Dualboot Ubuntu Windows

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
s0ckan
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Dualboot Ubuntu Windows

Inlägg av s0ckan »

Hej jag ska installera både Ubuntu och Windows på min Dell inspiron 6400 och undrar hur jag ska göra för att få Ubuntu som mitt "första" operativsystem så att det ligger högst upp på listan som kommer upp när jag ska välja vilket operativsystem jag vill starta. Tacksam för svar. Sen har jag en till fråga, när jag installerade ubuntu på min dator sparade jag lite plats på hårddisken som jag tänkte använda till Windows är detta bästa sättet att göra detta på eller hur borde jag göra?

Jag har även ett litet problem med pidgin som inte vill ansluta :S
tweeek

Re: Dualboot Ubuntu Windows

Inlägg av tweeek »

Hej!

Det du ska göra är att installera Windows före Ubuntu. När du har installerat Ubuntu så kan du starta det och logga in för att sedan ändra så att Ubuntu blir förstaval vid boot. Du kan även ställa in så att bootmenyn kommer upp och om du inte väljer att boota med Windows så bootar Ubuntu automatiskt efter x antal sekunder, du bestämmar själv hur många sekunder.

Läs mer i wikin: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Dual_Boot
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Hmm, om man installerat window efter Ubuntu så brukar det inte gå att välja Ubuntu överhuvud taget. Jag gissar på att sOckan har installerat genom Wubi, har jag rätt? Då får man nämligen göra inställningen i windows. Det borde gå att göra som i den här länken (även om det i just det fallet är win2003 och xp) http://www.wallpaperama.com/forums/simp ... s-t57.html

Kolla även denna sida på microsofts supportsidor http://support.microsoft.com/kb/289022 det verkar som att kan återställa
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
s0ckan
Kontakt:

Inlägg av s0ckan »

jag har fått ett besvärligare problem nu. Jag kan intens installera windows nu jag stoppAr i skivan startar om datorn och valjer att den ska starta från skivan. Då börjar den men efter 10sec så stannar det och allt är svart. Någon som vet hur jag ska göra?
s0ckan
Kontakt:

Inlägg av s0ckan »

Allt fungerar frid och fröjd nu! :D
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Bra att det löste sig, windowsinstallationer är inte direkt vår specialitet ;) :) :)

s0ckan
Kontakt:

Re: Dualboot Ubuntu Windows + batterifråga

Inlägg av s0ckan »

haha, men nu när jag installerat allt så märkte jag att min batteritid är mycket sämre i ubuntu än vad den är i windows, kan man fixa detta på något sätt?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Om du menar vad som uppges så avvakta lite, tror att den blir bättre på att uppskatta batteritiden efter man har kört ur batteriet ett par gånger. Häromagen var det en här i forumet som fick 16minuter mer batteritid med Ubuntu, men det visade sig att det bara var uppskattad tid, och det stämde inte, det blev lika lång tid som i windows.

Men om du är säker på att det är sämre battertid så finns det några grejer man kan prova, som kräver olika krångliga hack. Jag har tyvärr inte så bra kolla men sök runt lite så hittar du säkert en del.

Kolla den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"