Varning!!! Ext3 och Mac kan förstöra hårddisk

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
orro_xo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Varning!!! Ext3 och Mac kan förstöra hårddisk

Inlägg av orro_xo »

Hallå!
Vill varna för att prova att koppla en ext3 hårddisk till en Mac. Macen hittade aldrig hårddisken och när jag kopplade in den mot Ubuntu betraktades hårddisken som full vilket den aldrig varit. Lösning: Formatera om hårddisken! Inte roligt.
Shaolee
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Varning!!! Ext3 och Mac kan förstöra hårddisk

Inlägg av Shaolee »

Får man fråga hur du gick till väga för att formatera din hårddisk?
Själv har jag just testat samma grej. Tänkte prova att trippelboota min nya macbook. Allt funkade fint tills jag med refit skulle välja att starta xp och ubuntu. Inget av dom funkade. Detta ledde i sin tur till att jag ville göra om det hela. Men...tyvärr så ville inte Bootcamp veta av min hårddisk (den säger typ att det inte går att partitionera). Sen testade jag DiskUtillity (både inifrån OSX och från installations cd'n). Sen testade jag nått program typ "disk warior", detta fungerade inte heller. Disk warrior sa typ att min disk är pajj? Efter det provade jag att formatera och även partitionera från ubuntus installations cd. Även detta utan fram gång. Så det sista jag gjort är att försöka att instalera om Ubuntu men då kommer jag inte längre en att det blir error när man ska instalera GRUB startup....nånting. Så nu står jag här med en dator med kraftigt reducerat hårddiskutrymme. Hur gör man?
Som du märker är jag gröngöling både när det kommer till Ubuntu och Mac.
Tacksam för svar om du tror dig veta det ;D
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ultimate boot cd är bra när man ska formatera.

http://www.ultimatebootcd.com

Sen när hårdisken är tom så kan du pröva sätta den i macen och installera ubuntu.

Men att sätta en Ubuntuformaterad hd direkt i macen.. ???

Nee..det skulle jag nog inte göra innan jag frågat någon om det verkligen fungerar!

:o
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Du kanske helt enkelt får lågnivåformatera disken med något av verktygen på cd:n som Ubuntu33 tipsade om. Det är bara att inse: Mac är ren ondska, förklädd till dator ;).
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av jonasbjork »

orro_xo skrev:Hallå!
Vill varna för att prova att koppla en ext3 hårddisk till en Mac. Macen hittade aldrig hårddisken och när jag kopplade in den mot Ubuntu betraktades hårddisken som full vilket den aldrig varit. Lösning: Formatera om hårddisken! Inte roligt.
Jag har kört Linux på en Mac Mini (G4) i tre år, alla diskarna (har USB och Firewire-diskar kopplade till den) kör Ext3. Har aldrig haft problem med Ext3 på Mac Minin.
elmion

Inlägg av elmion »

djkmmo skrev:Du kanske helt enkelt får lågnivåformatera disken med något av verktygen på cd:n som Ubuntu33 tipsade om. Det är bara att inse: Mac är ren ondska, förklädd till dator ;).
Du ska inte behöva lågnivåformatera diskar numera, faktum är att det är något man bör undvika in i det längsta om man inte vet vad man håller på med. Har varit med om att människor lågnivåformaterat en disk och haft fel värden... Det har slutat med att jag fått manuellt skriva in rätt information och lågnivå formatera om disken (I detta fall hade personen valt en disk på 4Gb medan disken var en 8Gb disk.

Ja ja jag vet att det var längesedan vi hade sådana små diskar men det skadar inte att vara försiktig.

Har man bara ett bra partitions program så skall man kunna lösa det utan problem.

Sedan ett inlägg angående ext3 under Mac/OSX jag skulle tro att det var antingen user error som gjorde problemet eller en trasig disk. ;D

Har kört OSX i flera år och aldrig lyckas med att krasha en disk på det viset.

Mvh
Emion
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ubuntu33 skrev:Ultimate boot cd är bra när man ska formatera.

Sen när hårdisken är tom så kan du pröva sätta den i macen och installera ubuntu.

Nee..det skulle jag nog inte göra innan jag frågat någon om det verkligen fungerar!

Mac använder sig dock utav EFI och därmed GPT så jag är rätt säker på att UBC inte fixar problemet.

Hur som hellst så har jag kört tripple-boot på min Mac utan problem. Installerat om alla OS i olika omgångar, så gör man inte fel så funkar det. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Detta är nog inte samma sak.. men nästan.

Jag behövde lite mer plats till min /home partition och gjorde det ödesdigra misstaget att göra detta via Paragon Partition Manager 9. Allt gick bra till en början. Jag drog ner på mina "windows-partitioner" som jag skulle för att få över plats till min /home partition. Jag gjorde min /home större i Paragon eftersom den påstods ha stöd för Ext3. Det har den inte.

När jag sedan skulle logga in på Ubuntu igen så hittade den inte min /home och det blev en massa strul. Jag gjorde en massa försök med fsck utan att lyckas. Den lyckades inte fixa alla kopplingar utan hamnade i en sorts loop. Efter att ha surfat ett tag fick jag reda på att det kunde bero på att Paragon egentligen inte har stöd för Ext3 utan hade formaterat om min disk och gjort den Ext2.

Jag fixade det med att formatera om hela disken tillslut. Utan problem.

Tänkte att det kunde vara något liknande. Fråga mig inte hur det skulle gått till. Kanske när man kopplar in den i mac:en så skades någon sektor eller något.

Prova kör en fsck och kolla vilken output den får.

Vet inte om detta kunde bidra något... förutom att det känns fördjävligt när det händer.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

revoltism skrev:Detta är nog inte samma sak.. men nästan.

Jag behövde lite mer plats till min /home partition och gjorde det ödesdigra misstaget att göra detta via Paragon Partition Manager 9. Allt gick bra till en början. Jag drog ner på mina "windows-partitioner" som jag skulle för att få över plats till min /home partition. Jag gjorde min /home större i Paragon eftersom den påstods ha stöd för Ext3. Det har den inte.

När jag sedan skulle logga in på Ubuntu igen så hittade den inte min /home och det blev en massa strul. Jag gjorde en massa försök med fsck utan att lyckas. Den lyckades inte fixa alla kopplingar utan hamnade i en sorts loop. Efter att ha surfat ett tag fick jag reda på att det kunde bero på att Paragon egentligen inte har stöd för Ext3 utan hade formaterat om min disk och gjort den Ext2.

Jag fixade det med att formatera om hela disken tillslut. Utan problem.

Tänkte att det kunde vara något liknande. Fråga mig inte hur det skulle gått till. Kanske när man kopplar in den i mac:en så skades någon sektor eller något.

Prova kör en fsck och kolla vilken output den får.

Vet inte om detta kunde bidra något... förutom att det känns fördjävligt när det händer.
Det hade definitivt med EFI/GPT problemet att göra. Förmodligen så trodde partitioneringsverktyget att det var en vanlig disk, då boot-camp skapar en paralell MBR sektion på disken.
Men när du sen startade OS X så upptäckde det att det var "fel" på disken, och återställde MBR delen till att se ut som den gjorde innan.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Emil.s skrev:
Ubuntu33 skrev:Ultimate boot cd är bra när man ska formatera.

Mac använder sig dock utav EFI och därmed GPT så jag är rätt säker på att UBC inte fixar problemet.

Hur som hellst så har jag kört tripple-boot på min Mac utan problem. Installerat om alla OS i olika omgångar, så gör man inte fel så funkar det. ;)
Jag betvivlar inte alls att det inte går men utan en guide eller att frågat/googlat hur det fungerar/hur man gör skulle jag själv inte sitta och "leka".

En guide i wikin kanske?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"