Hej!
Jag har problem med skärmbilden när datorn sitter i dockningsstationen. När datorn inte sitter i dockan fungerar allt klockrent. När datorn sitter i dockan och jag botar upp den har jag bild på den externa skärmen ända tills jag kommer till inloggningsbilden, då går bilden över från den externa skärmen till den "bärbara".
Någon som har några tips?
PS.I windows brukar FN+F8 hjälpa, men här får jag ingen respons på det alls.
//Janne
Problem med Bärbar + Dockningsstation [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Problem med Bärbar + Dockningsstation [LÖST]
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 19 gånger.
Anledning: Markerade som löst
Anledning: Markerade som löst
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Problem med Bärbar + Dockningsstation
Jag gör den helt ogrundade gissningen att du installerade medan datorn inte var kopplad till dockan.
Om det är fallet så kan du kanske lösa det med en
Om det är fallet så kan du kanske lösa det med en
Kod: Markera allt
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Re: Problem med Bärbar + Dockningsstation
Japp, installationen gjordes inte i dockan.Niklas Bolmdahl skrev:Jag gör den helt ogrundade gissningen att du installerade medan datorn inte var kopplad till dockan.
Om det är fallet så kan du kanske lösa det med enKod: Markera allt
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Det fungerar som en dans efter en reconfigure.
Tack!
//Janne
Re: Problem med Bärbar + Dockningsstation [LÖST]
Jag har ett liknande problem, dock så har jag kopplat min skärm direkt i datorn, och inte via en dockningsstation.
Kommandot som föreslås ovan hjälpte inte.
Om man tittar i inställningarna för skärmupplösningen så hittar ubuntu 2 skärmar, men jag får inte ut nån bild till den externa, den säger bara "no signal"
Kommandot som föreslås ovan hjälpte inte.
Om man tittar i inställningarna för skärmupplösningen så hittar ubuntu 2 skärmar, men jag får inte ut nån bild till den externa, den säger bara "no signal"
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Först o främst, har du aktiverat din externa skärm i inställningarna?
Svarta skärmar i inställningsdialogen är inte aktiverade.
Det enklaste, snabbaste sättet att aktivera är att klona skärmarna (bocka för det valet i inställnings-rutan: System -> Inställningar -> Skärmupplösning)
Får du bild då så handlar det bara om att aktivera skärmen med önskad upplösning, vilket du gör i samma dialogruta. Markera önskad skärm samt välj upplösning. Glöm inte spara.
Dessutom får du troligtvis fler svar om du startar en ny tråd snarare än att du svarar på nån annans lösta problem. Era problem må vara snarlika, men det är inte samma problem, alltså så tjänar du mer på en fräsh start. (Bara något att komma ihåg inför nästa gång du stöter på nåt du vill fråga om)
Svarta skärmar i inställningsdialogen är inte aktiverade.
Det enklaste, snabbaste sättet att aktivera är att klona skärmarna (bocka för det valet i inställnings-rutan: System -> Inställningar -> Skärmupplösning)
Får du bild då så handlar det bara om att aktivera skärmen med önskad upplösning, vilket du gör i samma dialogruta. Markera önskad skärm samt välj upplösning. Glöm inte spara.
Dessutom får du troligtvis fler svar om du startar en ny tråd snarare än att du svarar på nån annans lösta problem. Era problem må vara snarlika, men det är inte samma problem, alltså så tjänar du mer på en fräsh start. (Bara något att komma ihåg inför nästa gång du stöter på nåt du vill fråga om)
Fortfarande ingen bild om jag clonar skärmen.
Hittade denna tråd via google, och insåg inte att den var "löst" innan jag skrivit min fråga.
Har även startat en ny tråd, men tack för att du engagerade dig...
Hittade denna tråd via google, och insåg inte att den var "löst" innan jag skrivit min fråga.
Har även startat en ny tråd, men tack för att du engagerade dig...