Installationshjälp till Tremulous

För spelentusiaster !
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Installationshjälp till Tremulous

Inlägg av InfiniDimm »

Hej.

Som nybliven Ubuntu-användare och ny på hela GNU/Linux grejjen är jag inte helt hemma på detta med att installera saker som inte finns i Lägga till/Ta bort-hanteraren.

Nåväl, jag har laddat hem tremulous-1.1.0-installer.x86.run och lagt den på skrivbordet. När jag på bästa windows-manér dubbelklickar för att starta installationen hamnar jag i en textredigerare. Därefter hittade jag någonstans att man skulle välja att läsa den som körbar fil, vilket jag gjorde och fick igång en installationshjälp.

Den försöker installera i /usr/games eller dyl. Men väl där säger den att den saknar skrivrättigheter och det enda jag kan göra är att avbryta. När jag ska försöka igen öppnas ett kommandofönster för att snabbt stängas igen utan att jag hinner läsa vad som står.

Tips hjälp idéer?

Tacksam för svar.
Erik
...mot bättre vetande?
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Installationshjälp till Tremulous

Inlägg av InfiniDimm »

Sorry, inget lite googlande inte kunde lösa.

men jag har en fråga ändå, är det alltid sudo apt -get intall som gäller för saker man tankar hem?
...mot bättre vetande?
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Installationshjälp till Tremulous

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen, InfiniDimm!

Bra att du fick ordning på installationen! För att svara på din fråga, så: ja och nej. Ja, det är alltid så att du skall, i möjligaste mån, försöka använda förråd för att installera program. Detta kan du göra genom att använda apt-get i terminalen, Lägg till/Ta bort eller Synaptic (finns ett par sätt till, som aptitude och Adept, men ignorera det sålänge, så klarnar det säkert senare). Alla sätt är ekvivalenta, men tillvägagångssättet är lite olika.

I lägg till/ta bort så finns inte alla paket som finns i programvaruförråden, utan bara ett utvalt antal (se också till att välja så att alla program visas i Lägg till/Ta bort, det är en rullmeny). I Synaptic finns alla paket tillgängliga för installation, lika så med hjälp av apt-get. Jag känner att den här förklaringen blir lite förvirrad, så jag hänvisar till Wikin för mer info, men fråga gärna om du har fler undringar eller om något är oklart.

Kolla: http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program

Det finns dock undantag, då man inte kan använda Ubuntus programvaruförråd. Det kan handla om att det finns fel version av ett program i förråden, eller att ett program inte finns över huvud taget. Då kan man behöva installera på andra sätt (kompilera källkod, hämta .deb-filer från andra säkra källor etc.). Eftersom detta är att anse som riskabelt och en potentiell säkerhetsrisk är det inte att rekommendera, om man kan hitta andra lösningar. Ibland har man dock inget val, men då är det viktigt att man är noggrann, väljer säkra källor etc. (Nej, getdeb skulle jag inte säga är att betrakta som en säker källa!).

Lycka till framöver, och det är bara att fråga om du undrar något eller behöver hjälp med en installation!
Skriv svar

Återgå till "Spel"