.0.197:/Home/Torrent failed, reason given by server: Permission denied
Vad har jag missat??
//Mattias
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Howto: Konfigurera NFS
Hej jag (tror) att jag gjort som louie beskriver , men när jag försöker mounta på klienten svarar den att "mount to NFS server '192.168.0.101' failed server is down. Jag har då upprepat kommandot sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart. Då får jag OK på att NFS daemon startar. Jag hittar inte någon utdelad mapp på klienten. Min /etc/exports fil ser ut så här: /home/mats 192.168.0.102(rw,no_root_squash,async)
/home/mats är mappen på 'servern' som jag vill dela ut 192.168.0.102 är ipnr till klienten.
Min /etc/fstab ser ut så här :192.168.0.101:/home/mats /home/sorenux/filer nfs _netdev,user,auto 0 0
192.168.0.101 är 'servern'
Det går att pinga åt båda håll
Vad gör jag för fel?
/home/mats är mappen på 'servern' som jag vill dela ut 192.168.0.102 är ipnr till klienten.
Min /etc/fstab ser ut så här :192.168.0.101:/home/mats /home/sorenux/filer nfs _netdev,user,auto 0 0
192.168.0.101 är 'servern'
Det går att pinga åt båda håll
Vad gör jag för fel?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Det är kul när man kommer på fel men dj..ligt jobbigt innan. Mitt problem var att jag inte konfigurerat brandväggen
!! Funkar numer perfekt.
Man följer en HowTo och räknar med att "allt" står där och vips slutar man tänka själv.

Man följer en HowTo och räknar med att "allt" står där och vips slutar man tänka själv.
Hej! Jag behöver hjälp med detta. Är helt grön på Linux kodning över huvudtaget. Är väl en gammal windowsgubbe som tagit sitt förnuft till fånga. Jag har i alla fall installerat Ubuntu server 8.04 på en dator jag ställt i källaren och uppdaterat och uppgraderat enligt konstens alla regler. Kör den i cmd läge (inget GUI installerat). När jag skriver in koden
får jag ett meddelande från bash:
syntax error near unexpected token '('
Måste GUI installeras, typ desktopversionen? Är det något mer jag behöver ladda ner med apt-get? Läste att det var bäst att köra cmd-läge på en ren server....
River mitt hår över detta, kan någon hjälpa mig med detta snälla
Kod: Markera allt
/mp3 192.168.1.4(rw,no_root_squash,async)
Måste GUI installeras, typ desktopversionen? Är det något mer jag behöver ladda ner med apt-get? Läste att det var bäst att köra cmd-läge på en ren server....

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du ska inte skriva det direkt i terminalen utan i filen /etc/exportsThorsson skrev:Hej! Jag behöver hjälp med detta. Är helt grön på Linux kodning över huvudtaget. Är väl en gammal windowsgubbe som tagit sitt förnuft till fånga. Jag har i alla fall installerat Ubuntu server 8.04 på en dator jag ställt i källaren och uppdaterat och uppgraderat enligt konstens alla regler. Kör den i cmd läge (inget GUI installerat). När jag skriver in kodenfår jag ett meddelande från bash:Kod: Markera allt
/mp3 192.168.1.4(rw,no_root_squash,async)
Skriv i terminalen sudo nano /etc/exports
- Louie
- Kontakt:
KiviE är snabb som en kobra, precis som han säger! 
Öppna med lämplig textediterare, ex nano eller vim.
Det du gör är alltså att du säger åt systemet att dela ut /mp3 till ipnr 192.168.1.4
Lycka till!
MVH Louie

Öppna med lämplig textediterare, ex nano eller vim.
Det du gör är alltså att du säger åt systemet att dela ut /mp3 till ipnr 192.168.1.4
Lycka till!
MVH Louie
Hej igen Ubuntu-gudar och tack för hjälpen med mitt föregående problem. Det funkade med /etc/exports som ni sa i Nano. Nu har jag konfigurerat både server och klient enligt denna guide. För att kolla att mapparna var monterade skrev jag
på klienten, men fick då samma obegripliga felmeddelande på alla fem mapparna jag delar ut från servern:
Vad göra åt detta?
sudo mount -a
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on 192.168.1.2:/mp3,
missing codepage or helper program, or other error
(for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might
need a /sbin/mount.<type> helper program)
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so
hur får jag reda på min d-link adress? När jag kör ifconfig får jag bara fram denna :83.253.174.103, men det är inte den adressen jag vill veta.
- Louie
- Kontakt:
Då ska vi se.Thorsson skrev:Hej igen Ubuntu-gudar och tack för hjälpen med mitt föregående problem. Det funkade med /etc/exports som ni sa i Nano. Nu har jag konfigurerat både server och klient enligt denna guide. För att kolla att mapparna var monterade skrev jag
på klienten, men fick då samma obegripliga felmeddelande på alla fem mapparna jag delar ut från servern:Kod: Markera allt
sudo mount -a
Vad göra åt detta?Kod: Markera allt
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on 192.168.1.2:/mp3, missing codepage or helper program, or other error (for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might need a /sbin/mount.<type> helper program) In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so
Har du gjort omstarterna enligt guiden på nfs-processerna?
Om du inte gjort det tidigare så kan du prova med att skriva
sudo mount <ipadress>:/mp3 /där/jag/vill/att/den/ska/monteras
och självklart utan < >
Testa så får vi se