Har använt Rhythmbox i åratal och tycker det är nice att den nästan alltid hittar omslagen till musiken man spelar. MEN, nu efter senaste formateringen så gör den inte det. Jag spelar samma musik och har inte mixrat med taggarna. Den hittar vissa omslag men LÅNGT ifrån alla. Vad har ändrats?
Hur kan jag bota detta, lilla, men ack så störande problem?
Rhythmbox med omslagsgrafik...
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Rhythmbox med omslagsgrafik...
Efter formatering, har du kvar samma /home-mapp? Isåfall kanske det här hjälper, prova att öppna hemmappen, tryck Ctrl+H för att visa dolda filer, leta upp .gnome2/rhythmbox där finns en mapp cover där alla albumomslag sparas, byt namn på mappen så borde Rhythmbox tro att det inte finns några albumomslag sparade och leta upp nya, alltså börja från början.
Blir det krångel så kan man byta tillbaka namnet på mappen.
Blev inget krångel, men det funkade inte mkt bättre.Cadryc skrev:Efter formatering, har du kvar samma /home-mapp? Isåfall kanske det här hjälper, prova att öppna hemmappen, tryck Ctrl+H för att visa dolda filer, leta upp .gnome2/rhythmbox där finns en mapp cover där alla albumomslag sparas, byt namn på mappen så borde Rhythmbox tro att det inte finns några albumomslag sparade och leta upp nya, alltså börja från början.
Inget omslag visades i Rhythmbox men ett fåtal visades i desktop art... vilket (för mig) bara gjorde problemet ännu konstigare.

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jadu, vad ska vi hitta på då. Verkar ju ha blitt nåt så Rhythmbox inte fattar att den ska hämta omslagsgrafiken, testa kanske att stänga av albumart och sen sätta på det igen, i Rhythmbox Redigera → Insticksmoduler → bocka av Omslagsgrafik och avsluta Rhythmbox (inte bara minimera), sätt på det och bocka i Omslagsgrafik igen.
Skulle även kunna prova att i mappen .gnome2/rhythmbox flytta filerna playlist.xml och rhythmdb.xml nån annanstans, då försvinner dina spellistor och databasen öer musiken, så Rhythmbox för gå igenom musikbiblioteket en gång till, och nya filer skapas, om nåt viktigt försvinner så ta bort de nya filerna och lägg tillbaka de gamla.
Mer kommer jag tyvärr inte på, nån annan kanske har nåt tips.
Skulle även kunna prova att i mappen .gnome2/rhythmbox flytta filerna playlist.xml och rhythmdb.xml nån annanstans, då försvinner dina spellistor och databasen öer musiken, så Rhythmbox för gå igenom musikbiblioteket en gång till, och nya filer skapas, om nåt viktigt försvinner så ta bort de nya filerna och lägg tillbaka de gamla.
Mer kommer jag tyvärr inte på, nån annan kanske har nåt tips.