Kan ej ta bort trasig drivrutin

sPlaTh

Kan ej ta bort trasig drivrutin

Inlägg av sPlaTh »

Det är såhär att jag har försökt få igång min scanner, en kombinerad skrivare/scanner från Brother av modell DCP357C, och det har inte gått så bra. Jag har försökt hitta en lösning genom att googla lite varstanns och någonstans på vägen så såg jag att någon fick igång det genom att använda äldre drivrutiner. Jag tänkte att jag kunde testa om det skulle fungera för mig så jag provade att installera dom. Fick såklart meddelande som sa att jag redan hade nyare drivrutiner. Så jag gick in synaptic och valde att avinstallera dom nyare drivrutinerna. Får då meddelande om att det inte fungerade. Och det är här det slutade fungera helt och hållet, jag har försökt att få bort de här utan att lyckas ett tag nu och jag vet inte om det stör mina andra uppdateringar så det känns ganska viktigt att få det att fungera.

Här är meddelandet jag får ifrån terminalen:

lobban@lobban-desktop:~$ sudo dpkg -r brscan2
[sudo] password for lobban:
(Läser databasen ... 145722 filer och kataloger installerade.)
Tar bort brscan2 ...
rmdir: misslyckades att ta bort "/usr/local/Brother/sane/GrayCmData/ALL": Filen eller katalogen finns inte
rmdir: misslyckades att ta bort "/usr/local/Brother/sane/GrayCmData/AL": Filen eller katalogen finns inte
rmdir: misslyckades att ta bort "/usr/local/Brother/sane/GrayCmData": Filen eller katalogen finns inte
rmdir: misslyckades att ta bort "/usr/local/Brother/sane": Filen eller katalogen finns inte
dpkg: fel vid hantering av brscan2 (--remove):
underprocess post-removal script gav felkod 1
Fel uppstod vid hantering:
brscan2
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Kan ej ta bort trasig drivrutin

Inlägg av ebbot »

Prövat aptitude istället?

Kod: Markera allt

sudo aptitude purge brscan2
Kan ju vara bra att pröva detta också:

[

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
sPlaTh

Re: Kan ej ta bort trasig drivrutin

Inlägg av sPlaTh »

Jag ominstallerade hela systemet för att lösa problemet. Det var okej eftersom jag inte hade speciellt mycket data som kunde försvinna.

Nu är det fortfarande så att jag har problem med skrivaren/scannern. Scannerdelen fungerar utmärkt, precis som den ska. Men jag får inte igång skrivaren.
Systemet hittar skrivaren och allt ser ut att gå bra, men när man ska skriva ut något så händer absolut ingenting.
Man kan ju tro att man ska få någon sorts meddelande eller någon annan typ av feedback, men nej. Systemet låtsas som om inget har hänt.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"