[LÖST]åäö och andra tecken i conky?

Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

[LÖST]åäö och andra tecken i conky?

Inlägg av simonw »

Hallå, jag sitter och leker med min .conkyrc och märker att åäö inte visas som åäö på skrivbordet, det blir en massa annat istället. Även andra trevliga tecken/symboler som é och " m.fl. kan inte skrivas ut och min fråga är sålunda; hur gör jag för att åäö m.fl. tecken blir just åäö?
Senast redigerad av 1 simonw, redigerad totalt 10 gånger.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
dmz

Re: åäö och andra tecken i conky?

Inlägg av dmz »

Använder en font som klarar av det.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Inlägg av simonw »

Hmm, jag har efter lite pulande lyckats byta font. Dock gör det ingen skillnad, inga specialtecken kan visas. Där till blir conky väldigt flimrigoch laddar segt så man knappt ser vad det står. Jag kör väl vidare på default-fonten.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

simonw skrev:Hallå, jag sitter och leker med min .conkyrc och märker att åäö inte visas som åäö på skrivbordet, det blir en massa annat istället.
Och exakt vad för "massa annat" blir det istället för åäö? Det är möjligtvis inte så att det blir åäö och liknande? Isf har du två alternativ. Antingen byter du till en xft-font som stödjer utf-8, eller så konverterar du teckenkodningen på ~/.conkyrc från utf-8 till iso8859-1.
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Inlägg av simonw »

med tillägget

Kod: Markera allt

double_buffer yes
use_xft yes
xftfont bitsream vera sans mono:size=10
override_utf8_locale yes
i .conkyrc, lyckades jag få en flimmerfri upplevelse med läsbara specialtecken. Tackar för ledningen i rätt riktning!!
W. I. E. Gates
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"