Logitech MX510 - Extra knappar, hur? (EJ BAK/FRAM!)

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
roffe2
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Logitech MX510 - Extra knappar, hur? (EJ BAK/FRAM!)

Inlägg av roffe2 »

Hejsan,

Jag har suttit och försökt mappa mina extra knappar på min Logitech MX510 utan några vidare resultat.

En bild på vilka knappar jag pratar om ifall någon är förvirrad:

Bild

Kanske ska säga att dom fungerar redan nu, men vad jag vill göra är att mappa knapparna till keystrokes istället för att ha de nuvarande funktionerna (mwheelup, mwheeldown, mouse3).

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Logitech MX510 - Extra knappar, hur? (EJ BAK/FRAM!)

Inlägg av Cadryc »

Jag har mappat mina musknappar till Play/pause och liknande, gick väldigt lätt med btnx https://launchpad.net/btnx-config
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
roffe2

Inlägg av roffe2 »

Provade btnx och det fungerade bra, men de gammla knapp-funktionerna är fortfarande kvar så den kör både btnx mappningen och de gammla samtidigt :/
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Kanske om man ändrar i xorg.conf så att det bara är med 5 musknappar (höger, vänster, scrolltryck, scroll upp/ner)

Innan man ändrar i xorg.conf bör man ta en backup, man kan röra til ldet ordentligt i värsta fall.

Först kan vi ta en titt på xorg.conf, utan risk för att man ändrar nånting gör såhär
öppna Program → Tillbehör → Terminal och skriv gedit /etc/X11/xorg.conf så får du upp filen, kopiera texten och klistra in här (gärna inom code-tagar, finns en knapp ovanför textfältet när man skriver i här i forumet)

KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

roffe2

Inlägg av roffe2 »

Jag började med att prova KiviE's förslag, vilket inte hjälpte alls :/ det förvärrade bara situationen då fram/bak knapparna slutade fungera helt och hållet.

Så här ser min orörda xorg.conf ut:

Kod: Markera allt

Section "InputDevice"
	Identifier	"Configured Mouse"
	Driver		"mouse"
	Option		"CorePointer"
EndSection
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Framåt/bakåt slutade fungera pga att i firefox 3 är numera knapp 8 och nio framåt/bakåt, förut var det 6 och 7.

roffe2

Inlägg av roffe2 »

Ok, det spelar dock ingen roll då de andra knapparna fortfarande behöll sina gamla funktioner.

Kanske skulle prova det där med att ändra till 5-knappars och sedan mappa resterande knappar i btnx?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag är långt ifrån expert på xorg, men jag skulle provat

Kod: Markera allt

Option   "ZAxisMapping"    "4 5"
Option   "ButtonMapping"   "1 2 3"
och som du är inne på att mappa alla andra knapparna med btnx

Funkar det inte så är det ju bar att återställa backupen

KiviE

Inlägg av KiviE »

Min MX500 fungerade out of the box, tänkte kolla hur det såg ut i min xorg.conf men har bara så som du har.
roffe2

Inlägg av roffe2 »

Provat det sista nämnda och lite andra inställningar men inget verkar funka.

Måste på något sätt få bort default mappningarna, har provat köra evdev istället för mouse men det var likadant där :/.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev:Min MX500 fungerade out of the box, tänkte kolla hur det såg ut i min xorg.conf men har bara så som du har.
Fungerar dina knappar vid mushjulet som de ska? När jag trycker ner dem ger de ifrån sig en upprepade knapp 4/5 klickningar (samma knappnummer som det riktiga mushjulet). När jag tillslut släpper så kommer blir det 1 enda knapp 9/10 släppning. Ett väldigt konstigt beteende med andra ord.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Konservburk skrev:
KiviE skrev:Min MX500 fungerade out of the box, tänkte kolla hur det såg ut i min xorg.conf men har bara så som du har.
Fungerar dina knappar vid mushjulet som de ska? När jag trycker ner dem ger de ifrån sig en upprepade knapp 4/5 klickningar (samma knappnummer som det riktiga mushjulet). När jag tillslut släpper så kommer blir det 1 enda knapp 9/10 släppning. Ett väldigt konstigt beteende med andra ord.
Jao de fungerar som de ska tycker jag. Skrollar ner och upp här i firefox som man förväntar sig. Använder de inte i några andra program.

Vet inte riktigt vad du menar med "upprepade knapp 4/5"?

När jag kör xev så får jag på scrollen 4 upp och 5 ner. Med knappen ovanför får jag 4 och när jag släpper 8. Knappen nedanför får jag 5 och när jag släpper 5. Kanske något sådant du menar?

Edit: Det 8an gör är lite jobbigt då den går bakåt i webbläsaren.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev:Vet inte riktigt vad du menar med "upprepade knapp 4/5"?
Om jag håller inne någon av de där knapparna så kommer upprepade nertryckningar och släppningar av knapp 4 respektive 5 beroende på vilken av knapparna jag håller inne.
KiviE skrev:När jag kör xev så får jag på scrollen 4 upp och 5 ner. Med knappen ovanför får jag 4 och när jag släpper 8. Knappen nedanför får jag 5 och när jag släpper 5. Kanske något sådant du menar?
Det är precis vad jag menar. När jag släpper får jag knapp 9 respektive 10. Hade ju varit bra om man kunde ställa in så att det antingen kommer upprepade knapp 4/5 klickningar (som att använda musjuhlet) eller en vanlig knapp 9/10 klickning (så att man kan använda de knapparna till annat om man vill). Som det är nu så verkar det vara någon slags blandning :P
KiviE skrev:Edit: Det 8an gör är lite jobbigt då den går bakåt i webbläsaren.
Det är som sagt ett väldigt konstigt beteende.
roffe2

Inlägg av roffe2 »

If the solutions above didn't work, you could try using xmodmap to map the buttons to harmless button numbers. First, use xev (see "Running xev") to find out what extra mouse button number is sent. Then, use xmodmap (see "xmodmap") to change the number to a higher one. The higher button numbers usually aren't handled by window managers, so nothing extra happens when they are called.
I mitt fall ger knapparna följande output:

[X1] - mouse4 och mouse8
......
......
......
[X2] - mouse5
[X3] - mouse2

(...... symboliserar scrollen på musen och X# knapparna)

Skulle det då kanske fungera om man ändrade knapparna till följande med hjälp av xmodmap?:

[X1] - mouse40 och mouse80
......
......
......
[X2] - mouse50
[X3] - mouse20

Teorin är väll att mouse 4,8,5 och 2 skulle sluta fungera, men dom skulle jag kunna mappa tillbaka till sina ursprungliga funktioner med hjälp av btnx.
Mina tre knappar skulle då även bara ha sin funktion som är mappad av btnx och inte sina grundinställda funktioner (mwheelup, mwheeldown, midmouse) som inte tycks vilja försvinna.

Vad tror ni? Och om någon nu har någon erfarenhet av xmodmap så kanske denne skulle kunna ge tips på hur man skulle kunna ändra detta på ett säkert sätt?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"