När jag installerarde Ubuntu från början fick jag en jättebra dialogruta i övre högre hörnet där jag såg de trådlösa nätverk jag kunde välja mellan (med signalstyrka på de resp nätverken). När jag gjort mitt val, försvann den ikonen. Jag vill ha den igen och göra mitt val omigen, går det?
Per.
Jag vill tillbaka till val av trådlöst nätverk!
-
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Jag vill tillbaka till val av trådlöst nätverk!
Ser du alltså ingen nätverksikon? Ser ut som en skärm alternativt som flera stigande staplar. Man kan klicka på nätverksikonen för att se tillgängliga trådlösa nätverk.
-
Jo, jag ser ikonen. Högerklick ger mig dock inte det val av tillgängliga nätverk som jag såg igår direkt efter installationen.
Jag vill konstatera att jag verkligen har radiokontakt med något nätverk; det kanske finns andra sätt sätt att göra detta? Men frågan kvarstår: var finns den fina fina funktionen dold som visar tillgängliga nätverk?
Per.
PS. Listan kommer och går! Jag lyckades få fram den, men vet inte hur! Och nu är den borta igen. Jag har uppenbara problem med att konfigurera wlan:et på min gamla Compaq, det är då ett som är säkert. DS
Jag vill konstatera att jag verkligen har radiokontakt med något nätverk; det kanske finns andra sätt sätt att göra detta? Men frågan kvarstår: var finns den fina fina funktionen dold som visar tillgängliga nätverk?
Per.
PS. Listan kommer och går! Jag lyckades få fram den, men vet inte hur! Och nu är den borta igen. Jag har uppenbara problem med att konfigurera wlan:et på min gamla Compaq, det är då ett som är säkert. DS
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du skall inte högerklicka, utan vänsterklicka.
Det funkar i alla fall för mig.
/Micke
Det funkar i alla fall för mig.
/Micke

-
Jodå, jag klickar med alla knappar jag har, var så säker!
Det verkar vara så att det handlar om huruvida drivrutinen får kontakt med wlan-kretsen eller inte. Jag tycks ha besvär med det, och då reagerar programmet sådär märkligt. Jag ska prova med ndiswrapper runt ett löst PMCIA-kort jag har liggande, i stället för det inbyggda.
Per.
Det verkar vara så att det handlar om huruvida drivrutinen får kontakt med wlan-kretsen eller inte. Jag tycks ha besvär med det, och då reagerar programmet sådär märkligt. Jag ska prova med ndiswrapper runt ett löst PMCIA-kort jag har liggande, i stället för det inbyggda.
Per.