Howto- pftp-shit edition v.1.11 (based on pftpfxp-v0.11.4mew

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
freddie
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Howto- pftp-shit edition v.1.11 (based on pftpfxp-v0.11.4mew

Inlägg av freddie »

Howto- pftp-shit edition v.1.11 (based on pftpfxp-v0.11.4mew6)

För att kunna installera så behöver vi ha build-essential och libncurses5 och libncurses5-dev

Och ni som vill ha ssl får installera det först, hämtas på http://www.openssl.org/

Börja med att hämta filen där -->> http://www.derijk.org/pftp/ och spara till din /home/din user.

Öppna terminal och skriv ls och då ser vi att pftp-shit.v.1.11.zip ligger där och den packar vi upp med kommandot unzip pftp-shit.v.1.11.zip.
Efter uppackning skriv ls då ser vi en ny katalog som heter pftp-shit.v.1.11 och den går vi in i med cd pftp-shit.v.1.11.

Nu ska vi kompilera/installera filen och det gör vi med kommandot -> make dynamic (det som funkade för mig)
och det ska se ut nåt sånt här ni har gjort det

g++ -o pftp main.o switchserver.o tcp.o displayupdate.o server.o bookmark.o opensitedialog.o displayhandler.o keyhandler.o tlsutil.o -lpanel -lncurses -lpthread -L/usr/lib -lssl -lcrypto -DTLS -ldl
cp -f pftp ..
make[1]: Lämnar katalogen "/home/nisse/pftp-shit.v.1.11/src"

Ni ska forfarande vara kvar i pftp-shit.v.1.11 och nu skriver ni så här i terminal.Ser ut så hos mig

fredda@nisse:~/pftp-shit.v.1.11$-> mkdir ~/pftp

sen skriver vi

fredda@nisse:~/pftp-shit.v.1.11$-> cp pftp ~/pftp/
fredda@nisse:~/pftp-shit.v.1.11$-> cp -R .pftp/ ~/pftp/

sen skriver vi
fredda@nisse:~/pftp-shit.v.1.11$-> cd ~/pftp/
och då hamnar vi i mitt fall då i katalog
fredda@nisse:~/pftp$

Och nu ska vi skapa en mapp som heter ok när vi står i fredda@nisse:~/pftp$ och det gör vi med
fredda@nisse:~/pftp$-> mkdir ok (jag skapade även en mapp som heter dl läs config längre ner.vet inte om jag hade behövt det igentligen ;-)).

sen skriver vi
fredda@nisse:~/pftp$-> cd .pftp/

Då ska vi hamna i fredda@nisse:~/pftp/.pftp$ och där kan man skriva ls då ser vi att config keymap ligger där och vi ska nu pilla lite i configfilen.

Vi öppnar configfilen med kommandot.
gedit config

Och nu ska vi ändra dessa rader.(ser ut så hos mig efter ändring)
Device=eth0
Okaydir=./ok/
Localdir=./dl/ (jag var tvungen att ändra här annars startade inte programmet,därför jag skapade dl mappen. ni kan sätta /home/dittnamn/pftp/ eller nåt annat som passar er).

spara och skriv över.

nu fortsätter vi i terminal från samma plats som innan vi fixade med configen vi skriver nu

fredda@nisse:~/pftp/.pftp$-> cd ..

och då hamnar vi i
fredda@nisse:~/pftp$

och nu ska vi starta programmet med kommandot ./pftp
(att tänka på om ni som jag har en stor skärm så måste ni öppna terminalfönstret helt,programmet startar inte annars)

fredda@nisse:~/pftp$-> ./pftp

Nu ska ni ha en blå skärm framför er som det står okey på och då trycker ni enter och skriver in ett lösen som ni vill ha.

Nu öppnar vi site managern för att lägga till platser vi tycker om :-).
tryck o(som i ola)
Lägg sedan till en site tryck a ett nytt fönster poppar upp
och redigera efter behov.
När du är klar trycker du o eller om du ångrar dig c.

Att tänka på: När du vill ladda hem saker till din hårddisk skall du vara i läget "FTP"
(se efter längst ner till höger). Är du inte det trycker du shift + z.

Att stänga ner klienten då trycker ni shift+q

Nästa gång ni startar upp gör ni det från ~/pftp
i terminal cd ~/pftp sen ./pftp

Om ni behöver ändra i configfilen , skriver ni i terminal
cd ~/pftp/
sen skriver ni cd .pftp/
då ska ni hamna här fredda@nisse:~/pftp/.pftp$
och då skriver ni ls så vi ser vad som finns sen gedit config

eller gå in i mappen pftp i /home/dittnamn/pftp högerklicka visa dolda filer och klicka på configfilen ;-)

klart.

källor http://www.mandrivalinux.eu/showthread.php?t=4411 på polska men bra bilder ;-)
http://forum.swecheck.net/viewtopic.php?id=524

Detta är min första howto så den är kanske inte helt riktig och jag har ingen vana av programmet.Och som jag skriver i howton vissa saker kanske inte hade behövt att göras.
unkn
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Howto- pftp-shit edition v.1.11 (based on pftpfxp-v0.11.4mew

Inlägg av unkn »

Ett tillägg bara, det krävs även libssl-dev för att få igång pftp-shit.
Debian, Ubuntu, Kubuntu, Easy peasy.
Skriv svar

Återgå till "Guider"