Problem efter "uppdaterad kernel"

caldorean
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem efter "uppdaterad kernel"

Inlägg av caldorean »

Satt en dag och tänkte att jag skulle försöka mig på att uppdatera min kernel för 8.04 till 2.26.3-ultimate,
drog ner kernelcheck och fixade och trixade. Allting flöt på, kernelen byggdes klart och jag bootade om
för att testa den nya.

1. Low graphics mode, hittar inte nvidia infon, finns inte under restricted (står inget där iaf) och nvidia-glx-new
är markerad som installerad. Om jag skulle markera den för ominstallation, kan det kanske lösa sig då? Och
om så är fallet, kan det fucka min nuvarande fungerande standardkernel?

2. Trådlösa nätverkskortet känns inte av över huvudtaget, det är totaldött. Kikade i /lib/firmware och där fanns
t.ex ingen mapp för den nya kärnan, utan bara för den gamla.

3. Ljudet är också stendött, tråkigt men sant, provade med att köra en uppdatering via synaptic package
manager men den hittade ingenting sånt alls.

Så, kontentan av mitt problem är, jag vet att det går att fixa det här, jag vet dock inte riktigt hur ^^ men
frågan är, vill jag ta risken att ha två oanvändbara kernels? (visserligen tar det varken lång tid att formatera
och installera om men ändå)

tack på förhand

/Cal
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Problem efter "uppdaterad kernel"

Inlägg av ebbot »

Du kan ha flera kärnor kompilerade. Du väljer ju vilken kärna du vill ladda i GRUB. Bara det finns plats i alla partitioner så.

Nvidia måste kompileras för den kärna du kör. Om du laddar en ny kärna så tappar Nvidia länkar till funktioner i kärnan. Ladda därför ner binären från Nvidias hemsida så kommer du nog få igång drivrutinen igen.

Det verkar som du inte kompilerat in stöd för ditt nätverkskort eller ljudkort i kärnan (känner inte till Ultimate). Kolla i undermenyerna för stöd till dessa kort (lspci kan hjälpa).
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
caldorean
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av caldorean »

ska boota den kärnan sen och testa, kan mycket väl hända att jag glömde kika efter nätverkskortet i kernelcheck,
tänkte att det borde fungera om man använde samma settings som man hade från början, men tydligen så hade
jag nog fel. ska bråka lite med det imorgon, men nu är det sängdags ^^
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

:o 05:03 :o Jepp, det är sängdags. Tom stumbleupon borde ha stängt.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"