Anser mig själv, fortfarande efter 2 månader med detta utsökta operativ, som nybörjare.
Jag vet att en liknande tråd finns lite längre ner men jag vill inte äventyra killens chanser att lösa problemet genom att komma in och gnälla över mina problem i samma tråd.

Jag fick tillbaka min 42" Panasonic från reparation idag och tänkte ge mig in i, för mig, nya områden vad gäller Ubuntu, nämligen TV-Out.
Jag är inte så hjälplös att jag inte kan kolla upp saker själv, men det har en tendens att skita sig när jag gör det.
Sagt och gjort. Jag kollade upp saker, det sket sig. Jag gick in på nvidia-settings och laborerade lite där. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det såg ut och vad allt hette men jag tror att jag gjorde så här:
(Att jag inte kan gå in och kolla igen beror på att jag nu sitter i felsökarläget som också kallas Windows XP. Jag har ingen bild på varken Tv:n eller Datorskärmen i Ubuntu efter mina bravader.)
I nvida-settings:
1. Identifierade skärmarna. Då dök en till skärm upp.
2. Markerade den nya skärmen och valde något i stil med separata skärmar(?)
3. Valde alternativet i mitten, kommer inte ihåg vad det var...
4. Loggade ut. Ctrl+Alt+Backspace.
5. Allt blev svart.
Så frågan lyder, hur kommer jag tillbaka till det grafiska (helst med en fungerande TV-out)? Om inte med en fungerande TV-out, hur går jag vidare?