Vet att man kan installera många distors som en live-cd till sin USB och även att man kan få t.ex. Ubuntu att spara ens ändringar (casper osv) och fungera som en persistent install. Problemet med dessa är att ingen av dem egentligen skapades att vara portabla system och att de därför i sin tur har en mängd associerade problem som t.ex. filsystem som ofta blir korrupta och hårdvarudetektering och byte av inställningar när man kopplar in systemet i en ny dator.
Jag har tittat på följande:
- Puppy - För light weight och inte byggt för enbart USB även om det fungerar bra. Det känner inte av hårdvaran lika bra som t.ex. Ubuntu och är således inte lika portabelt.
- DSL - se ovan.
- Slax - fungerar riktigt snabbt och ser bra ut med kde 3. Problemet är att det inte känner av hårdvaran speciellt mycket, inte alls jämfört med Ubuntu.Kunde inte ens komma ut på nätet med det och det kände ej heller av min mus (och nu talar vi om standardgrejer här). Hade behållit Slax om det inte vore för att det förmodligen krävs manuellt fibblande i mängder med det varje gång man sätter sig på en ny maskin. M.a.o. är det inte portabelt trots att det är en USB distro. Själc har jag svårt att se meningen med att använda det i sådana fall.
- FaunOS - hittills den bästa jag kört. Lite väl svullen med 900 mb men den verkar känna av det mesta utom mitt grafikkort (nvidia) som det vill sätta på 1024x768. Enda problemet är att jag inte kan få det att spara några förändringar, men detta verkar bero mer på mig än OS:et. Systemet är tänkt att vara en ren USB distro. För tillfället är deras forum och wiki dessutom nere.