Ubuntu Server som router [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Urme
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Ubuntu Server som router

Inlägg av Urme »

Fick igång internet igen på Ubuntu när jag installerade om ipmasq och dnsmasq :) Men internet på vistaburkarna funkar fortfarande inte bakom routern :(

EDIT: Varje gång jag bootar om burken nu så tappar datorn internet, och jag måste installera om dnsmasq och ipmasq... vad är det för fel?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Urme skrev:Vad innebär just Masquerade?
Att alla paket som routras utåt får avsändaradressen satt till den adress du har mot internet. Man kan sätta den själv utan masquerade, vilket är bättre om du har fast ip, men har du inte fast ip så skulle du vara tvungen att ändra den regeln i brandväggen varje gång ipadressen ändrades.

Och jag vill åter ta fram webakee's råd. http://easyfwgen.morizot.net/gen/ Om du använder den /etc/network/interfaces som du angav, och inget annat så kommer det skript som easy firewall generator skapar fungera alldeles utmärkt. Har själv använt det som grund för flera "router-installationer".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Urme

Inlägg av Urme »

Mekaniserad Apelsin skrev: Och jag vill åter ta fram webakee's råd. http://easyfwgen.morizot.net/gen/ Om du använder den /etc/network/interfaces som du angav, och inget annat så kommer det skript som easy firewall generator skapar fungera alldeles utmärkt. Har själv använt det som grund för flera "router-installationer".
Hur exakt använder jag den? Har genererat en fil nu och t.ex står det så här:
# IPTables Location - adjust if needed

IPT="/sbin/iptables"
IPTS="/sbin/iptables-save"
IPTR="/sbin/iptables-restore"
Behöver jag ändra dem där?

Sparar jag bara filen sedan till /etc/init.d/iptables ?

Ursäkta mina "noob" frågor, men var 8 dagar sedan jag satt mig in i detta för första gången :)
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Ge den genererade filen t.ex. namnet brandvagg. Lägg den sedan enligt;
/etc/network/if-pre-up.d/brandvagg
Starta om maskinen
Urme

Inlägg av Urme »

northface skrev:Ge den genererade filen t.ex. namnet brandvagg. Lägg den sedan enligt;
/etc/network/if-pre-up.d/brandvagg
Starta om maskinen
Gjorde det, så nu ska den filen köras när burken startar? Dock har jag inget internet på routern efter jag bootade om den...

Har gjort en clean install av burken imorse också, känns som man är helt bakom flötet vad detta gäller...

Men denna guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/ipmasq_dnsmasq ska inte den funka "out of the box"? eller ska man behöva pyssla med mer grejer? Vill ta ett steg i taget, först få själva gatewayen/routern att fungera, sedan börja pyssla med att sätta in regler och grejer.

Men desto mer man googlar, desto fler guider hittar man och _ingen_ guide liknar den andra. Ganska rörigt i huvudet blir det :)
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Om vi backar lite. Du säger att så fort du startar om burken så funkar det inte. Du kör in dnsmasq och ipmasq ånyo och då funkar det. Om du startar om och sedan kör:

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/dnsmasq start

sudo /etc/init.d/ipmasq start
Vad händer då?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det är inte konstigt att internet inte fungerar med den guiden. Den kommenterer ju ut konfigurationen för eth0...

Jag har haft brandvägg/router hemma i flera år först en redhat sedan en debian och nu en ubuntu. Och för att förvilrra dig ytterligare så har jag inte använd mig av dnsmasq eller ipmasq, Utan dhcpd, named och shorewall. Men dnsmasq gör vad både dhcpd och named gör. Men jag skulle byta ut ipmasq (eller det där genererade skriptet) mot shorewall.

Ett generellt råd är att du får se till att se till att internet fungerar på servern. Se till att ping fungerar, först med enbart ipnummer sedan med hostnamn. Ta tex http://www.google.com, 64.233.183.99. Sedan lägger du på brandväggsregler och dnsmasq. Nu kan du testa om klienterna fungerar. Först måste du kontrollera att de får ipnummer och namnservrar (troligtvis routern eftersom dnsmasq innehåller en cashande namnserver). Sedan kan du testa om du kan komma ut på nätverket.

Det sista steget är att se till att routern startar som den ska. Det är ju inte helt ovanligt med strömmavbrott.
Urme

Inlägg av Urme »

Det står att dnsmasq redan är igång, detta funkade från början.. om jag restartade dem så funkade nätet på servern igen.
Dock funkar inte detta längre nu, även fast jag startar om dem så är nätet helt dött. Har provat att plocka bort "brandvagg" och startat om burken igen, och restartat dnsmasq och ipmasq, men fortfarande inget internet nu.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Ta bort brädgården från #eth0 iface eth0 inet dhcp i /etc/network/interfaces och kör sudo ifdown eth0 och sudo ifup eth0
Urme

Inlägg av Urme »

mcNisse skrev:Ta bort brädgården från #eth0 iface eth0 inet dhcp i /etc/network/interfaces och kör sudo ifdown eth0 och sudo ifup eth0
Ja nu kom nätet igång igen :) har dock avinstallerat dnsmasq och ipmasq också
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Då är det bara att lägga tillbaka dem, igen.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Hade du inte ta tagit bort # enligt din post nr2?

MacNisse - guiden förutsätter routing mode på deskop, därför # på eth0
Urme

Inlägg av Urme »

Har installerat dem igen nu, bootade om burken och då hade inte burken internet igen.
Körde:
sudo /etc/init.d/dnsmasq start
sudo /etc/init.d/ipmasq start

Då kom det igång igen. Har ingen "#" före "iface eth0 inet dhcp" i /etc/network/interfaces nu.

Om jag sätter denna burk (vista) i switchen bakom routern nu "bör" det fungera? Eller är det något ytterligare man ska ställa in för att få datorerna bakom routern ska få access till internet?
Har inte använt (http://easyfwgen.morizot.net/gen/index.php) heller nu, dvs filen "brandvagg" tog jag bort där jag la den, bör jag lägga tillbaka den?

EDIT: I min post nr2 hade jag missat att lägga dit en # som guiden visade, dock gjorde jag det senare.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Ditt problem är att dnsmasq och ipmasq scripten inte körs vid omstart.
Urme

Inlägg av Urme »

northface skrev:Ditt problem är att dnsmasq och ipmasq scripten inte körs vid omstart.
Det står dock att dnsmasq redan körs om jag kör igång det igen efter en reboot.. kanske dock inte ipmasq, den står det bara att den körs igång, inget om den körs eller inte.

Fast det är ju ett problem i sig, bör väl inte påverka om vistadatorn (bakom routern) får internet eller inte så länge jag inte bootar om ubuntu servern.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Har ett förslag hur du kan göra, MEN vill att någon annan kommenterar innan du gör åtgärden! Är ute på djupt vatten.

Gör ipmasq och dnsmasq exekverbara

sudo chmod +x /etc/init.d/ipmasq

sudo chmod +x /etc/init.d/dnsmasq
Kör sen

sudo update-rc.d ipmasq defaults

sudo update-rc.d dnsmasq defaults
Urme

Inlägg av Urme »

Hehe okej, väntar med att testa det där :) Fast just nu är servern helt ren förutom dyndns som är uppsatt... så jag kan bara köra in install skivan och formatera och installera om igen :)
Allting annat jag har installerat har funkat utan några problem som helst, ftp, webb, dyndns, rtorrent, samba etc.. men routerfunktionen är absolut viktigast av allt att få att fungera. Satt upp en Mac OS X Server som router på jobbet för ett par år sedan och det funkade hur bra som helst också, fast dock var allt "grafiskt" då :)
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Ja, skam den som ger sig. Men för mej verkar det som om ipmasq inte körs vid omstarten. Det är kanske bara den man ska applicera på mitt desperata förslag ovan.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Har googlat lite, jag har själv tänkt sätta upp en linuxdator som router...

Den här guiden verkar vara vettig, det ser i alla fall enkelt ut. > https://help.ubuntu.com/community/Router
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"