Småproblem i Linux Mint

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
arezon

Småproblem i Linux Mint

Inlägg av arezon »

Har precis installerat Linux Mint (utveckling av ubuntu men kör gnome så det som funkar på ubuntu borde funka för mig) på min dator och tycker verkligen om det, men trots allt är det några små skönhetsfel jag skulle behöva hjälp med:

- Skärmen blinkar till ca varannan minut, något som blir ganska irriterande efter ett tag. Tror det beror på att den "bara" kör på 50hz vid 1680x1050 när jag på XP-tiden iaf kunde köra 60hz. Men vet inte hur jag ordnar detta, har ett nvidia kort och använder drivrutinerna som man får som "tillval".

- Kan inte sänka ljudet i volymkontrollen, när jag drar slidern neråt så åker den upp igen. Men jag kan sänka i rythmbox, mplayer mm.

- Kan inte starta NetBeans, har kört installationen och allt gick bra men när jag klickar på ikonen så händer inget, har även avinstallerat och installerat igen men samma problem. Fungerade när jag tog det genom pakethanteraren men då var det fel version. Så laddade ner rätt .sh fil men det vill sig bara inte, förslag?

Skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa dessa problem. (Och eftersom jag inte får igång NetBeans får någon jättegärna tipsa om en bra XML editor, känner att emacs är lite oerklill för mig i nuet)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Småproblem i Linux Mint

Inlägg av KiviE »

Tråden är flyttad till Övriga operativsystem > Övriga Open source och fria operativsystem
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"