Rättighetsproblem vid automount av NTFS-partitioner.

smultronkaka

Rättighetsproblem vid automount av NTFS-partitioner.

Inlägg av smultronkaka »

När jag kör wiki-guiden för att automounta partitioner så är det bara root som får skrivrättigheter till de automountade partitionerna. Antar att jag måste ändra nått i min fstab men vet inte vad.

såhär se den ut

Kod: Markera allt

UUID=F07CA6E87CA6A934 /media/Anime     ntfs     nls=utf8,fmask=0333,dmask=0222     0     0
UUID=EEB8BC99B8BC622F /media/TV-serier     ntfs     nls=utf8,fmask=0333,dmask=0222     0     0
UUID=56F47E5FF47E4173 /media/Film     ntfs     nls=utf8,fmask=0333,dmask=0222     0     0
Senast redigerad av 1 smultronkaka, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Rättighetsproblem vid automount av NTFS-partitioner.

Inlägg av Hund »

Jag hjälpte grannen med Kubuntu igår och han hade ett par NTFS partitioner. Programmet ntfs-tools visade sig vara väldigt händigt: Installera, öppna programmet och bocka för att du vill ha skrivrättigheter och att dom ska monteras automatiskt. Klart! :)

Jag är osäker på vart det lägger sig men du för finna det under System / Administration.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
smultronkaka

Inlägg av smultronkaka »

Finns inget program som heter så, finns "NTFS configuration tool" som jag testade. Men det verkar inte göra nånting, jag kan bocka för varje partition i en lista sen välja "apply", inget mer. sen kommer det upp en ruta där jag kan bocka för 2 alternativ:

Enable write support for internal devices
Enable write support for external devices

Får inte välja nått om automountning...
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

smultronkaka skrev:Finns inget program som heter så, finns "NTFS configuration tool" som jag testade. Men det verkar inte göra nånting, jag kan bocka för varje partition i en lista sen välja "apply", inget mer. sen kommer det upp en ruta där jag kan bocka för 2 alternativ:

Enable write support for internal devices
Enable write support for external devices

Får inte välja nått om automountning...
Jag skulle tippa på att det enda programet gör är att ändra "umask", "fmask" och "dmask" i /etc/fstab.

Du kan se i den här tråden vad begreppen står för och hur man sätter värdena själv, om du skulla vilja det.

I.o.m. att programet antagligen bara skriver till /etc/fstab så får du automontering på det sättet. Du kan ju alltid ändra inställningar i programet och kolla i din /etc/fstab efteråt, så ser du om några av siffervärdena ändrats.
smultronkaka

Inlägg av smultronkaka »

märkte nu att "NTFS configuration tool" funkade, men bara på 2 av 4 partitioner. Fick gå in i fstab och skriva dit de 2 andra manuellt. Nu mountas de automatiskt och jag har skrivrättigheter som vanlig användare.

/etc/fstab ser nu ut såhär om det är någon som stöter på samma problem:

/dev/sdd1 /media/mp3-bilder-apps-etc ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
/dev/sdc1 /media/TV-serier ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
/dev/sde1 /media/Film ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
/dev/sdb1 /media/Anime ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
Lite annorlunda jämfört med Wiki-guiden men kanske beror på att jag installerade just NTFS configuration tool. Men det funkar iaf nu.
Tack
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

smultronkaka skrev:märkte nu att "NTFS configuration tool" funkade, men bara på 2 av 4 partitioner. Fick gå in i fstab och skriva dit de 2 andra manuellt. Nu mountas de automatiskt och jag har skrivrättigheter som vanlig användare.

/etc/fstab ser nu ut såhär om det är någon som stöter på samma problem:

/dev/sdd1 /media/mp3-bilder-apps-etc ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
/dev/sdc1 /media/TV-serier ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
/dev/sde1 /media/Film ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
/dev/sdb1 /media/Anime ntfs-3g defaults,locale=en_AU.UTF-8 0 0
Lite annorlunda jämfört med Wiki-guiden men kanske beror på att jag installerade just NTFS configuration tool. Men det funkar iaf nu.
Tack
Men nu har du de lokala inställningarna satta på australisk engelska. vill du verkligen ha det så? Svenska är sv_SE.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Om du läser vad jag skrev i mitt inlägg i den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 25#p244075 , samt Hund's svar och länk till den guiden du använde så förstår du nog varför det inte fungerade som du hade tänkt dig.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"