När du startat Gparted och den har sökt igenom dina hårddiskar, så får du uppe till höger välja hårddisken med Ubuntu. Baserat på vad du skrev i det jag citerat så tror jag att det i Gparted kommer se ut som följande:perg skrev: Min maskin har 2 hårddiskar, # 0 och #1, # 0 är helt XP och UB har jag installerat på
#1. Denna är på nominellt 120GB, från första starten med UB fördelat för UB på:
"/" rot 9.76GB ext3,
swap 1.95GB ext3,
? 14.65GB ext3,
19.53 FAT32 för datakommunikation mellan XP och UB
samt
58.59GB FAT32 för XP och 7.29GB oallokerat .
9,76 | 1,95 | 14,65 | 19,53 | 58,59 | 7,29
där färgerna talar om vilket filsystem det är.
Om det ser ut så som jag nu har gissat, så skulle du kunna göra såhär (Kom ihåg att inga ändringar utförs förrän man klickar på Verkställ). Ta bort 9,76 och öka 1,95 (som är swapen) åt vänster (så att den blir lite större än 2GB så att du kan använda Vänteläge)
Klick på verkställ och vänta.
Sen skapar du en ny partition med filsystem ext3 i det ej-allokerade utrymmet till vänster som uppstod när vi tog bort 9,76. Det skulle gå lika bra att bara förminska den istället för att ta bort den, men det skulle antagligen ta lite längre tid, men du gör som du känner för.
Klicka på verkställ.
Vidare skulle du kunna slå ihop 19,53 och 58,59 genom att ta bort den ena och utöka den andra. I samma veva skulle du kunna utöka så att de 7,29 ej-allokerade skulle inkluderas. Komi håg att klicka på verkställ.
OSB när du tar bort en partition så försvinner alla filer, när det gäller 9,76 spelar det ingen roll eftersom du tänkt installera om Ubuntu, men tar du bort tex 58,59 så försvinner ALLA filer du har där. så SÄKERHETSKOPIERA först
Om det INTE ser ut som jag gissat ovan, eller om du har andra funderingar så är det bara att fråga. Det finns säkert nån som kan svara.