Program för automatisk skalning av bilder?
Program för automatisk skalning av bilder?
När jag lägger in bilder från kameran och sedan ska maila iväg dem, måste jag öppna dem i Gimp och skala ned dem för att de annars tar för stort utrymme och kan endast skickas ett i taget i mailet.
Nu hör jag Windowsanvändare som automatiskt får ett fönster som dyker upp och frågar om bilden ska skalas ned och så görs det per automatik. Finns det nåt sånt för Linux också?
Nu hör jag Windowsanvändare som automatiskt får ett fönster som dyker upp och frågar om bilden ska skalas ned och så görs det per automatik. Finns det nåt sånt för Linux också?
Re: Program för automatisk skalning av bilder?
Automatisk skalning vet jag inte. Men om du installerar nautilus-image-converter från synaptic så kan du skala bilden direkt genom att högerklicka på den ( det kommer upp ett alternativ: ändra storlek på bilder).
Det smidigaste är nog imagemagick.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag installerade nautilus-image-converter och allt gick väl, men jag hittar den inte nån stans. Högerklickar jag på en bildfil får jag bara upp de gamla vanliga alternativen :Hylas skrev:Automatisk skalning vet jag inte. Men om du installerar nautilus-image-converter från synaptic så kan du skala bilden direkt genom att högerklicka på den ( det kommer upp ett alternativ: ändra storlek på bilder).
Öppna med, klipp ut, kopiera ... egenskaper.
Du lär döda Nautilus en gång. Kan göras enklast via terminalen:
Kod: Markera allt
killall nautilus
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Ok.
Det funkade när jag startat om datorn på bästa Windowsmaner.
Man har väl blivit lite bortskämd med att det mesta funkar direkt utan omstarter.
Det funkade när jag startat om datorn på bästa Windowsmaner.
Man har väl blivit lite bortskämd med att det mesta funkar direkt utan omstarter.
Du behövde inte starta om datorn. 

-
Nä - kanhända inte, men att skriva nåt mer eller mindre kryptiskt terminalkommando tycker jag är lika illa. Jag anade att nåt sånt fanns, men att lista ut det och sen prova tar för mej längre tid än att starta om. 

Du kunde annars öppnat System Monitor under System / Administration och under fliken "Precesses" letat på Nautilus och högerklickat på den processen och valt "Kill Process". 

- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vet inte om det finns någon fiffig lösning i förråden, men det går nog att få till med lite fixande...Dancer skrev:När jag lägger in bilder från kameran och sedan ska maila iväg dem, måste jag öppna dem i Gimp och skala ned dem för att de annars tar för stort utrymme och kan endast skickas ett i taget i mailet.
Kör man t.ex KDE med Thunderbird som epostklient kan man använda den här servicemenyn: http://www.kde-apps.org/content/show.ph ... tent=65633
Något liknande för Gnome och Evolution bör inte vara allt för knepigt? Kan inte hitta något färdigt nautilus-script vid en snabb googling, kanske någon med kunskap och tid kan fixa det?

<edit>
Det här kanske kan vara något? http://www.grumz.net/?q=node/298
</edit>
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Jag vidhåller fortfarande att imagemagick är det smidigaste alternativet.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
Via sökfunktionen i Synaptic angav jag nautilus-image-converter och fick svaret att Inga paket är markerade.Hylas skrev:Automatisk skalning vet jag inte. Men om du installerar nautilus-image-converter från synaptic så kan du skala bilden direkt genom att högerklicka på den ( det kommer upp ett alternativ: ändra storlek på bilder).

- HenrikAn
Paketet finns i universe-förrådet. Kolla att det är aktiverat genom att i Synaptic öppna Inställningar->Förråd och se till att Gemenskapsunderhållen öppen källkodsprogramvara (Universe) är ibockad.Dancer skrev:Via sökfunktionen i Synaptic angav jag nautilus-image-converter och fick svaret att Inga paket är markerade.Hylas skrev:Automatisk skalning vet jag inte. Men om du installerar nautilus-image-converter från synaptic så kan du skala bilden direkt genom att högerklicka på den ( det kommer upp ett alternativ: ändra storlek på bilder).Hur installerar jag?
- John Gilmore
- John Gilmore
Paketet finns i universe-förrådet. Kolla att det är aktiverat genom att i Synaptic öppna Inställningar->Förråd och se till att Gemenskapsunderhållen öppen källkodsprogramvara (Universe) är ibockad.[/quote]
Ja, den är ibockad. Hur gör jag nu?
- corneliusbrother
- Kontakt:
Ytterligare ett alternativ är att lägga in bilderna i F-spot. Sedan markera de bilderna man vill maila och gå upp i menyn Foto---->Skicka med e-post, så öppnas ett nytt meddelande i Evolution med dom markerade bilderna bifogade. Man kan naturligtvis bestämma hur hårt skalade dom ska vara.
Använder det jämnt själv.
Så "slipper du ju terminalen också.. :-)
Använder det jämnt själv.
Så "slipper du ju terminalen också.. :-)
- HenrikAn
Har du fått installationen att fungera?Dancer skrev:Paketet finns i universe-förrådet. Kolla att det är aktiverat genom att i Synaptic öppna Inställningar->Förråd och se till att Gemenskapsunderhållen öppen källkodsprogramvara (Universe) är ibockad.
Testa annars att bara söka på nautilus-image eller liknande. Paketet ska i alla fall finnas för Gutsy (sum du kör?): http://packages.ubuntu.com/search?suite ... ilus-image
- John Gilmore
- John Gilmore
- HenrikAn
Här är kanske det du efterfrågade: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=518624
Verkar fungera väldigt bra.
Verkar fungera väldigt bra.

- John Gilmore
- John Gilmore
Henrik An, stort tack för att du återknyter, något jag saknat i andra trådar.
Om någon tycker något om min brist på kunskap skulle jag uppskatta att man sa det, så behövde jag inte lägga min tid här eller ta upp andras tid med dumma frågor....
Jag har laddat hem "MailPictures-0,6tar.qz", det ligger på skrivbordet, men sen har jag inte kommit längre i stort sett. Högerklickar på den och öppnar i Arkivhanteraren, men sen......

Om någon tycker något om min brist på kunskap skulle jag uppskatta att man sa det, så behövde jag inte lägga min tid här eller ta upp andras tid med dumma frågor....

Jag har laddat hem "MailPictures-0,6tar.qz", det ligger på skrivbordet, men sen har jag inte kommit längre i stort sett. Högerklickar på den och öppnar i Arkivhanteraren, men sen......

- HenrikAn
Hoppas att det inte är någon som sagt något om kunskapsnivå?Dancer skrev:Henrik An, stort tack för att du återknyter, något jag saknat i andra trådar.![]()
Om någon tycker något om min brist på kunskap skulle jag uppskatta att man sa det, så behövde jag inte lägga min tid här eller ta upp andras tid med dumma frågor....![]()
Jag tycker i alla fall att alla ska våga ställa frågor!
Problemet med just det här skriptet är nog inte dålig kunskapsnivå, mer att det är lite krångligt att installera och att jag är lat och inte gör mer än jag behöver i onödan...

Gör så här:
Alternativ 1, grafiskt:
Alternativ 2, terminalen:Se till att alla beroenden är installerade med hjälp av t.ex Synaptic. De paket som måste finnas är följande: libgtk2-gladexml-perl liburi-perl libimage-imlib2-perl nautilus-actions.
Högerklicka på arkivfilen och välj "Packa upp här"
Klicka dig ner i mappen som skapats (bör heta MailPictures-distrib-v0.6/)
Högerklicka på filen install.pl och välj öppna. Välj Kör i terminal.
Klart?
Se till att alla beroenden är installerade:
sudo apt-get install libgtk2-gladexml-perl liburi-perl libimage-imlib2-perl nautilus-actions
Packa upp arkivet:
tar xvfz MailPictures-0.6.tar.gz
Installera:
perl MailPictures-distrib-v0.6/install.pl
Klart?
- John Gilmore
- John Gilmore