EDIT: Varje gång jag bootar om burken nu så tappar datorn internet, och jag måste installera om dnsmasq och ipmasq... vad är det för fel?
Att alla paket som routras utåt får avsändaradressen satt till den adress du har mot internet. Man kan sätta den själv utan masquerade, vilket är bättre om du har fast ip, men har du inte fast ip så skulle du vara tvungen att ändra den regeln i brandväggen varje gång ipadressen ändrades.Urme skrev:Vad innebär just Masquerade?
Hur exakt använder jag den? Har genererat en fil nu och t.ex står det så här:Mekaniserad Apelsin skrev: Och jag vill åter ta fram webakee's råd. http://easyfwgen.morizot.net/gen/ Om du använder den /etc/network/interfaces som du angav, och inget annat så kommer det skript som easy firewall generator skapar fungera alldeles utmärkt. Har själv använt det som grund för flera "router-installationer".
Behöver jag ändra dem där?# IPTables Location - adjust if needed
IPT="/sbin/iptables"
IPTS="/sbin/iptables-save"
IPTR="/sbin/iptables-restore"
Gjorde det, så nu ska den filen köras när burken startar? Dock har jag inget internet på routern efter jag bootade om den...northface skrev:Ge den genererade filen t.ex. namnet brandvagg. Lägg den sedan enligt;
/etc/network/if-pre-up.d/brandvagg
Starta om maskinen
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/dnsmasq start
sudo /etc/init.d/ipmasq start
Ja nu kom nätet igång igenmcNisse skrev:Ta bort brädgården från #eth0 iface eth0 inet dhcp i /etc/network/interfaces och kör sudo ifdown eth0 och sudo ifup eth0
Det står dock att dnsmasq redan körs om jag kör igång det igen efter en reboot.. kanske dock inte ipmasq, den står det bara att den körs igång, inget om den körs eller inte.northface skrev:Ditt problem är att dnsmasq och ipmasq scripten inte körs vid omstart.
sudo chmod +x /etc/init.d/ipmasq
sudo chmod +x /etc/init.d/dnsmasq
sudo update-rc.d ipmasq defaults
sudo update-rc.d dnsmasq defaults