Fönster utan bar
Fönster utan bar
Jag har ett problem min bar i alla fönster med krys uppe i högra hörnet är borta. hur gör jag för att få tillbaka dom
Re: Fönster utan bar
Alt + F2 och där skriver du metacity --replace. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
tack som fan
föresten när jag startade om datan så var dom inte kvar. kan man spar instälningarna?
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Om du vill ha Emerald som fönsterdekorerare så du kan använda de temana så kan du göra så här och då använder du inte metacity. Du gör som du vill men det är ett förslag iaf 
(Kopierar in detta och orkar inte skriva till det...)
Gör först en backup av filen /etc/X11/xorg.conf
Om fönsterlistorna försvinner när man skriver emerald --replace i terminalen, för att byta fönsterdekoratör till att bli Emerald.
Då kan man lösa det på två sett:
Alt .1. skriv in detta i terminalen sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals det funkar för mig som har nvidia drivarna och nvidia-config installerade. Starta om X
Alt 2. Skriv in detta manuellt Option "AddARGBGLXVisuals" "True" under Section "screen" i xorg.conf och Starta om X.
Med hjälp av det lilla programmet fusion-icon kan man bland annat ställa in Emerald som fönsterdekoratör i stället för GTK finns att installera under Synaptic
EDIT: lite konstigt skrivet... och så missade jag att du hade skrivit det senaste inlägget.
Du använder säkert Emerald utan att du kanske vet om det
Då kan du följa det jag sa och då behöver du inte göra om det varje gång du startar datorn
men kom ihåg att göra backupen som jag sa för blir det problem så återställ den bara 

(Kopierar in detta och orkar inte skriva till det...)
Gör först en backup av filen /etc/X11/xorg.conf
Om fönsterlistorna försvinner när man skriver emerald --replace i terminalen, för att byta fönsterdekoratör till att bli Emerald.
Då kan man lösa det på två sett:
Alt .1. skriv in detta i terminalen sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals det funkar för mig som har nvidia drivarna och nvidia-config installerade. Starta om X
Alt 2. Skriv in detta manuellt Option "AddARGBGLXVisuals" "True" under Section "screen" i xorg.conf och Starta om X.
Med hjälp av det lilla programmet fusion-icon kan man bland annat ställa in Emerald som fönsterdekoratör i stället för GTK finns att installera under Synaptic
EDIT: lite konstigt skrivet... och så missade jag att du hade skrivit det senaste inlägget.
Du använder säkert Emerald utan att du kanske vet om det

hum är inte med på allt det men först hur startar man om x
- BadOmen
Du sparar ned allt du håller på med och stänger allt du gör och sen trycker du ctrl + Alt + backspacemorrrran skrev:hum är inte med på allt det men först hur startar man om x
Testa att göra det med
Kod: Markera allt
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals

Exakt vad den gör kan jag inte säga att jag vet men det fixade problemet för mig

Ok tror jag har gjort det nu men det lilla programet vill inte starta när man trycker på det
- BadOmen
Jag tror den bara lägger sig som en ikon där upp på panelen långt till höger. Du kan då högerklicka och komma till en meny.morrrran skrev:Ok tror jag har gjort det nu men det lilla programet vill inte starta när man trycker på det
- BadOmen
förresten så om du tidigare har tappat listen när du har startat om datorn så kan du testa att göra det nu för då ska den inte vara borta. Du kan bara starta om X om du vill Alt + Ctrl + Backspace. Spara det du håller på med för du kommer att få logga in på nytt 

testade å starta och dom är kvar
men när jag försöker starta programet så händer inget och ingen icon uppe till höger

- BadOmen
Jag verkar också ha fått nåt fel på det programmet. Det som är fel för mig är en plugin som heter Scale i compize. Det där programet är inte så nödvändigt att ha jag tror det var mest nåt jag blev tipsad om och provade men inget jag har använt på länge
Så av installera det och glöm det 
Om du i Synaptic söker på compiz så hittar du bla Emerald och compizconfig-setting-manager det är dom jag använder. Emerald för att byta teman och compiz setting manager för att fixa effekter i compiz. Kör dom i stället

Om du i Synaptic söker på compiz så hittar du bla Emerald och compizconfig-setting-manager det är dom jag använder. Emerald för att byta teman och compiz setting manager för att fixa effekter i compiz. Kör dom i stället