How-To RSSdler

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
eriksson25
Kontakt:

How-To RSSdler

Inlägg av eriksson25 »

Hej, efter att själv ha sökt runt runt utan att hitta nån bra guide för att sätta upp Rssdler så tänkte jag göra en själv. Då jag fick personlig hjälp av en kille på ett annat forum att sätta upp det och det fungerar som en dröm.
Detta är min första How-to så ha överseende men jag tänkte att det var min tur att hjälpa til lite.

Rekomenderar att använda Rssdler tillsamans med rtorrent, en how-to på rtorrent hittar ni här http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2853.0.html

Ok, först vad är Rssdler? Det är ett program automatiskt laddar ner tex torrentfiler från din favorit torrent site (om den stödjer RSS). Rssdler kan lägga torrentfilen som du söker vart som hällst och passar därför väldigt bra ihop med en torrent klient som tittar efter nya torrent filer i en katalog.

Steg 1

Ladda ner RSSdler från http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/UtilsRSSDler Jag använde mig av 0.2.4 då 0.3.1 inte hade kommit ut och 0.3.0 var buggig.
Lägg filen i en egen mapp kallad RSSdler förslagsvis i din hemkatalog för mig blev det /home/eriksson25/installed/rssdler

Steg 2
Kör:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install python-feedparser python-mechanize
Steg 3
Ladda sedan ner följande fil och lägg den i samma mapp. http://ineedsomepiezz.info/bencode.py

Obs om det blir som för mig och ni inte kan ladda ner filen utan får den som en ren html kod. Skapa en tom text fil i samma mapp som rssdler-0.2.4.py och kalla den bencode.py öppna den och lägg in koden.

Steg 4
Repetera steg 3 fast med följande fil. http://ineedsomepiezz.info/config.txt

Steg 5
Öppna config.txt filen som ni nyss la in, nu är det dags att ställa in alla filter.

Börja med att ställa in global, denna måste ställas in för att dom andra ska funka.
downloadDir = /home/eriksson25/rtorrent/torrentfiles  (där ni vill att alla torrentfiler som inte specifeceras i filtret ska hamna)
workingDir = /home/eriksson25/installed/rssdler    (eran rssdler mapp skapad i steg 1)
logFile = /home/eriksson25/installed/rssdler  (där loggfilen ska hamna)

Sedan kan ni gå vidare och skapa filter, man kan skapa hur många filter som hällst, men se till att bara använda små bokstäver.
Som förslaget nedan visar så kommer alla avsnitt som släpps av serierna "(namnet.på.det.du.vill.ladda.ner|något.mer.du.vill.ladda.ner)" som inte är större en ca1gig och som endast är av kvaliten HDTV och inget av dom som står under regexfalse laddas ner automatiskt till den directory som jag sätter.
Det ni nu behöver hitta och som jag inte kan hjälpa er är att hitta vad ni ska skriva in i link. Om ni går in på eran favorit torrent site så kommer ni säkerligen hitta detta under FAQ och nåt i stilen med hur kan jag använda eran RSS feed.

[Rubrik på filtret]
link = http://www.site.org/rssdl.php?passkey=XXXXXXXXXXXXX
maxSize = 1000
directory = /home/eriksson25/rtorrent/torrentfiles/mappnamn
regextrue = (namnet.på.det.du.vill.ladda.ner|något.mer.du.vill.ladda.ner)
regexfalse = (hr|720|1080|ntsc|x264|sct)
nosave = False

Steg 6

När alla filter är klara (jag rekomenderar er att testa genom att sätta filtreringen på nåt som precis släpts) så är det dags att köra programet. Starta terminalen och kör cd /där/eran/rssdler/mapp/ligger
Kör sedan

Kod: Markera allt

python rssdler-0.2.4.py -rc config.txt
Om ni får felmedelande error 2 no savedstate.dat så är det lugnt för det är för att det är första gången ni kör programet. Den kommer nu söka igenom eran rss feed och om ni har filtrerat efter nåt som nylighen släppts så kommer den nu att ladda ner torrentfilen.

Jag rekomenderar att köra detta i screen så att ni kan ha det liggandes och köra i bakgrunden. Men det är upp till er.

Hoppas att ni har fått det att fungera, är det några frågor så är det bara att posta. Något som jag formulerat dåligt så är det bara att säga till, är som sagt min första how-to så all feedback uppskattas.  Och ledsen för min svenska men stavning och sånt är inte riktigt min starka sida i livet.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: How-To RSSdler

Inlägg av HOLMEN »

Måste då bara fråga vad RRSdler är? RSS vet jag ju men vad är detta? Lite nyfiken.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Daniel Holm skrev: Måste då bara fråga vad RRSdler är? RSS vet jag ju men vad är detta? Lite nyfiken.
Ja alltså så här har jag det, Jag har rtorrent som kollar ca 20 olika mappar, tex [ubuntu] Nu är det så att torrentleech tex skcikar ut en RSS med typ dom senaste torrenterna som kommer upp på siten, så när då nya ubuntu släpps så signaleras detta genom RSS. Då har jag rssdler som automatiskt scannar av alla RSS och när nån passar mitt filter så laddas torrentfilen ner automatiskt till den mappen jag vill. Dvs ubuntu torrenten kommer upp på TL, laddas ner av rssdler och hamnar i min ubuntu mapp där känner rtorrent av att det hamna en ny torrent och startar automatiskt nedladdningen, denna placerar den i min /linux-distro/ubuntu mapp och allt jag behöver göra när jag vaknar är att rara upp och titta.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Fy F*n så häftigt! Kanske man skulle ta och testa ;)
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Dexxa

Inlägg av Dexxa »

Riktigt grymt, har letat efter en fin howto, tack  ;)
Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Lulle »

config.txt finns inte längre :S någon som har lust att slänga upp den igen?
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Lulle »

eriksson25 skrev: http://www.mediafire.com/?ad4yzxymndx

varsegod
Tackar, hur lägger man in filtret så det ligger och kör hela tiden?
Kan man göra så att ett filter söker igenom 2 alt 3st rss feeds samtidigt istället för bara ett?
Kan man lägga till så att filtret körs direkt när man sätter på ubuntu?

Edit: Känner filtret av om det redan finns nerladdat?
Tänkte så att det inte laddar ner 2ggr.

Edit2: Lär man ladda ner torrentfilerna till en speciell mapp så startar rtorrent dom filerna av sig själv eller öppnar rssdler torrentfilerna med rtorrent?

När jag testkör scriptet så laddar den ner bara en .torrent fil första gången jag ska köra scriptet andra gången ajg kör scriptet får jag följande felmedelande:
robin@robin-desktop:~$ cd rssdler
robin@robin-desktop:~/rssdler$ python rssdler-0.3.1.py -rc config.txt
[20071231.16:37.08]  failed to parse option verbose in global[20071231.16:37.08]  failed to parse option log in global[20071231.16:37.08]  failed to parse option verbose in global[20071231.16:37.08]  failed to parse option log in global
Senast redigerad av 1 Lulle, redigerad totalt 31 gånger.
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Frågorna i ordning

1, Jag kör det med hjälp av screen, som det står i mitt inlägg, därför ligger den och kör i bekgrunden hela tiden med 5 min mellanrum.

2, Vet faktiskt inte om man kan använda flera feeds, tror inte men man kan ju prova.

3, Det är inget jag gjort själv då min burk står igån 24/7 men det borde nog gå, testa att titta in på rtorrent How-to här i forumet, där står det ganska ingående hur man startar rtorrent när ubuntu startar. Borde gå att adoptera det till detta.

Edit1, det känner av och laddar bara ner samma fil 1 gång.

Edit2, rtorrent öppnar av sig själv.

hmm, har inte fått ditt error medelande men vad jag kan se och gissa så kör du senaste versionen och dom har ändrat i hur man skriver config filen i den nya updateringen. Som du kan läsa så är den config filen jag posta till den äldre versionen. Men jag ska själv uppdatera till senaste snart så jag återkommer med ett nytt config.
iwizzard
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: How-To RSSdler

Inlägg av iwizzard »

Jag måste ha missat ett steg, hur får man rtorrent att börja ladda ner de .torrent filer man laddat ner med rssdlr?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Urme

Inlägg av Urme »

Bumpar denna gamla post.

Har lagt in detta nu och det funkar perfekt, hittade dock en annan guide jag följde, men hur lägger jag in "wildcards" t.ex:

regextrue = (förstadelen*sistadelen)

Att det kan stå vad som helst mellan "förstadelen" och "sistadelen", har testat med * men verkar inte fungera.

EDIT: regextrue = (förstadelen+sistadelen) kanske är korrekt, jag testar.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Urme skrev:regextrue = (förstadelen*sistadelen)

Att det kan stå vad som helst mellan "förstadelen" och "sistadelen", har testat med * men verkar inte fungera.
Om det är regex så är det .* som betyder vad som helst, dvs 0 eller flera tecken, vilka tecken som helst. Vill du ha exakt 1 okänt tecken så är det . som gäller. Vill du ha en riktig . så måste du skriva \. istället.
jonke

Inlägg av jonke »

Någon som har lust att dela med sig av programmet då ingen av länkarna fungerar längre?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

jonke skrev:Någon som har lust att dela med sig av programmet då ingen av länkarna fungerar längre?
http://code.google.com/p/rssdler/
jonke

Inlägg av jonke »

Konservburk skrev:
jonke skrev:Någon som har lust att dela med sig av programmet då ingen av länkarna fungerar längre?
http://code.google.com/p/rssdler/
Aaah, tack tack :)
Skriv svar

Återgå till "Guider"