Partitionerna får fel namn, GRUB får fel information?

Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej!

Har haft ett (mindre) problem, som jag inte orkat bry mig om att fixa. Men när jag gick från Dapper till Edgy (inatt) och samma problem uppstod tänkte jag att det nog är lika bra att försöka fixa det, speciellt eftersom det nu betedde sig annorlunda. Det som händer är följande:

Varje gång jag uppdaterar min kernel, och uppenbarligen även när jag installerade Edgy, så går det inte att boota med GRUB, eller jo, GRUB startar, och ser ut precis som vanligt. Men så fort jag väljer ett alternativ i listan så händer inte så mycket (jag kan sätta mig och skriva ner exakt vad den säger, men jag tror att det går att lösa även utan den informationen, så jag hoppar det så länge). Jag insåg rätt så snabbt att det funkar om jag ändrar (hd0,4) och root=/dev/hda5 till (hd0,2) och root=/dev/hda3 (nåt sånt står det va? minns inte exakt, men ni kopplar nog). Vad göra? Jag kan skriva om min menu.lst för hand varje gång, det är väl ok, men jag slipper helst. Dessutom nu när det inte längre står root=/dev/hdx, utan det något mera kryptiska root=UUID=42348cf0-3...osv.

Hade även lite problem med att visaren för minnesstatus inte hittade min swap (letade också på fel partition), men jag kommer inte ihåg hur jag fixade det tyvärr. Men jag tror att det problemet nog är kopplat på något vis.

Någon som har en bra idé på varför mina partitioner får fel namn?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
hakan58

Inlägg av hakan58 »

Någon som har en bra idé på varför mina partitioner får fel namn?
Om du uppgraderar GRUB (dapper --> edge) så måste du nog installera om den nya till MBR...
$ sudo grub-install /dev/hda
..lösen som efterfrågas är ditt lösenord.
Dessutom nu när det inte längre står root=/dev/hdx, utan det något mera kryptiska root=UUID=42348cf0-3...osv.
Vet inte varför, men Ubuntu använder tydligen nåt "nytt sätt"..;)..titta i /etc/fstab så ser du att det "kryptiska nummret" stämmer med din partition.
Men det ska fungera även om du anger som förr..d.v.s. /dev/hda3 ex.v.
Varje gång jag uppdaterar min kernel, och uppenbarligen även när jag installerade Edgy, så går det inte att boota med GRUB,
Jag använder alltid kärnans "riktiga namn" (inte länken "vmlinuz") i /boot/grub/menu.lst) ex.v...
kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic
..då vet jag alltid vad som startas, men då måste jag också göra om alt. en ny ingång i menu.lst när jag tar en ny kärna.
Jag insåg rätt så snabbt att det funkar om jag ändrar (hd0,4) och root=/dev/hda5 till (hd0,2) och root=/dev/hda3
Hmm...det innebär att du installerat på en annan partition än förut..

hda3 = den 3:e primära partitionen
hda5 = den 1:a "extended" (logiska) partitionen.

Du kan kolla hur dina partitioner ser ut med..
$sudo fdisk -l

/Håkan
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ibland är problemen lättare än man tror. Hittade följande rader i /boot/grub/menu.lst:

Kod: Markera allt

# groot=(hd0,2)
samt

Kod: Markera allt

# kopt=root=UUID=f1772059-4495-4eca-9212-5482f700b515 ro
där det tidigare stod något annat (felaktigt), vilket gjorde att jag varje gång update-grub kördes så blev det fel.

Men det löste sig fint nu, tackar för hjälpen!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"