Hjälp mig har problem

eldrood
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hjälp mig har problem

Inlägg av eldrood »

Hejsan
Jag kör duelboot på min laptop med vista och ubuntu.
Ubuntu äger vista självklart.
Men nu till mitt problem

Jag installerade ubuntu körde det någon dag och nu när jag försöker starta ubuntu Får jag fram den här texten

Busybox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)
Enter "help" for a list of built-in comands
Sen efter några sekunder kommer denna text upp
(initramfs) [ 39.510832] sd 3:0:0:0: [sdb] Assumunig drive cache: write throught
[ 39.514823] sd 3:0:0:0: [sdb] Assumunig drive cache: write throught

Vad gör jag nu för att få igång ubuntu?
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp mig har problem

Inlägg av revoltism »

Har du något usb-minne eller liknande ikopplad? prova plocka bort det.

I annat fall kan du prova trycka "e" när du kommer till start menyn för grub. Lägg till all_generic_ide i slutet på kernel-raden så att det blir ...ro quiet splash all_generic_ide

Hur många hårddiskar har du?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det syns egentligen inget konstigt i den utskriften du visar, eller rättare sagt det är möjligt att det inte skulle dyka upp, men det syns inget uppenbart fel i det den skriver ut.

Prova att installera om busybox:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install busybox-initramfs
Eventuellt kan du installera "busybox" och "busybox-static" också, men jag tror inte att det ska behövas. Däremot kan du behöva köra:

sudo apt-get install dash
Jag vet inte om detta hjälper, men det kan vara något att börja med iallafall...

[Edit] Eller ja just det ja... -för att kunna göra det här måste du ju ha igång Ubuntu först... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
revoltism

Inlägg av revoltism »

Osprey skrev:Det syns egentligen inget konstigt i den utskriften du visar, eller rättare sagt det är möjligt att det inte skulle dyka upp, men det syns inget uppenbart fel i det den skriver ut.

Prova att installera om busybox:

sudo apt-get install busybox-initramfs
Eventuellt kan du installera "busybox" och "busybox-static" också, men jag tror inte att det ska behövas. Däremot kan du behöva köra:

sudo apt-get install dash
Jag vet inte om detta hjälper, men det kan vara något att börja med iallafall...

[Edit] Eller ja just det ja... -för att kunna göra det här måste du ju ha igång Ubuntu först... :-\
Att den ploppar upp busybox är å andra sidan inte normalt.. så att något blivit fel går nog att antas. Jag hade själv detta problem men då klagade den på att inte min hdd fanns. I det här fallet kanske det har något med partitionen. I mitt fall fick jag upp "ata4: could not be found" eller något liknande. Löste det med "all_generic_ide" så jag tänkte att det är inget fel att prova det nu.

Troligtvis ligger problemet någon annanstans. Att det är två diskar eller något och att den som ubuntu ligger på inte hittas.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

revoltism skrev:Troligtvis ligger problemet någon annanstans. Att det är två diskar eller något och att den som ubuntu ligger på inte hittas.
En liten fundering bara - Om den inte hittar Ubuntu, så borde den väl inte kunna köra igång busybox och ash..??

Busybox känner jag inte till men framförallt ash (dash) borde ju kräva att kärnan redan är igång....? ???
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
revoltism

Inlägg av revoltism »

Jag är inte heller expert på området utan kör på erfarenheter jag fått när jag fick mitt problem. Jag tror den går in i busybox från grub möjligen utan att ta sig längre. Kan även vara som du säger och att kärnan får fel information att processa.

Du kan ju prova och plocka ut din hdd. Då gissar jag att ett liknande problem uppstår med att busybox dyker upp.

Jag tror dock att det är svårt att spekulera för mycket då vi inte har så mycket information att gå på. Hade velat Eldrood kommit med lite mer info. Att han plockar bort quiet splash från kernel-raden i grubs startupmeny genom att trycka "e" >> "editera raden" >> "b" t.ex. det kanske ger mer information.

så att den ser ut ungefär så här:

kernel		/boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=c596d6da-f821-28ae-8974-ef837f14bf9c ro 
alternativt:

kernel		/boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=c796d6da-f821-28ae-8934-ef637f14bf9c ro splash all_generic_ide
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"