Pakethanteran

Okänd

Pakethanteran

Inlägg av Okänd »

[quote="Angel"]Inne i Pakethanterarn symaptic så hittade jag spelet Quake 2 att installera så jag klickade att jag ville ha den installerad men sen så förstår jag inte hur man startar den.. samma sak med wine det finns ingen direkt icon att klicka på och så startar man det på ett enkelt sätt.

dvs jag är intresserad avv få veta hur man gör för att starta dessa 2 :-)[/quote]
När det gäller Quake 2 så kan jag inte ge dig ett bra svar (spelar inte Quake nämnligen) men när det gäller Wine så ska .EXE-filer associeras med Wine så att nästa gång du loggar in så räcker det att du klickar på en .EXE-fil för att Wine ska starta igång det. Tänk dock på att emulering aldrig är en lösning utan bara en väg, därför får du räkna med att allting inte kommer fungera (Vissa spel fungerar sjukt bra, andra inte alls).

Dessutom underlättar det ibland om man startar ett spel/program genom Wine via Terminalen, t.ex wine quake2.exe .
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Pakethanteran

Inlägg av Dick Lundberg »

Vad gäller Quake 2 så är jag tveksam till om det är hela spelet du har installerat eller bara program för att kunna köra det från en köpt skiva. Testa att skriva quake2 och sedan "enter" i en terminal.

Wine startas när du dubbelklickar på en .exe-fil. Om du går till din hemkatalog så ska du ha en mapp som heter "c" där och om du går in i den hittar du alla kataloger i ditt fuskwindows. I mappen "windows" hittar du winecfg.exe är du kan göra inställningar & sånt.

God lycka!
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Okänd

Pakethanteran

Inlägg av Okänd »

Går det bättre om du kör wc3 med -opengl? Som t.ex wine wc3.exe -opengl?
Joe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Pakethanteran

Inlägg av Joe »

Ibland när inte wine inte fungerar så kan dosbox fungera.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"