Riktiga USB distros

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Riktiga USB distros

Inlägg av eyerouge »

Är intresserad av att ha en linux distro som kör från en USB-pinne och undrar om någon kan tipsa om distros som är skapade för att köra från USB och för att vara portabla & persistent, d.v.s. kopplas in i olika datorer med olika hårdvara och spara alla förändringar jag gör i OS:et.

Vet att man kan installera många distors som en live-cd till sin USB och även att man kan få t.ex. Ubuntu att spara ens ändringar (casper osv) och fungera som en persistent install. Problemet med dessa är att ingen av dem egentligen skapades att vara portabla system och att de därför i sin tur har en mängd associerade problem som t.ex. filsystem som ofta blir korrupta och hårdvarudetektering och byte av inställningar när man kopplar in systemet i en ny dator.

Jag har tittat på följande:
  • Puppy - För light weight och inte byggt för enbart USB även om det fungerar bra. Det känner inte av hårdvaran lika bra som t.ex. Ubuntu och är således inte lika portabelt.
  • DSL - se ovan.
  • Slax - fungerar riktigt snabbt och ser bra ut med kde 3. Problemet är att det inte känner av hårdvaran speciellt mycket, inte alls jämfört med Ubuntu.Kunde inte ens komma ut på nätet med det och det kände ej heller av min mus (och nu talar vi om standardgrejer här). Hade behållit Slax om det inte vore för att det förmodligen krävs manuellt fibblande i mängder med det varje gång man sätter sig på en ny maskin. M.a.o. är det inte portabelt trots att det är en USB distro. Själc har jag svårt att se meningen med att använda det i sådana fall.
  • FaunOS - hittills den bästa jag kört. Lite väl svullen med 900 mb men den verkar känna av det mesta utom mitt grafikkort (nvidia) som det vill sätta på 1024x768. Enda problemet är att jag inte kan få det att spara några förändringar, men detta verkar bero mer på mig än OS:et. Systemet är tänkt att vara en ren USB distro. För tillfället är deras forum och wiki dessutom nere.
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Riktiga USB distros

Inlägg av Rune.K »

Kollade runt lite o hittade > http://www.pendrivelinux.com/
Hade nog testat http://www.pendrivelinux.com/2007/02/20 ... ing-linux/ själv om jag kunnat boota min egen från USB.
Har själv goda erfarenheter av Knoppix LiveCD.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Dessvärre är pendrivelinuxsidan inte tillägnad USB distros, utan i första hand normala distros som man försöker få igång på en USB, varav vissa klarar spara förändringarna medan andra inte gör det.

Pendrive verkar också ha en egen distro(?) som knappt gs något utrymme på deras sida och som de dessutom vill att man ska installera från Windows ovanpå allt. Tror jag kommer hålla mig till FaunOS tills någon kommer med fler förslag, ävem om deras community verkar vara nere p.g.a. tekniska problem sedan en månad tillbaka.
Bild
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

FaunOS - hittills den bästa jag kört. Lite väl svullen med 900 mb men den verkar känna av det mesta utom mitt grafikkort (nvidia) som det vill sätta på 1024x768. Enda problemet är att jag inte kan få det att spara några förändringar, men detta verkar bero mer på mig än OS:et. Systemet är tänkt att vara en ren USB distro. För tillfället är deras forum och wiki dessutom nere.
FaunOS verkar vara bra, men visst det måste gå att spara sina förändringar.
forumet är uppe nu...
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Rune.K skrev:FaunOS verkar vara bra, men visst det måste gå att spara sina förändringar.
forumet är uppe nu...
Forumet är uppe, men man kan inte skriva där p.g.a. >>
Parse error: syntax error, unexpected '}' in /home/reza/webapps/forum/post.php on line 351

När man installerar FaunOS med hjälp av det utomordentliga(?):

Kod: Markera allt

dd if=FaunOS-shadow-0.5.4-stable-usb.img of=/dev/sdX
Så sapas det dumt nog en partition på ens USB som är exakt lika stor som systemet. Jag insåg detta av en slump i GParted och ändrade om storleken på den. Därefter har jag inte haft några som helst problem med att få det persistent (det skriver alla förändringarna i slutet av sessionen). Förstår emellertid inte hur man skulle bergipa allt det där smärtfritt eftersom deras installationsanvisningar inte nämner ett ord om det.
Bild
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Vad jag vet så är det endast Mandriva som har och säljer en USB version av Mandriva. Kolla in om: www.mandriva.com
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

eyerouge skrev:

Kod: Markera allt

dd if=FaunOS-shadow-0.5.4-stable-usb.img of=/dev/sdX
Så sapas det dumt nog en partition på ens USB som är exakt lika stor som systemet. Jag insåg detta av en slump i GParted och ändrade om storleken på den. Därefter har jag inte haft några som helst problem med att få det persistent (det skriver alla förändringarna i slutet av sessionen). Förstår emellertid inte hur man skulle bergipa allt det där smärtfritt eftersom deras installationsanvisningar inte nämner ett ord om det.
Tusen tack för ditt tips!

Jag har försökt ladda ner FaunOS via deras http-länk, men får inte ner hela filen.

Annars gillar jag dd-kommandot för att "installera" FaunOS, dd det är riktigt ett *.nix-kommando.

En varning bara, med dd gäller det verkligen att hålla tungan i rätt mun :)
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Rune.K skrev:Jag har försökt ladda ner FaunOS via deras http-länk, men får inte ner hela filen. /../ En varning bara, med dd gäller det verkligen att hålla tungan i rätt mun :)
Jag använde GWget för att ta ner filen, deras server är värdelös, dels är den långsam och dels så bröt den flera gånger, samt att jag fick fel md5sum på img:en minst 3 gånger innan jag fick hem den som jag skulle, så du har en del att se fram emot där ;) Vad som är mest frustrerande är att jag inte fann en enda mirror på hela nätet :P

Tror de varnar för dd i installinstruktioner. Det är definitivt hårt om man anger fel enhet ;)

Edit: Berätta gärna vilka grafikdrivers du använder om du får ner de och installerar det, samt hur du installerade dem.
Bild
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Provade FaunOS torrent-länk för att ladda ner, fick varningen i transmission att filen inte är tillgänglig till 100%.
Jag avvaktar några dagar med FaunOS...

Efter att läst på, så förstår jag vad du menar "Riktiga USB distros".
Finns det fler Riktiga USB distros att välja på?
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Rune.K skrev:Provade FaunOS torrent-länk för att ladda ner, fick varningen i transmission att filen inte är tillgänglig till 100%.
Jag avvaktar några dagar med FaunOS...

Efter att läst på, så förstår jag vad du menar "Riktiga USB distros".
Finns det fler Riktiga USB distros att välja på?
Jag kan lägga upp den som torrent om du vill (md5 kollad, usb img:en), men i så fall efter helgen. Säg till i så fall.

Har letat med ljus och lykta och inte funnit fler som är det uttryckligen. Posta om du kommer över någon.
Bild
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag måste bara fråga, ursäkta min nyfikenhet.
Vad är du egentligen ute efter när du vill ha en "riktig USB distro" ?
Egentligen förstår jag, för visst vore det underbart om man kunde ha med sitt eget OS (i en tummes storlek) i fickan och plugga in det i valfri dator...

Det finns ju liknande alternativ, http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_application
"portable application" har jag inte provat själv.
Min erfarenhet är mest från LiveCd, för att t.ex "reparera" en dator eller att köra program från valfri dator.

mvh rune
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kom på ett kanske intressant alternativ.

Det är att ha sin hemdator igång och tillgänglig via internet och port 22 öppen.
Då kan man tunnla vnc via ssh och köra sin hemdator från valfri plats i världen.
Vad som behövs då är att ha med sej i stort sett valfri linux-LiveCD.
Vad som krävs är en ssh-klient och en vnc-klient.

Kommer ihåg att när jag körde med min gamla 400MHz-are så surfade jag betydligt snabbare via min sons nyare dator(på annan ort) med hjälp av vnc.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Rune.K skrev:Vad är du egentligen ute efter när du vill ha en "riktig USB distro" ?
Jag vill ha ett bärart OS helt enkelt som fungerar på alla något sånär nya maskiner genom att man bara pluggar i det. Det ska vara Linux, persistent, och det ska ha god hårdvarudetektering samt vara designat för att vara portabelt genom att inte räkna med att alltid pluggas i samma maskin. Det är vad jag söker eftersom jag tycker det är onödigt att bära omkring på en bärbar vart man än ska om man vet att där finns en stationär redan, något som ofta är fallet.

a) Portable apps är okej om man nöjer sig med ett eller annat progg, men de är plattformsberoende (de flesta av dem). b)Jag hör massor av olika saker med datorn och vill ha ett helt skräddarsytt OS och c) genom att använda sitt eget vet man vad man får, vad man kan förvänta sig, samt att man lämnar värdatorn totalt orörd oavsett vilket OS det råkar köra (vilket i regel är Win)

VNC har jag kört för några år sedan. Då upplevde jag lite lagg, det kändes inte instant. Problemet med den lösningen är att den är beroende av att min riktiga dator står på dygnet runt, något jag inte vill betala för rent elmässigt och som jag motsätter mig av miljöskäl också. Dessutom blir man beroende av kvalitén av nätverket. Håller med om att det är en "enkel" och rätt smidig lösning men det vore enklare med en USB distro ;)
Bild
pshr

Inlägg av pshr »

Finns ett trevligt projekt borta hos sidux folket, har själv provat det och fungerar utmärkt, traska runt här på jobbet och "lånade" tre stationära och två laptops.
Är ju helt klart lite lustigt och gå omrking med ett OS i nyckelknippan :)

Sidux tråden,
http://www.sidux.com/PNphpBB2-viewtopic-t-10929.html
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"