Lägga olika bilder sida-vid-sida som skrivbordsbakgrund? [L]
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Lägga olika bilder sida-vid-sida som skrivbordsbakgrund? [L]
Hej, när man högerklickar på skrivbordet och väljer "Byt skrivbordsbakgrund" kan man välja bredvid "Stil" olika sätt att positionera bilden man valt som skrivbordsbakgrund.
Där finns bland annat alternativet "Sida-vid-sida" som visar en och samma bild just sida-vid-sida över hela skrivbordet.
Finns det något program, smart kommando eller annat sätt att lägga olika bilder sida-vid-sida som skrivbordsbakgrund?
Där finns bland annat alternativet "Sida-vid-sida" som visar en och samma bild just sida-vid-sida över hela skrivbordet.
Finns det något program, smart kommando eller annat sätt att lägga olika bilder sida-vid-sida som skrivbordsbakgrund?
Senast redigerad av 1 interbastian, redigerad totalt 14 gånger.
Re: Lägga olika bilder sida-vid-sida som skrivbordsbakgrund?
Inte troligt tyvärr. Men du kan ju alltid klippa och klistra med GIMP. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det skulle nog kunna gå med feh. Det blir ett helvetes pillande med scripts dock.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Konservburk
ImageMagick!interbastian skrev:Finns det något program, smart kommando eller annat sätt att lägga olika bilder sida-vid-sida som skrivbordsbakgrund?
Kod: Markera allt
montage -geometry +0+0 bildA.jpg bildB.jpg png:- | display -window root -
Men nu är det så att root-fönstret bara fungerar som bakgrundsbild om man inte kör med gnome (nautilus eller liknande skrivbordsprogram). Med gnome behöver man använda gconftool-2 istället för display när man sätter bakgrundsbilden:
montage -geometry +0+0 bildA.jpg bildB.jpg /tmp/bakgrund.png
gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_options wallpaper
gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_filename /tmp/bakgrund.png
-
Hej konservburk när jag skriver in koden ovan i terminalen och byter ut bildA.jpg och bildB.jpg mot 27650_4.jpg 29006_12.jpg som är faktiska namn på bildr som jag har får jag följande felmeddelande:Konservburk skrev:Kod: Markera allt
montage: unable to open image `27650_4.jpg': No such file or directory.
montage: unable to open image `29006_12.jpg': No such file or directory.
montage: missing an image filename `png:-'.
Jag gissar på att detta betyder att jag måste lägga bilderna i en specifik mapp först, gissar att det ska ligga i ImageMagicks mapp?
Hur gör jag det?
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Det ser ut som att du kan ha bilderna var som helst, bara du skriver hela adressen till bilden. T.ex /home/user/images/BILD.jpg.
Alltså blir det t.ex:
Alltså blir det t.ex:
montage -geometry +0+0 /home/user/BILD1.jpg /home/user/images/undermappBILD2.jpg png:- | display -window root -
- bergmanman
För att spara bilden måste du även ange ett filnamn för outputfilen (och även stå i mappen med de två inputfilern (alternativt skriva hela sökvägen till de två)):interbastian skrev:Hej konservburk när jag skriver in koden ovan i terminalen och byter ut bildA.jpg och bildB.jpg mot 27650_4.jpg 29006_12.jpg som är faktiska namn på bildr som jag har får jag följande felmeddelande:Konservburk skrev:Kod: Markera allt
montage: unable to open image `27650_4.jpg': No such file or directory.
montage: unable to open image `29006_12.jpg': No such file or directory.
montage: missing an image filename `png:-'.
Jag gissar på att detta betyder att jag måste lägga bilderna i en specifik mapp först, gissar att det ska ligga i ImageMagicks mapp?
Hur gör jag det?
montage -geometry +0+0 27650_4.jpg 29006_12.jpg output.png
Detta resulterar i en bild med de två filerna 27650_4.jpg 29006_12.jpg i ett montage i filen "output.png".
-
Alrigt, jag lyckades ta mig igenom första koden och min gamla skrivbordsbakgrund försvann men jag lyckades inte skapa en ny.
I koden nedan är det meningen jag ska byta ut "filename" med eget påhittat namn eller med hela sökvägen till bilderna?
gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_filename /tmp/bakgrund.png
Lyckades ej heller med följande, bergamannen:
Så länge har jag börjat kopiera och klistra in i gimp, pricis som hund gav mig rådet till och det funkar, bara det att jag får placera och skifta storlek på bilderna för hand för att få dem att fylla ut hela duken som motsvarar min skärmstorlek.
Så det hade varit kul att lära sig terminalvarianten genom ImageMagick.
I koden nedan är det meningen jag ska byta ut "filename" med eget påhittat namn eller med hela sökvägen till bilderna?
Lyckades ej heller med följande, bergamannen:
Så länge har jag börjat kopiera och klistra in i gimp, pricis som hund gav mig rådet till och det funkar, bara det att jag får placera och skifta storlek på bilderna för hand för att få dem att fylla ut hela duken som motsvarar min skärmstorlek.
Så det hade varit kul att lära sig terminalvarianten genom ImageMagick.
- Konservburk
Nej, allting ska vara precis som det står, förutom bildA.jpg och bildB.jpg som du byter ut mot dina egna bilder. Du kan dessutom lägga till fler bilder än två om du vill. Ifall du tycker att det blir jobbigt med sökvägar till bilderna så kan du först ställa dig i rätt katalog (t.ex. cd ~/bilder)och sedan köra utan sökväg.interbastian skrev:I koden nedan är det meningen jag ska byta ut "filename" med eget påhittat namn eller med hela sökvägen till bilderna?
-
Jag klarade det! Det fungerade! Jag fick äntligen rätt på det.
Tack allihopa!
Nu ska jag ordna så att bilderna är i samma storlek för att det ska bli snyggare.
Tack allihopa!
Nu ska jag ordna så att bilderna är i samma storlek för att det ska bli snyggare.
- Konservburk
ImageMagick löser åter dina problem. Läg helt enkelt till ett -resize i slutet av montage-kommandot:interbastian skrev:Nu ska jag ordna så att bilderna är i samma storlek för att det ska bli snyggare.
montage -geometry +0+0 bildA.jpg bildB.jpg -resize 300x200\! /tmp/bakgrund.png
-
Ja, det funkar! Om än med en liten variant. Tack konservburk och alla ni andra med!
Så här gjorde jag:
1. Installerade ImageMagick genom terminalförstret.
2. Skrev in koden nedan, ersatte bidlA.jpg bidlB.jpg med hela sökvägen till mina bilder samt namnet på dem.
montage: unable to open image `gconftool-2': No such file or directory.
montage: unrecognized option `-t'.
Så här gjorde jag:
1. Installerade ImageMagick genom terminalförstret.
2. Skrev in koden nedan, ersatte bidlA.jpg bidlB.jpg med hela sökvägen till mina bilder samt namnet på dem.
3. Skrev in koden nedan också denna gång ersatte jag bidlA.jpg & bildB.jpg med sökväg och namn till mina bilder.Konservburk skrev:Kod: Markera allt
Obs när jag skrev in koden nedan fick jag felmedelandet:Konservburk skrev:Kod: Markera allt
Konservburk skrev:Kod: Markera allt
montage -geometry +0+0 bildA.jpg bildB.jpg /tmp/bakgrund.png gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_options wallpaper gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_filename /tmp/bakgrund.png
- Konservburk
Det är tre olika kommandon som ska köras var för sig. Du verkar på något sätt lyckas med att skicka det andra kommandot som argument till det första.interbastian skrev:när jag skrev in koden nedan fick jag felmedelandet:
Konservburk skrev:Kod: Markera allt
montage -geometry +0+0 bildA.jpg bildB.jpg /tmp/bakgrund.png gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_options wallpaper gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_filename /tmp/bakgrund.png
-
Bra att du sa det, när jag startade om datorn var allt försunnet och jag kunde inte återskapa det. Hade bara tur att få till något i första taget bara.Konservburk skrev: Det är tre olika kommandon som ska köras var för sig. Du verkar på något sätt lyckas med att skicka det andra kommandot som argument till det första.
Det första kommandot det ska köras för sig självt, inte sant? Alltså:
Liksom detta?
Detta måste vara väldigt dumma frågor för dig, hoppas du har överseende men en nybörjare.
- Konservburk
Det kommandot är helt fristående och fungerar bara om du inte använder gnome/nautilus.interbastian skrev:Det första kommandot det ska köras för sig självt, inte sant? Alltså:
För gnome/nautilus-användare blir det istället tre olika kommandon:interbastian skrev:Liksom detta?
Först: montage -geometry +0+0 bildA.jpg bildB.jpg -resize 300x200\! /tmp/bakgrund.png
Sedan: gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_options wallpaper
Tillslut: gconftool-2 -t str --set /desktop/gnome/background/picture_filename /tmp/bakgrund.png
-
Nu fungerar det smidigt också, tack för att du tog dig tid att förklara