Ang. hårddiskar, utymme och behörighet [Löst]
- johndoe001
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ang. hårddiskar, utymme och behörighet [Löst]
Hejsan!
Har kört Ubuntu på min laptop nu några dagar
Jag började med att installera 7.04 som jag hade på skiva sen tidigare och har uppdaterat så jag nu kör med 8.04
Ett par frågor angående min hårddisk och dess utrymme har jag nu.
1. Jag har som sagt bara kört Ubuntu några dagar och inte installerat så värst mycke, ändå är där över 7gb använt på "filsystem" och 2 gigpå "22.1gig media" - vad tar all plats? (Installerat totalt ca 3x~700 mb =ca 2gig, var kommer de andra 5 ifrån?)
2. Har laddat ner några uppdateringar till min iMac som jag ska köra över via USB-minne, dessa har jag valt spara på min partion som fått namnet 22.1gig media, detta därför partionen som har skrivbordet var full (!) - MEN när jag ska leta upp mina nedladdade filer är finns de inte där och jag verkar inte ens ha behörighet skapa en ny mapp på denna partition. . varför inte? Är meningen att jag nu har 22 gig som jag inte kan utnyttja som jag vill och varför lägger den filer som hör till operativsystemet, i båda partionerna?
3. De uppdateringar och filer jag laddat ner eller som är på väg ner, just nu - var tar de vägen?
Blev en del frågor och hoppas någon har några bra svar, även gärna med tips på hur jag ska få tillgång till min hårddisk igen.
Mvh, John Doh
Har kört Ubuntu på min laptop nu några dagar
Jag började med att installera 7.04 som jag hade på skiva sen tidigare och har uppdaterat så jag nu kör med 8.04
Ett par frågor angående min hårddisk och dess utrymme har jag nu.
1. Jag har som sagt bara kört Ubuntu några dagar och inte installerat så värst mycke, ändå är där över 7gb använt på "filsystem" och 2 gigpå "22.1gig media" - vad tar all plats? (Installerat totalt ca 3x~700 mb =ca 2gig, var kommer de andra 5 ifrån?)
2. Har laddat ner några uppdateringar till min iMac som jag ska köra över via USB-minne, dessa har jag valt spara på min partion som fått namnet 22.1gig media, detta därför partionen som har skrivbordet var full (!) - MEN när jag ska leta upp mina nedladdade filer är finns de inte där och jag verkar inte ens ha behörighet skapa en ny mapp på denna partition. . varför inte? Är meningen att jag nu har 22 gig som jag inte kan utnyttja som jag vill och varför lägger den filer som hör till operativsystemet, i båda partionerna?
3. De uppdateringar och filer jag laddat ner eller som är på väg ner, just nu - var tar de vägen?
Blev en del frågor och hoppas någon har några bra svar, även gärna med tips på hur jag ska få tillgång till min hårddisk igen.
Mvh, John Doh
Senast redigerad av 2 johndoe001, redigerad totalt 11 gång.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Ang. hårddiskar, utymme och behörighet
Kul. Och välkommen.Har kört Ubuntu på min laptop nu några dagar

Låter väldigt märkligt. Kanske har du laddat hem något i ett program och detta program har kanske i sin tur sparat något i din /home i en dold mapp? (Alla de som börjar med en punkt i namnet är dolda. Tryck ctrl+h för att se/dölja dem i nautilus)1. Jag har som sagt bara kört Ubuntu några dagar och inte installerat så värst mycke, ändå är där över 7gb använt på "filsystem" och 2 gigpå "22.1gig media" - vad tar all plats? (Installerat totalt ca 3x~700 mb =ca 2gig, var kommer de andra 5 ifrån?)
Det jag rekomenderar är att du kör "diskanvändingsanalysatorn". Den kommer visa dig allt du behöver veta för att förstå vart ditt utrymme tar vägen. In i Program >> Tillbehör.
De finns där antagligen, och som jag misstänker i 1 så hamnar de förmodligen på "fel ställe". Dubbelkolla var du sparar dem eller var programet du laddar hem med är inställt att spara dem.2. MEN när jag ska leta upp mina nedladdade filer är finns de inte där och jag verkar inte ens ha behörighet skapa en ny mapp på denna partition. . varför inte? Är meningen att jag nu har 22 gig som jag inte kan utnyttja som jag vill och varför lägger den filer som hör till operativsystemet, i båda partionerna?
När du installerade ubuntu kunde du välja (såvida du inte lät installationsprogramet välja) exakt var och hur systemfilerna skulle sparas. I regel har man alla systemfiler på samma partition om man är ny. De mer erfarna användarna brukar dock lägga / i en partition och /home i en annan (så att man har kvar alla sina inställningar om man kör en annan distro eller behöver lägga om in hela systemet på nytt av något skäl. I regel är det bra att även ha en tredje partition /downloads eller liknande, där man kan spara alla nerladdningar o.s.v. om man nu är flitig på att ladda ner.
För att svara på din fråga så är det oftast så att alla systemfilerna kommer finnas på samma partition, och det är en god idé att ha dem så också (förutom /home då). Skälet till att du inte har behörighet att ändra i systemets mappar är en ren säkerhetsåtgärd så att du inte raderar något viktigt eller hittar på något annat klumpigt ; ) Vill du köra nautilus med full behörighet kan du skriva "sudo nautilus" i terminalen >> Enter >> Skriv in ditt lösenord >> Enter. Vänligen var försiktig om du gör det. Du har emellertid redan behörighet att röja hur mycket du vill i din homekatalog, i alla fall i den underapp som är samma som ditt användarnamn, där du egentligen borde stanna kvar

- johndoe001
Tackar så hjärtligt!
Jag lyckades lokalisera någon av filerna och sån tur var fick de viktigaste plats på skrivbordet så det är nog löst nu.
När jag installerade så lät jag Ubuntu göra alla val själv vilket jag kanske får ångra bittert nu då, för det verkar ju som jag inte har någon access alls till den större partionen.
Är det som jag befarar, endast möjligt att lösa detta genom att blåsa allt och köra en ny installation där jag väljer att använde endast en partion (vilket borde vara smidigast väl?)
Det jag inte riktigt förstår är vad alla mappar i den större partionen är till för, om de tillhör systemet, varför läggs de då inte automatiskt i partionen som heter Filsystem, det borde väl vara det mest logiska?
Så det jag vill göra nu är; Använda Ubuntu - helst så som jag konfigurerat det hittils ju, kunna spara och uttyttja större delen av min hårddisk till vad jag nu vill använda det till samt ha allt som har med systemet att göra i en mapp alternativt partion och resten tillgängligt för mina egna filer och mappar.
Hur går jag enklast till väga?
Mvh, John
Jag lyckades lokalisera någon av filerna och sån tur var fick de viktigaste plats på skrivbordet så det är nog löst nu.
När jag installerade så lät jag Ubuntu göra alla val själv vilket jag kanske får ångra bittert nu då, för det verkar ju som jag inte har någon access alls till den större partionen.
Är det som jag befarar, endast möjligt att lösa detta genom att blåsa allt och köra en ny installation där jag väljer att använde endast en partion (vilket borde vara smidigast väl?)
Det jag inte riktigt förstår är vad alla mappar i den större partionen är till för, om de tillhör systemet, varför läggs de då inte automatiskt i partionen som heter Filsystem, det borde väl vara det mest logiska?
Så det jag vill göra nu är; Använda Ubuntu - helst så som jag konfigurerat det hittils ju, kunna spara och uttyttja större delen av min hårddisk till vad jag nu vill använda det till samt ha allt som har med systemet att göra i en mapp alternativt partion och resten tillgängligt för mina egna filer och mappar.
Mvh, John
-
- Kontakt:
Jag har inte riktigt förstått hur stor din filsystempartition är. Du skriver att du har två stycken partitioner, en som heter "filsystem" och en som heter "22GB media".johndoe001 skrev:Det jag inte riktigt förstår är vad alla mappar i den större partionen är till för, om de tillhör systemet, varför läggs de då inte automatiskt i partionen som heter Filsystem, det borde väl vara det mest logiska?
1. Avgör var systemet installerats
Den som heter filsystem innehåller förmodligen din ubuntuinstallation. Om du går in på den hårddisken genom filbläddraren (nautilus) kommer du se att den har en del kataloger som heter "etc, bin, usr" och liknande. Om den har sådana kataloger är det alltså den partition där Ubuntu installerats, troligtvis i sin helhet.
2. Ta reda på hur stor systempartitionen är
Använd t.ex. diskanvändningsanalysatorn. Se hur stor den är och hur mycket du har kvar som är ledigt. Ta reda på om du fyllt den med nedladdade saker som egentligen borde varit på den andra partitionen (20GB media). Om du har en systempartition som är mindre än 5 GB totalt kan det eventuellt vara en idé att göra något åt det. 2 - 3 GB räcker långt för de flesta normala användarna, men om man ska installera tonvis med program, spel m.m. kommer det gå åt mer utrymme till "systemet", allt beroende på vad man installerar. Om du däremot har en större systepartition än 5GB behöver du antagligen inte göra något åt den. Om den däremot är nästan full redan så måste du städa upp en aning och ta reda på, genom diskanvändningsanalysatorn, varför den är så pass full.
3. Namnen på mapparna i den stora partitionen (20GB media)
Vad heter katalogerna på den partitionen? Tryck Ctrl + H när du är inne i Nautilus och tittar på den, så vi får fram alla dolda mappar också, om det nu finns några. Du kan ta en skärmbild och låta oss här inne se efter själva istället för att skriva ner allt för hand. Tryck bara på PrintScrn knappen på ditt tangentbord, spara filen, och ladda upp den här i ditt svar.
4. Systemet i en mapp
Det är säkert möjligt att ha hela systemet i en mapp men inte utan en massa, i min mening, onödigt trixande. Du tjänar mest på att låta systemet vara som det är och det ligger förmodligen redan på sin egna partition.
5. Att använda den stora partitionen
Det finns inget som hindrar dig att redan nu använda både systempartitionen och den stora partitionen (20GB media). För att göra ändringar på systempartitionen via filbläddraren (nautilus) behöver du emellertid köra filbläddraren som superanvändare/root för att få access. Detta är, som jag skrev tidigare, en försiktighetsåtgärd eftersom man sällan har skäl att ändra i systemets mappar m.m.
Hur vill du använda den stora partitionen? Du kan t.ex. skapa tre kataloger på den som heter:
Nedladdat
Filmer
Musik
När du skapar dem kommer du automatiskt ha behörighet till dem, om du nu skapar dem inifrån filbläddraren utan att köra filbläddraren som root. Om du inte kan skapa kataloger på den stora partitionen och du får ett felmeddelande eller "skapa mapp" inte ens är valbart i menyn så saknar du rättigheter att göra det. Du behöver du köra filbläddraren som root. För att göra det kan du öppna en terminal och i den skriva "sudo nautilus". Du kommer behöva skriva in ditt lösenord och trycka Enter. Efter det startar filbläddraren, en du kör då programmet i ett läge där du kan skapa/radera vilka mappar/filer du vill, även viktiga sådana för systemet

6. Ominstallation
Jag tror inte det behövs en ominstallation, det hela verkar mest bero på att missförstånd och att du är ny

Skulle du ändå vilja ändra om storleken på partitionerna kan du sätta in Ubuntu live-cd:n och boota om datorn så att den körs. Inifrån live-cd:n kan du sedan köra ett program som finns i menyerna någonstans och so heter "Partitionsredigeraren" eller något liknande med ordet "Partition" i. Det är väldigt enkelt att använda men jag råder dig att inte använda det förrän du är hundra på vad du gör med det och läser instruktionsboken till det (hjälp i menyn förmodligen). Du kan nämligen radera precis allt på din dator med bara två - tre klick där inne om du gör fel sak.
- johndoe001
Min systempartion är på ca 8 gb och den andra ca 22gb.
Jag bifogar några bilder så du kan bli lite klokare
- första bilden där jag dragit upp egenskaperna för vardera partion.
Bild 2 ser du filerna på partionen på 22gb - Det som jag tycker är väldigt märkligt är att båda partionernas innehåll, mappmässigt verkar vara til 95% identiska, precis som jag på något sätt råkat fått in 2 Ubuntu-OS, en på vardera partion men det kanske du vet bättre hur det kan ligga till.
Bild 3 visar partionen "filsystem"
http://b.imagehost.org/view/0878/Egenskaper.png
http://b.imagehost.org/0430/22_1gbmedia.png
http://b.imagehost.org/0223/filsystem.png
EDIT -> Lägger upp en bild från översikt av diskanvändningen med. (Ca 1.5-2Gb är min "egna" filer, dvs ej systemfiler)
http://b.imagehost.org/0361/diskanvandning.png
Ja alltså helst skulle jag ju vilja ha kanske en partion på, låt säga 6gb som innehåller hela systemet, program och eventuella spel (som det nog inte lär bli speciellt mycket av)
samt en partion med resterande 24gb där jag kan ha mina filer, absolut går det bra att dela upp dem som du skrev i; musik, filmer, nedladdat eller något liknande.
Det som är lite trist nu är ju att det verkar som 22gb partionen, i någon form även agerar åt systemet och därför vågar jag ju inte direkt gå in och plocka bort alla "dublett" mappar och liknande.. Kanske det allra bästa ändå är om jag helt enkelt formaterar om och noggrant kontroller hur partionerna kommer se ut och var systemet lägger sig, eller du tror ändå det går lösa på annat sätt?
Mvh, John Doe.
Jag bifogar några bilder så du kan bli lite klokare

Bild 2 ser du filerna på partionen på 22gb - Det som jag tycker är väldigt märkligt är att båda partionernas innehåll, mappmässigt verkar vara til 95% identiska, precis som jag på något sätt råkat fått in 2 Ubuntu-OS, en på vardera partion men det kanske du vet bättre hur det kan ligga till.
Bild 3 visar partionen "filsystem"
http://b.imagehost.org/view/0878/Egenskaper.png
http://b.imagehost.org/0430/22_1gbmedia.png
http://b.imagehost.org/0223/filsystem.png
EDIT -> Lägger upp en bild från översikt av diskanvändningen med. (Ca 1.5-2Gb är min "egna" filer, dvs ej systemfiler)
http://b.imagehost.org/0361/diskanvandning.png
Ja alltså helst skulle jag ju vilja ha kanske en partion på, låt säga 6gb som innehåller hela systemet, program och eventuella spel (som det nog inte lär bli speciellt mycket av)
samt en partion med resterande 24gb där jag kan ha mina filer, absolut går det bra att dela upp dem som du skrev i; musik, filmer, nedladdat eller något liknande.
Det som är lite trist nu är ju att det verkar som 22gb partionen, i någon form även agerar åt systemet och därför vågar jag ju inte direkt gå in och plocka bort alla "dublett" mappar och liknande.. Kanske det allra bästa ändå är om jag helt enkelt formaterar om och noggrant kontroller hur partionerna kommer se ut och var systemet lägger sig, eller du tror ändå det går lösa på annat sätt?
Mvh, John Doe.
-
- Kontakt:
Du har rätt i att det ser ut som systemet finns på båda partitionerna. Själv har jag aldrig sett något liknande förr, såvida inte du nu råkar ha installerat en gammal Linux på 20GB partitionen som nu finns kvar och syns.johndoe001 skrev:Det som är lite trist nu är ju att det verkar som 22gb partionen, i någon form även agerar åt systemet och därför vågar jag ju inte direkt gå in och plocka bort alla "dublett" mappar och liknande.. Kanske det allra bästa ändå är om jag helt enkelt formaterar om och noggrant kontroller hur partionerna kommer se ut och var systemet lägger sig, eller du tror ändå det går lösa på annat sätt?
Du kan med rätt stor säkerhet (men ingen garanti, så gör backup av allt viktigt!) plocka bort allt på 20GB partitionen utan att ditt system raderas. Den partition som mountas som / är den som i heter "FIlsystemet", d.v.s. det är där och ingen annanstans som ditt Ubuntu/Mint ligger på.
1. System >> Admin >> Partitionsred.
2. Skriv in ditt lösenord när den ber dig om det.
3. Välj rätt hårddisk längst upp i höger hörn
4. Markera därefter den stora partitionen.
5. Höger musknapp på den >> Avmontera
6. När den är avmonterad (eventuellt behöver du avmontera den i Nautilus också) kan du antingen ta "Ta Bort".
7. Tryck Verkställ. Låt den mala, ska gå snabbt, men går bara om du avmonterat den.
8. Nu kommer du bara ha en partition kvar. Förhoppninsgvis den med systemet. Starta om datorn för att se sanningens ögonblick. Fungerar inget efter omstarten bör du installera om allt igen.
9. Kommer du in i systemet och allt fungerar måste du återskapa partitionen. In i Partitionsred. igen.
10. Markera det oanvända utrymmet >> höger mus >> Ny
11. Välj Primär Partiton & Ext 3 (smaksak och kan variera, så jag kör själv och det borde fungera hos dig också om du inte ha många andra partitioner)
- johndoe001
Det jag kan tänka mig är att antingen så har jag lyckats missa formatera om disken eller aktuell partion när jag skulle installera Ubuntu första (andra) gången, då jag först tänkte behålla XP men ångrade mig, avbröt installationen och formaterade om disken - Då hade förmodligen den tidigare avbrutna installationen redan partionerat upp disken och det måste jag missat så den bara formaterade den på ca 8 gb, det verkar väl inte helt otroligt?
- Antingen det eller att de där mapparna smugit sig in under någon av uppdateringarna jag gjorde. 7.04->7.10->8.04
Hur som helst, jag följde de välutförliga punkterna och allt gick vägen får man väl säga, jag kan ju fortfarande skriva här
- Dock har jag tyvärr fortfande dålig behörighet till partionen verkar det som, dock nämner den nu istället att "Åtgärden inte stöds av bakänden" när jag försöker te.x ändra namn på den.
En annan lite märklig sak är att den, trots att den är helt nyformaterad innehåller redan 1.2 gb i en egenskapad mapp kallad "lost+found"
http://b.imagehost.org/0713/egenskaper.png
Som jag förstår det så är det väl inget direkt svårlöst problem då jag borde kunna gå in och lägga till de där mapparna du nämnde tidigare, tex musik, film och nedladdat?
- Dock undrar jag om "filbläddraren" du nämnde är helt enkelt det jag använder för att navigera i innehållet på disken just nu, dvs om jag te.x öppnar platser -> dator osv.? - Om så är fallet borde jag ju nu kunna bara skapa mapparna men går ju som sagt inte i nuläget,
Dock, hur som helst kan jag väl gå in med behörighet som root och skapa mapparna - Undrar även vad som händer om jag skulle radera den befintliga mappen "lost+found"
Tackar för en hittils mycket snabb, lättöverskådlig och riktig hjälp!
Mvh, John Doe.
- Antingen det eller att de där mapparna smugit sig in under någon av uppdateringarna jag gjorde. 7.04->7.10->8.04
Hur som helst, jag följde de välutförliga punkterna och allt gick vägen får man väl säga, jag kan ju fortfarande skriva här

- Dock har jag tyvärr fortfande dålig behörighet till partionen verkar det som, dock nämner den nu istället att "Åtgärden inte stöds av bakänden" när jag försöker te.x ändra namn på den.
En annan lite märklig sak är att den, trots att den är helt nyformaterad innehåller redan 1.2 gb i en egenskapad mapp kallad "lost+found"
http://b.imagehost.org/0713/egenskaper.png
Som jag förstår det så är det väl inget direkt svårlöst problem då jag borde kunna gå in och lägga till de där mapparna du nämnde tidigare, tex musik, film och nedladdat?
- Dock undrar jag om "filbläddraren" du nämnde är helt enkelt det jag använder för att navigera i innehållet på disken just nu, dvs om jag te.x öppnar platser -> dator osv.? - Om så är fallet borde jag ju nu kunna bara skapa mapparna men går ju som sagt inte i nuläget,
Dock, hur som helst kan jag väl gå in med behörighet som root och skapa mapparna - Undrar även vad som händer om jag skulle radera den befintliga mappen "lost+found"
Tackar för en hittils mycket snabb, lättöverskådlig och riktig hjälp!
Mvh, John Doe.
-
- Kontakt:
Det är meningen att du ska ha "dålig behörighet" till partitionen, och är således inget du ska göra något åt för att fixa: Du får köra igång nautlius som root - då kommer du kunna skapa mappar på den. De mapparna kan du, medan du är root, ställa in så att du har fullständig behörighet till dem även när du inte är root. (Instruktioner om hur du gör det finns i något av de föregående svaren.)- Dock har jag tyvärr fortfande dålig behörighet till partionen verkar det som, dock nämner den nu istället att "Åtgärden inte stöds av bakänden" när jag försöker te.x ändra namn på den.
Kan inte hjälpa dig med ditt felmeddelande, men vet av egen erfarenhet att det fungerar dåligt med att byta namn på partitioner i Nautilus. Se t.ex. denna länken för tips om hur du kan byta namnen om det verkligen vill. Har själv inte kört enligt de instruktionerna men vet att andra lyckats genom att följa dem. Och kom ihåg: Kör du inte programmen som root så är det tveksamt att du skulle kunna döpa om en partition med dem.
Det är i sin ordning: Lost & Found skapas efter varje diskcheck som systemet gör. Mappen används för att dumpa korrupta filer och material som diskchecken ska göra/gjort magi med. Diskchecken körs vart 30 boot (omstart) som default inställning, och varje partition har sin egen Lost&Found. I /etc/fstab (tror jag) kan du slå av diskchecken för en viss partition om du inte vill att den ska köra på den, men det är inget jag rekomenderar. Det finns även små program som låter dig ändra hur många reboots du kan göra innan nästa diskcheck körs, och antagligen kan man tweaka det manuellt också - kan dock inte detaljerna själv.En annan lite märklig sak är att den, trots att den är helt nyformaterad innehåller redan 1.2 gb i en egenskapad mapp kallad "lost+found"
Min gissning är att du kan ta bort innehållet i Lost & Found och hela mappen, men att den kommer återskapas vid nästa check. Antaglien kommer storleken på den att variera beroende på hur många korrupta filer du har efter en kontroll. Vore jag du hade jag släppt det helt och ignorerat den. Det låter kanske krasst, men en ny hårddisk till en bärbar är inte speciellt dyr, och du har rätt ont om utrymme

ja, precis, det kan du göra med lätthet: Kör "Terminalen". Skriv "sudo nautilus", och följ instruktionerna i något av de föregående svaren beträffande rättigheterna/behörigheten.Som jag förstår det så är det väl inget direkt svårlöst problem då jag borde kunna gå in och lägga till de där mapparna du nämnde tidigare, tex musik, film och nedladdat?
Om du ser på din egen screenshot, i höger hörn, så står det "Filbläddrare"Dock undrar jag om "filbläddraren" du nämnde är helt enkelt det jag använder för att navigera i innehållet på disken just nu, dvs om jag te.x öppnar platser -> dator osv.? - Om så är fallet borde jag ju nu kunna bara skapa mapparna men går ju som sagt inte i nuläget,

Till skillnad från t.ex. Windows XP så kan du köra nautilus antingen som vanlig användare (dvs den du loggar in med när du går in i ubuntu) eller som en superanvändare/root/admin/kalla det vad som. Detta gäller inte bara nautilus utan de flesta programmen.
När man kör ett program som root ger man programmet fullständig behörighet att göra vad det vill. Så, det räcker inte med att bara använda Nautilus för att skapa mapparna på den stora partitionen. Du måste köra Nautilus som root. Det gör du genom att skriva "sudo nautilus" i terminalen. Jag vet att detta verkar omständligt och drygt från början, men efter ett tag kommer du uppskatta det, och, i slutända är det till långt större nytta än skada. Ett tecken på det är att man infört liknande saker i t.ex. Windows Vista.
Du kan givetvis även se till att du alltid är inloggad som root när du logga in med ditt vanliga konto, men återigen - det är inget jag rekomenderar att du gör. I synnerhet inte när du är ny.
- johndoe001
Jag får tacka så otroligt mycket för den väldigt vägledande och lätttydliga informationen.
Efter lite mekande så har jag nu 3 helt egna mappar som jag kan göra precis vad jag vill med, på partionen i fråga
Kommandot "sudo nautilus" fungerade inte till en början men kollade runt i lite andra trådar, hittade och körde " gksudo nautilus" sen sudo nautilus och då gick det så bra så.
Åter igen tack så mycket, antagligen kommer jag väl lägga in några nya rader och frågor om ett tag när jag behöver läxas upp om något annat
Varma hälsningar, John "Doh"
Efter lite mekande så har jag nu 3 helt egna mappar som jag kan göra precis vad jag vill med, på partionen i fråga

Kommandot "sudo nautilus" fungerade inte till en början men kollade runt i lite andra trådar, hittade och körde " gksudo nautilus" sen sudo nautilus och då gick det så bra så.
Åter igen tack så mycket, antagligen kommer jag väl lägga in några nya rader och frågor om ett tag när jag behöver läxas upp om något annat

Varma hälsningar, John "Doh"
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Föredömligt jobbat eyerouge! 
Beträffande sudo nautilus så ska man helst inte köra nautilus och andra GUI-program med sudo, får att sudo helt enkelt inte är anpassat för det och det kan uppstå problem med filrättigheter. Därför ska man använda gksudo nautilus
EDIT Om du vill att partitionen ska monteras automatiskt med fulla rättigheter så kan du lägga till den i fstab, här finns en bra howto: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
EDIT2 stavfel

Beträffande sudo nautilus så ska man helst inte köra nautilus och andra GUI-program med sudo, får att sudo helt enkelt inte är anpassat för det och det kan uppstå problem med filrättigheter. Därför ska man använda gksudo nautilus
EDIT Om du vill att partitionen ska monteras automatiskt med fulla rättigheter så kan du lägga till den i fstab, här finns en bra howto: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
EDIT2 stavfel
Senast redigerad av 2 Cadryc, redigerad totalt 9 gång.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hmm.. är det inte gksu nautilusCadryc skrev:Föredömligt jobbat eyerouge!

|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
gksudo funkar iaf fint, är det kanske med gksu - gksudo som med su - sudo, vad jag förstått är sudo att föredra men jag är inte alltför insatt.
-
- Kontakt:
Ah. Just det. Jag provade gtksudo först och missyckades givetvisCadryc skrev:Beträffande sudo nautilus så ska man helst inte köra nautilus och andra GUI-program med sudo, får att sudo helt enkelt inte är anpassat för det och det kan uppstå problem med filrättigheter. Därför ska man använda gksudo nautilus

Tack.