Openbox i Ubuntu, behöver hjälp med konfigureringen
Openbox i Ubuntu, behöver hjälp med konfigureringen
Hejsan.
Bestämde mig idag för att ge mig i kast att gå över till Openbox. Anledningen var främst att Gnome brakade samman igen, utan någon som helst anledning, så jag fick starta om datorn. Men också att eftersom den är mer lightweight så kommer den kanske hjälpa till att få datorn lite kallare (den blir onödigt het ibland).
Jag har några frågor om hur man konfigurerat det (hittade en bra tråd om Openbox, där det bland annat stod hur man konfigurerar menyn man får upp om man högerklickar på skrivbordet).
- För det första, hur får man en "panel" längst ner? Där man har en meny knapp, kan se alla fönster som är minimerade och har en sytem tray?
- Hur fixar man till vilka program och så som startas automatiskt?
Det är mina frågor för tillfället. Någon som kan hjälpa mig?
Bästa hälsningar,
lord.
Bestämde mig idag för att ge mig i kast att gå över till Openbox. Anledningen var främst att Gnome brakade samman igen, utan någon som helst anledning, så jag fick starta om datorn. Men också att eftersom den är mer lightweight så kommer den kanske hjälpa till att få datorn lite kallare (den blir onödigt het ibland).
Jag har några frågor om hur man konfigurerat det (hittade en bra tråd om Openbox, där det bland annat stod hur man konfigurerar menyn man får upp om man högerklickar på skrivbordet).
- För det första, hur får man en "panel" längst ner? Där man har en meny knapp, kan se alla fönster som är minimerade och har en sytem tray?
Bästa hälsningar,
lord.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Openbox i Ubuntu, behöver hjälp med konfigureringen
Panelprogram förljer det inte med något i Openbox, men det går utmärkt att använda ett separat panelprogram t.ex. fbpanel, pypanel eller som jag själv, lxpanel. Det sistnämnda är en del av en mer lättviktig skrivbordsmiljö som heter LXDE - Lightweight X11 Desktops Environment. Det använder Openbox som fönsterhanterare.lord skrev:Hejsan.
Bästa hälsningar,
lord.
På bl.a. den här sidan och på Openbox hemsida finns mycket mer information om hur du anpassar Openbox.
1. Pypanel, bmpanel, lxpanel, visibility, tint
2.
1. Pypanel, bmpanel, lxpanel, visibility, tint
2.
Kod: Markera allt
$ ls /home/dmz/.config/openbox/
[b]autostart.sh[/b] menu.xml rc.xml
$ cat /home/dmz/.config/openbox/autostart.sh |xclip
feh --bg-scale /home/dmz/wallpapers/green_stripes_by_invaderjohn.jpg &
conky &
bmpanel arch &
devilspie &
sleep 10 &
xcompmgr -cC -t-3 -l-5 -r5 -I0.02 -O0.03 -D4 -fF &
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Ok, tack
. Använder nu pypanel. Fast jag får inte autostarten att fungera. Jag har ingen "autostart.sh" fil. Är det bara att skapa den?

-
Jepp.lord skrev:Ok, tack. Använder nu pypanel. Fast jag får inte autostarten att fungera. Jag har ingen "autostart.sh" fil. Är det bara att skapa den?
Ok, jag skapade en "autostart.sh" i
Sedan körde jag
men det fick inte pypanel att starta automatiskt. Ursäkta om jag verkar lite trög, är helt nå på just det här området. Tänkte googla lite, men ni får gärna rätta mig om jag gjort något fel.
/home/<mittnamn>/.config/openbox/
cat /home/dmz/.config/openbox/autostart.sh |pypanel
Innehållet ska se ut så här:lord skrev:Ok, jag skapade en "autostart.sh" iSedan körde jagKod: Markera allt
men det fick inte pypanel att starta automatiskt. Ursäkta om jag verkar lite trög, är helt nå på just det här området. Tänkte googla lite, men ni får gärna rätta mig om jag gjort något fel.Kod: Markera allt
pypanel &
-
Ok. "cat" är ett program för att visa text på skärmen och "xclip" kopierar utdatan från "cat" till urklipp. Så dmz:s kommando läste in innehållet i hans "autostart.sh", visade det på skärmen varefter "xclip" placerade det i urklipp (för att kan skulle slippa att markera och kopiera manuellt). Det du måste göra är att placera en instruktion i autostart.sh som talar om för OpenBox att du vill att programet skall starta. Om vi då tittar på OpenBox hemsidas instruktioner för hur man autostartar program så ser vi att de t.ex. rekomenderar att man startar panelen genom att lägga till följande i autostart.sh:lord skrev:Ok, jag skapade en "autostart.sh" iSedan körde jagKod: Markera allt
men det fick inte pypanel att starta automatiskt. Ursäkta om jag verkar lite trög, är helt nå på just det här området. Tänkte googla lite, men ni får gärna rätta mig om jag gjort något fel.Kod: Markera allt
# Run the system-wide support stuff
. $GLOBALAUTOSTART
# Programs that will run after Openbox has started
(sleep 2 && pypanel) &
Ok, jag fick autostarten att fungera. Finns det något sätt jag kan sätta dit en "start meny" på pypanel?
EDIT:
Måste också erkänna att jag gillar konfigurationen. När jag fick pypanel att starta automatiskt fick det mig att känna som jag verkligen åstadkommit något. Det gillar jag
.
EDIT:
Måste också erkänna att jag gillar konfigurationen. När jag fick pypanel att starta automatiskt fick det mig att känna som jag verkligen åstadkommit något. Det gillar jag

Ok, en meny är ingen prioritet. Vi kan ta det lite senare. Nu vill jag främst veta, hur man kan få lite ikoner på skrivbordet?
Ikoner på skrivbordet tillhör det förgångna. Vill du verkligen ha det? Det finns minst 3 sätt att starta program på utan att använda ikoner i openbox.lord skrev:Ok, en meny är ingen prioritet. Vi kan ta det lite senare. Nu vill jag främst veta, hur man kan få lite ikoner på skrivbordet?
Du kan använda pcmanfm / thunar för att draw:a ditt skrivbord, och ikoner.
Ang. att få en meny i pypanel så kan du fake:a den genom att helt enkelt rita en egen knapp, och ställa in önskad action i pypanelrc.
Det är egentligen inte program jag menar (till det har jag andra saker, som Gnome-Do), det är mest att jag tycker bättre om mitt skrivbord när jag t ex har en ikon som länkar mig till mitt home, /, och någon eller några till platser. Bryr mig egentligen inte om det tillhör det förgångna eller ej, det är vad jag föredrar.
Hur får jag thunar att rita ut ikoner på skrivbordet (hoppas jag tolkade det rätt det du skrev)?
Hur får jag thunar att rita ut ikoner på skrivbordet (hoppas jag tolkade det rätt det du skrev)?
Jag hade nog fel angående thunar, jag hittade inte alternativet för att draw:a background där. Hur som helst så rekommenderar jag pcmanfm som filhanterare, den har stöd för tabs och är allmänt mycket trevligare. Där har du även det alternativ du letar efter:lord skrev:Det är egentligen inte program jag menar (till det har jag andra saker, som Gnome-Do), det är mest att jag tycker bättre om mitt skrivbord när jag t ex har en ikon som länkar mig till mitt home, /, och någon eller några till platser. Bryr mig egentligen inte om det tillhör det förgångna eller ej, det är vad jag föredrar.

Ok, pacmanfm verkar fungera bra. Använde nautilus förut, och pacmanfm saknar en del av nautilus desktop functionalitet, men det hela fungerar bra. Nu är bara en fråga. Hur får man pacmanfm att starta vid start? Det fungerar nämligen inte att lägga till "pacmanfm" till "autostart.sh"...
-
Hur lägger du till pcmanfm i autostart.sh (alltså, var skriver du det)? Det är pcmanfm, inte pacmanfmlord skrev:Ok, pacmanfm verkar fungera bra. Använde nautilus förut, och pacmanfm saknar en del av nautilus desktop functionalitet, men det hela fungerar bra. Nu är bara en fråga. Hur får man pacmanfm att starta vid start? Det fungerar nämligen inte att lägga till "pacmanfm" till "autostart.sh"...

# Programs that will run after Openbox has started
(sleep 2 && pypanel) &
pcmanfm -d
Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 13 gånger.
Tack
.
Ska testa det omgående.

Ska testa det omgående.
Ok, det här är konstigt. Den säger
Jag skrev
Får samma sak om jag kör det i terminalen. Vad är det för fel, och hur åtgärdar jag det?
EDIT:
LOL!!! Fann lösningen själv. Det var inte "-d", det var "--d"!
EDIT 2:
Ok, fick ytterliggare ett problem. Det dyker upp en skylt vid start (bifogad bild). Vad betyder den och hur fixar man den?
och pcmanfm startar aldrig...File does not exist
Jag skrev
pcmanfm -d
EDIT:
LOL!!! Fann lösningen själv. Det var inte "-d", det var "--d"!
EDIT 2:
Ok, fick ytterliggare ett problem. Det dyker upp en skylt vid start (bifogad bild). Vad betyder den och hur fixar man den?
- Bilagor
-
- screenshot.png (60.7 KiB) Visad 2066 gånger
Ok, problemet löst. Stängde av pcmans autostart, och den där skylten försvann.
Nu två andra saker. Jag behöver två program.
1. Någon som vet ett bra GUI program som visar hur mycket batteritid som finns kvar och så (sitter trots allt vid en laptop, så det skulle vara väldigt bra att ha)?
2. Skulle behöva ett GUI program som gör att man kan mounta/unmounta partitioner. Någon som vet ett bra sådant?
Helst ska dessa program vara program som visar sig i trayen (snabbt och enkelt att komma åt), men andra typer går också bra. Någon som har några bra förslag?
1. Någon som vet ett bra GUI program som visar hur mycket batteritid som finns kvar och så (sitter trots allt vid en laptop, så det skulle vara väldigt bra att ha)?
2. Skulle behöva ett GUI program som gör att man kan mounta/unmounta partitioner. Någon som vet ett bra sådant?
Helst ska dessa program vara program som visar sig i trayen (snabbt och enkelt att komma åt), men andra typer går också bra. Någon som har några bra förslag?
-
Det är många som använder Conky för att visa diverse information i bakgrunden på skrivbordet. Det kanske kan fixa det år dig. Sök på "conky" på forumet så får du nog en del träffar.lord skrev:Ok, problemet löst. Stängde av pcmans autostart, och den där skylten försvann.
PCManFM kan montera och avmontera partitioner.lord skrev:2. Skulle behöva ett GUI program som gör att man kan mounta/unmounta partitioner. Någon som vet ett bra sådant?
Tyvärr inte. Det enda är nog att definiera ett litet område vid sidan av trayen för conky och visa battertiden i det området.lord skrev:Helst ska dessa program vara program som visar sig i trayen (snabbt och enkelt att komma åt), men andra typer går också bra. Någon som har några bra förslag?
Ok, tack, ska kolla in det. Visste inte att conky kunde visa batteri tiden... men det gör det bara coolare (grymt litet program
).
pcmanfm vill inte mounta mitt USB minne... Det fungerar på en annan dator, men inte på min med pcmanfm.
Edit:
Vid närmare efterforskningar vägrar pcmanfm mounta någon partition...

pcmanfm vill inte mounta mitt USB minne... Det fungerar på en annan dator, men inte på min med pcmanfm.
Edit:
Vid närmare efterforskningar vägrar pcmanfm mounta någon partition...