Trådlösa fungerar inte på min Eee pc 900, Ubuntu[LÖST]
Trådlösa fungerar inte på min Eee pc 900, Ubuntu[LÖST]
Hej.
Jag har precis installerat Ubuntu på min Eee pc 900 och jag får inte igång den trådlösa uppkopplingen. Har läst diverse guider/forum om hur man gör men ingenting funkar eller så gör jag fel. Är helt ny med Linux.
När jag går in på: "System - Administration - Nätverk" så finns inte det trådlösa med.
Mycket tacksam för hjälp
Jag har precis installerat Ubuntu på min Eee pc 900 och jag får inte igång den trådlösa uppkopplingen. Har läst diverse guider/forum om hur man gör men ingenting funkar eller så gör jag fel. Är helt ny med Linux.
När jag går in på: "System - Administration - Nätverk" så finns inte det trådlösa med.
Mycket tacksam för hjälp
Senast redigerad av 1 konokko, redigerad totalt 9 gånger.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Trådlösa fungerar inte på min Eee pc 900, Ubuntu
Hej och välkommen hit, alltid trevligt med nya medlemmar 
Jag har inte nån Eee så jag vet inte om det här funkar för dig... Du kan ta dig en titt på den här bloggen och se om det hjälper
http://www.tommcfarlin.com/2008/07/11/u ... ee-pc-900/
De fixar trådlöst mm där för just en Eee PC 900.

Jag har inte nån Eee så jag vet inte om det här funkar för dig... Du kan ta dig en titt på den här bloggen och se om det hjälper

http://www.tommcfarlin.com/2008/07/11/u ... ee-pc-900/
De fixar trådlöst mm där för just en Eee PC 900.
Fungerade inte.. Installerade utan problem men utan resultat, tack iaf
- BadOmen
Det var ju synd hoppas att nån annan kan hjälpa digkonokko skrev:Fungerade inte.. Installerade utan problem men utan resultat, tack iaf

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det finns en specialanpassad version av Ubuntu kallad eeebuntu för Eee pc. Det kan kanske vara något att prova: http://www.eeebuntu.org/
Hej, testade nu igen, gjorde väl fel första,andra och tredje gången men fjärde då djävlar!
Så nu fungerar det klockrent, tack för hjälpen BadOmen
- BadOmen
hehehe, ja det är lätt det blir fel iblandkonokko skrev:Hej, testade nu igen, gjorde väl fel första,andra och tredje gången men fjärde då djävlar!

Du kan ändra rubriken i ditt första inlägg så att det i slutet av det står [LÖST] och så sätter du dit ikonen V då är det lätt för andra med samma problem att se vart det finns en lösning

Det var alltså den här biten i den länken som löste det för dig, om du var tvungen att göra nåt annat får du gärna lägga in det också. Det kan vara bra att få in det i det här forumet i fall den där länken slutar fungera...
How to configure the wireless card
To get the wireless card working, a couple of packages need to be removed because they conflict with the wireless drivers that will be used. To remove these packages, do this:
$ sudo update-rc.d -f linux-restricted-modules-common remove
and update the packages list:
$ sudo apt-get update
Now install the wireless driver. First, download the driver by issuing these commands:
$ sudo apt-get install build-essential
$ wget http://snapshots.madwifi.org/special/ma ... 604.tar.gz
Secondly, untar the archive and enter the directory. Compile the driver and install the kernel module:
$ tar zxvf madwifi-hal-0.10.5.6-r3698-20080604.tar.gz
$ cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3698-20080604
$ make clean
$ make
$ sudo make install
Finally, reboot the machine. Once you log back into Ubuntu, you should see wireless networks available in Network Manager.
Re: Trådlösa fungerar inte på min Eee pc 900, Ubuntu[LÖST]
Yes det var den biten.
Ska komma ihåg det tills nästa gång jag skapar en tråd, tack för hjälpen än en gång!
Ska komma ihåg det tills nästa gång jag skapar en tråd, tack för hjälpen än en gång!