Word skrivskyddade dokument [LÖST]

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Word skrivskyddade dokument [LÖST]

Inlägg av Lao Tzu »

Jag kör dual boot med XP och Ubuntu 8.04. Saken är den att mina worddokument blir skrivskyddade vilket gör att jag inte kan redigera dem med Open Office när jag är inne i Ubuntu. Jag gissar att man kan ändra inställningarna i XP så att jag kan greja med dokumenten även i Ubuntu men är inte säker. Hur ändrar skrivskyddet?
Senast redigerad av 1 Lao Tzu, redigerad totalt 8 gånger.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Word skrivskyddade dokument

Inlägg av BadOmen »

I Nautilus högerklicka på filen du vill ändra rättigheter för, välj egenskaper och fliken rättigheter och sätt att din användare har läs och skriv rättigheter.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Åhå, så det var i Ubuntu i alla fall. Följdfråga: Måste man göra så för varje individuellt dokument jag vill ändra på eller går det att ändra så att jag alltid har rätt att ändra Worddokumenet skapade i Windows?

(&?)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Lao Tzu skrev:Åhå, så det var i Ubuntu i alla fall. Följdfråga: Måste man göra så för varje individuellt dokument jag vill ändra på eller går det att ändra så att jag alltid har rätt att ändra Worddokumenet skapade i Windows?
Jag har faktiskt ingen aning :)
Kolla så du har läs och skriv rättigheter för din användare på den hårddisken eller ännu bättre använd OpenOffice i Ubuntu och skippa helt MS Office... Det har jag gjort och det funkar kanonbra Open office finns föresten för Windows också men varför köra windows när du har ubuntu ;)
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

om dokumentet kommit via ett mail som en bilaga, måste du först spara bilaga/dokumentet för att få dina rättigheter.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Tack för hjälpen. Det visade sig att monteringen inte riktigt hade rätt parametrar men nu funkar det. Funderar dock på att köra Word genom Wine i alla fall. MS Word har bättre stavningskontroll, mer invanda typsnitt (teckensnitt? jag glömmer alltid vilket som är vilket) och gråa ytor vid sidan om "papperet" vilket gör det behagligare att titta på. Som hobbyförfattare är det viktigt att det ser bra ut och att stavningskontrollen funkar bra, ifall man börjar slarva.

(&?)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Lao Tzu skrev:Tack för hjälpen. Det visade sig att monteringen inte riktigt hade rätt parametrar men nu funkar det. Funderar dock på att köra Word genom Wine i alla fall. MS Word har bättre stavningskontroll, mer invanda typsnitt (teckensnitt? jag glömmer alltid vilket som är vilket) och gråa ytor vid sidan om "papperet" vilket gör det behagligare att titta på. Som hobbyförfattare är det viktigt att det ser bra ut och att stavningskontrollen funkar bra, ifall man börjar slarva.
Du kan ställa in så den blir så snygg :) Jag har snygga gråa kanter runt varje sida och fina linjer som visar vart på papperet man skriver (vänster, höger, upp och ned marginalerna).
Du väljer att det ska vara så i menyn Visa och kryssar för Utskriftslayout

Du kan lätt installera de MS fonts du vill ha.
Dessa automatiskt och sen kan du lätt fylla på med de du saknar.
  • Andale Mono
    Arial Black
    Arial (Bold, Italic, Bold Italic)
    Comic Sans MS (Bold)
    Courier New (Bold, Italic, Bold Italic)
    Georgia (Bold, Italic, Bold Italic)
    Impact
    Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic)
    Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic)
    Verdana (Bold, Italic, Bold Italic)
    Webdings
Så här installerar du dom:
Starta Synaptic och sök efter filen msttcorefonts och installera den eller skriv detta i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install msttcorefonts
Sen kan du gå till WINDOWS/Fonts (vet inte var de ligger i Vista) och kopiera alla fonterna som slutar på ttf. Hoppa över dom som jag har listat här ovan för dom har du nu redan.
I din hemmamap så skapar du en ny mapp som heter .fonts (inklusive punkten, den gör mappen dold) Tryck nu ctrl +h för att visa dolda filer/mappar och öppna den mappen och klistra in fonterna där :)

För att du ska kunna använda dom kan du logga ut och in igen eller skriva följande i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo fc-cache -fv
Angående rättstavning så har jag inte märkt att den är så dålig (jag har iofs dyslexi :P) Du kan lära den så den blir bättre och bättre genom att lägga till de ord den inte kan. Du kan också ta en titt i OpenOffice under Verktyg - Rättstavning och alternativ så att det är förkryssat där det du är intresserad av. Man kan tex rättstava på mer än bara ett språk i taget om man vill :)
Jag använder OpenOfice 2.4 och i Ubuntu 8.10 så kommer den i version 3.0 :)

Du kanske fortfarande vill köra Word i Wini men du har fått lite tips om hur du kan lämna MS Office. Du kan föresten också i OpenOfice göra så att den altid sparar dina dokument som .dok om du skulle vilja det :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Lao Tzu skrev:Som hobbyförfattare är det viktigt att det ser bra ut och att stavningskontrollen funkar bra, ifall man börjar slarva.
Som hobbyförfattare har du säkert hyfsad koll på ord och grammatik, du är varmt välkommen att förbättra ordlistan
http://www.dsso.se/

:D

Openoffice 3 har preliminärt släppdatum 16 septemer, antar att den kommer med de vanliga uppdateringarna i Ubuntu
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Re: Word skrivskyddade dokument [LÖST]

Inlägg av Lao Tzu »

Ja, jag ska i alla fall ge OO en chans men när jag provade senast (två år sen?) var rättstavningen under all kritik. Och efter vad jag förstått i en tråd här (kommer inte ihåg vilken) är det fortfarande en del problem med den biten. Tack för tipset om MS-fonter, jag är en sucker för Times New Roman...

Cadryc: Jag hittade ett roligt språkfel redan på startsidan:

För att söka efter ett ord, skriv in dess grundform i inmatningsfältet ovan och tryck sedan på "SÖK". Ifall ordet inte säkert är på grundform, se till att rutan efter "Grundform:" inte är ifylld när du trycker på "SÖK".

Gissa vad som är fel. :)

(&?)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

hehe bara att maila så har du bidragit till gemenskapen ;) :)

Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag har skapat en användare där nu. Tror jag snubblade över den sidan för länge sen och tänkte gå med redan då men glömde bort det av någon anledning. Nu ligger den i alla fall bland bokmärkena i Firefox. Ett steg i rätt riktning.

(&?)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Gött mos! :D

Om du har tid och lust så får du gärna komma med förslag här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 58#p244958

Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"