Macprogram i Ubuntu
Macprogram i Ubuntu
Hej.
Jag funderar på att skippa mitt strulande Windows XP till Ubuntu.
Jag önskar dock ha kvar mina Macprogram iTunes och Safari som jag tycker funkar bra.
Går det att ha dessa program i Ubuntu?
Sedan undrar jag om det är några problem att sköta sina bankaffärer via nätet om man kör Ubuntu?
Min fru kan nämligen inte använda Safari via Windows XP. Så hon får gå in på banken via Internet Explorer. Inte kul.
Har någon några erfarenheter av dessa problemställningar så vore jag tacksam.
Jag har använt Open Office och tycker att det funkar kalasbra.
Vet någon när motsvarande Outlook kommer i Open Office. Det vore ju guld!
Jag funderar på att skippa mitt strulande Windows XP till Ubuntu.
Jag önskar dock ha kvar mina Macprogram iTunes och Safari som jag tycker funkar bra.
Går det att ha dessa program i Ubuntu?
Sedan undrar jag om det är några problem att sköta sina bankaffärer via nätet om man kör Ubuntu?
Min fru kan nämligen inte använda Safari via Windows XP. Så hon får gå in på banken via Internet Explorer. Inte kul.
Har någon några erfarenheter av dessa problemställningar så vore jag tacksam.
Jag har använt Open Office och tycker att det funkar kalasbra.
Vet någon när motsvarande Outlook kommer i Open Office. Det vore ju guld!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Macprogram i Ubuntu
iTunes går att ersätta med andra program. Jag gissar att du synkar ipod mot itunes, har läst att även det ska fungera.
Safari går också att ersätta mot andra program, firefox, epiphany, konqueror mfl. Safari kanske kan gå igång under wine. Wine är ett program som gör att du kan köra windowsprogram direkt i linux. Alla program fungerar inte under wine.
Hur banken fungerar beror till stor del vilken bank ni har. Jag har handelsbanken och med deras skrapkoder fungerar det utmärkt att sköta sina bankärenden. Det verkar vara trixigare med Bank-id. Jag har själv inte testat och swebank verkar tillfälligt lagt ner linuxstödet.
Det som ligger närmast en outlook ersättare är evolution.
Safari går också att ersätta mot andra program, firefox, epiphany, konqueror mfl. Safari kanske kan gå igång under wine. Wine är ett program som gör att du kan köra windowsprogram direkt i linux. Alla program fungerar inte under wine.
Hur banken fungerar beror till stor del vilken bank ni har. Jag har handelsbanken och med deras skrapkoder fungerar det utmärkt att sköta sina bankärenden. Det verkar vara trixigare med Bank-id. Jag har själv inte testat och swebank verkar tillfälligt lagt ner linuxstödet.
Det som ligger närmast en outlook ersättare är evolution.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Outlook lär nog dröja, men Evolution är rätt vettigt.Vet någon när motsvarande Outlook kommer i Open Office. Det vore ju guld!
Jag vet inte om du synkar kalendrar och möten med andra som har Outlook. Om inte så är Thunderbird med kalender pluginet Lightning som du installerar innefrån Thunderbird som ett tillägg ett bra alternativ. Swedbank funkar (jag har dosa) i Firefox i Linux.
iTunes, om det är utseendet mer än funktionen så är det nog skört. Det mesta i linux är gräsligt fult, men funkar. Songbird är väll hoppet, men det är väldigt mycket beta över den på alla plan.
iTunes, om det är utseendet mer än funktionen så är det nog skört. Det mesta i linux är gräsligt fult, men funkar. Songbird är väll hoppet, men det är väldigt mycket beta över den på alla plan.
- mcNisse
Jag håller inte med dig...Hjalle skrev:iTunes, om det är utseendet mer än funktionen så är det nog skört. Det mesta i linux är gräsligt fult, men funkar. Songbird är väll hoppet, men det är väldigt mycket beta över den på alla plan.
ps itunes använder man väl dessutom enbart för att man tvingas till det av apple??? ds
Macare älskar deras Itunes och tycker att det är snyggt. Och har man installerat den på Windows "frivilligt" så är det nog någon typ av kärlek. Jag tycker själv inte om Itunes. Jag använder Rhythmbox i min Ubuntu, mycket på grund av att den funkar för mitt stora bibliotek, Songbird strular, dubbla indexering o.s.v. Men Rhythmbox är skitfult.
Snyggt eller inte, det är en smaksak. Men som tur är så går utseendet i Ubuntu att förändra.
Snyggt eller inte, det är en smaksak. Men som tur är så går utseendet i Ubuntu att förändra.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Uttala dig inte om sådant du inte vet något om. Swedbank fungerar utmärkt med Ubuntu och Firefox.mcNisse skrev:swebank verkar tillfälligt lagt ner linuxstödet.
- mcNisse
Jag pratade om bank-id. Problemet gäller tydligen alla banker, http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation. Tyvär målas Swedbank ut som boven då det är enbart den som nämns vid namnHakanS skrev:Uttala dig inte om sådant du inte vet något om. Swedbank fungerar utmärkt med Ubuntu och Firefox.mcNisse skrev:swebank verkar tillfälligt lagt ner linuxstödet.

Länkeländet fungerar inte. Det är något med ö:t i länken som förvirrar programvaran.
Jag misstänkte att det var ID du menade, därför skrev jag att jag hade dosa i mitt inlägg. Och jag var i alla fall helt säker på att du visste vad du talade om.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ursäkten accepteras. Det jag reagerade emot är att det kan skrämma bort presumptiva ubuntuanvändare om man uttalar sig om saker man inte har koll på.mcNisse skrev:Jag pratade om bank-id. Problemet gäller tydligen alla banker, http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation. Tyvär målas Swedbank ut som boven då det är enbart den som nämns vid namnMitt misstag.
Bank-ID är för övrigt inget som behövs för att utföra bankärenden på internet, utan är en e-legitimation som används vid inloggning hos vissa myndigheter. Bl.a försäkringskassan och skattemyndigheten.
Tack för alla goda råd och tips.
Vi har SEB samt Swedbank.
Som det nu är så kommer jag in på SEB via Safari, men hustrun kommer inte in på Swedbank.
Det känns ju inte så kul att vara inne på banken via Int. Expl.
Vi får kanske ta hem Firefox? Hur bra är det programmet tycker ni??
Ursäkta nybörjarnivån på frågorna, men det är väl meningen under denna flik i forumet.
Vi har bredband via Telia. Tror ni att man behöver ha det virusskydd samt brandvägg som ingår i bredbandet, eller kan man koppla bort det till förmån för de förtjänstfulla program som finns i Ubuntupaketet?
Vi har SEB samt Swedbank.
Som det nu är så kommer jag in på SEB via Safari, men hustrun kommer inte in på Swedbank.
Det känns ju inte så kul att vara inne på banken via Int. Expl.
Vi får kanske ta hem Firefox? Hur bra är det programmet tycker ni??
Ursäkta nybörjarnivån på frågorna, men det är väl meningen under denna flik i forumet.
Vi har bredband via Telia. Tror ni att man behöver ha det virusskydd samt brandvägg som ingår i bredbandet, eller kan man koppla bort det till förmån för de förtjänstfulla program som finns i Ubuntupaketet?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Här är länken:mcNisse skrev: Jag pratade om bank-id. Problemet gäller tydligen alla banker, http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation. Tyvär målas Swedbank ut som boven då det är enbart den som nämns vid namnMitt misstag.
http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation
I artikeln (som jag skrivit, så skäll på mig om nått är fel, helst via pm dock ;-) nämns alla banker som drabbats av att BankID tillfälligt dragit in stödet för GNU/Linux. SEB verkar i dagsläget vara den enda bank där man kan skaffa nytt e-leg om man kör linux. Detta funkar dock inte out-of-the-box med firefox 3. Det finns flera trådar om bankid och linux här på forumet för den som är intresserad av det problemet.
/Micke

- mcNisse
Det är jag som borde bli utskälldmicke_nordin skrev:Här är länken:mcNisse skrev: Jag pratade om bank-id. Problemet gäller tydligen alla banker, http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation. Tyvär målas Swedbank ut som boven då det är enbart den som nämns vid namnMitt misstag.
http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation
I artikeln (som jag skrivit, så skäll på mig om nått är fel, helst via pm dock ;-) nämns alla banker som drabbats av att BankID tillfälligt dragit in stödet för GNU/Linux. SEB verkar i dagsläget vara den enda bank där man kan skaffa nytt e-leg om man kör linux. Detta funkar dock inte out-of-the-box med firefox 3. Det finns flera trådar om bankid och linux här på forumet för den som är intresserad av det problemet.
/Micke

- mcNisse
Klart en av de bästa webläsarna för tillfället. Firefox med addblock plus är helt ovärderligt, imho. Ladda ner direkt och bilda dig din egen uppfattning.canton skrev:Vi får kanske ta hem Firefox? Hur bra är det programmet tycker ni??
Dels går det inte att köra på en ubuntu burk och dels finns inga portar öppna att skydda i en nyinstallerad ubuntuburk och dels finns det inte många virus och maskar till linux.canton skrev:Vi har bredband via Telia. Tror ni att man behöver ha det virusskydd samt brandvägg som ingår i bredbandet, eller kan man koppla bort det till förmån för de förtjänstfulla program som finns i Ubuntupaketet?
Uttala dig inte om sådant du inte vet något om. Ex. Sparbanken Finn kräver BankID.HakanS skrev:Ursäkten accepteras. Det jag reagerade emot är att det kan skrämma bort presumptiva ubuntuanvändare om man uttalar sig om saker man inte har koll på.mcNisse skrev:Jag pratade om bank-id. Problemet gäller tydligen alla banker, http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_drar ... gitimation. Tyvär målas Swedbank ut som boven då det är enbart den som nämns vid namnMitt misstag.
Bank-ID är för övrigt inget som behövs för att utföra bankärenden på internet, utan är en e-legitimation som används vid inloggning hos vissa myndigheter. Bl.a försäkringskassan och skattemyndigheten.