Menyrad likt den i Mac OS [Löst}

Användarvisningsbild
johndoe001
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Menyrad likt den i Mac OS [Löst}

Inlägg av johndoe001 »

Hej alla vänliga Ubuntugurus.

Jag tröttna på mitt XP och letade fram min skiva med ubuntu 7.04 och installerade det, körde två uppgraderingar och har nu 8.04.
Det jag är intresserad av är att använda ett tema liknande Mac OS men främst är det "menyraden" med de lite större ikonerna som man kan se längst ner på skrivbordet på en hel del fräsiga teman som jag skulle vilja ha.
- Det jag undrar är dels, vad kallas denna menyrad? - Dels hur och var laddar jag ner och installerar en sådan.

Har verkligen letat runt och sökt men ej funnit något som direkt förklarar det jag vill veta, delvis eftersom jag ju inte ens vet riktigt vad jag ska söka efter.

Hoppas att någon vänlig själ kan tipsa om en utförlig hjälp hur man fixar det här! (Har laddat ner teman som ska innehålla denna meny, te.x Mac4Lin men många av de mapparna innehåller ingen read me och jag är verkligen helt främmande för allt va ubuntu och linux heter.

Mvh, John Doe. O0
Senast redigerad av 4 johndoe001, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hjälp med nya teman samt "menyrad liknande den i Mac OS"

Inlägg av Ulsak »

Hejsan John Doe!

Först av allt; gratulerar till ett klokt val av operativsystem..
Vad beträffar menyraden så använder väldigt många nåt som kallas AWN som är en förkortning av Avant Window Navigator
kika gärna mer i wikin nedan länk.
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/avan ... -navigator

AWN finns i förråden som det står, och då går du till System->Administration->Pakethanteraren Synaptic

Man kan använda sökfunktion och söka på avant då kommer du rätt.

Det finns en del som använder Cairo Dock också.
Användarvisningsbild
johndoe001

Inlägg av johndoe001 »

Hej!

Ja det tackar jag s hjärtligt för, känns verkligen som det är i denna miljön jag (bör) hör hemma!
Tackar även så mycke för länken och informationen och tror nog jag genast blev lite klokare.

Ska snart sätta mig och kolla igenom lite så får vi se om jag lyckas få igång något.

Tack för (den snabba) hjälpen!

//John Doe
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

När det gäller AWN så kan man om man vill använda versionen som det utvecklas mer på. Då kan man välja lite fler tillägg i den, som tex att USBminne ska komma fram på den, en ikon som visar väder, en klicka etc..
Kolla http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=195&t=26848&

Det ska kunna va lite ostabil, men för mig funkar det bra :) Det kommer uppdateringar ganska ofta, och efter en uppdatering nån gång så fick ändra tillbaka alla inställningar till det jag hade, sånt kan hända när man kör utvecklingsversioner.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
johndoe001

Inlägg av johndoe001 »

Hej igen!

Jag fick installerat AWN och så samt laddat ner ett theme till den och tror mig konfigurerat allt som man ska, dock när jag försöker öppna det genom program-tillbehör så syns bara en liten ruta (ca 4x3cm) i övre, vänstra hörnet som försvinner blixtsnabbt, men ingen meny, antar att det är väl nu den ska dyka upp?

Testade starta om men problemet kvarstod.
Några tips om jag kanske missat något?

Mvh, John Doe.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

oj, då!
Det finns ett par saker som jag dumt nog förutsatte:

* att du aktiverat din grafikkortsdrivutin via System-> Administration-> Hårdvarudrivrutiner Bocka för den..
* att du bockat för System->Inställningar->Utseende-> fliken Visuella Effekter ->Extra
Användarvisningsbild
johndoe001

Inlägg av johndoe001 »

Tja det är ingen fara.
Dock har jag sysslar med sånt jag inte riktigt förstod mig på, hittade ingen hårdvarudrivrutin så sökte lite och hittade denna guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/ATI

Som jag följde till punkt och pricka, dock när jag var nästan helt färdig, körde kommandot: ctrl - alt - <- (backspace) så bootade datorn om, allt fungerade fint till laddningsrutan blev klar, då svartnar hela skärmen och kan inte göra, någonting. frågan är vad gick fel och än viktigare, hur löser jag det?

Jag har försökt starta i recoverymode men bootade jag där så samma problem, försökte få upp filen genom att skriva in: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
- i recoverymode men det gick ej att få upp filen.

Känns som att jag har en hel del att sätta mig in i och läsa på för att kunna använda det här smärtfritt :P

- Sen åter till menyraden då, jag kunde inte välja extra visuella effekter, kan det ha att göra med att mitt grafikkort inte är i saftigaste laget? - använder en medelgammal laptop med ATI rv250 baserat 9000 kort. - Men tycker att även om grafikkortet är klent borde det väl gå göra inställningarna och aktivera bara det att det borde hacka som bara den, om det nu inte skulle orka med det, eller har jag helt fel?

Mvh, John Doe.
Användarvisningsbild
johndoe001

Re: Blackscreen efter ATI-drivisinstallation - Hur lösa?

Inlägg av johndoe001 »

Wiiihoue! :P John sökte vidare och han fann, en sida med några kommando som jag körde i recovereymode, som installerade (tror jag) drivisen igen på ngt sätt nu fungerar det iallafall, så då åter till menyraden som jag ville ha hjälp med, krävs de ett grafikkort med lite mera kräm i, för att ens kunna aktivera inställningarna?
//John "Doh"
Senast redigerad av 1 johndoe001, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc

Re: Menyrad likt den i Mac OS

Inlägg av Cadryc »

När jag mocklat så grafiken krånglat så jag inte kan logga in så startar jag i recovery mode och väljer menyalternativet xfix (tror jag det hette), sen normal boot så har det funkat.

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf fungerar inte i console för att programmet gedit inte fungerar i console, men det finns andra textredigerare man kan använda. Nästa gång pröva
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

EDIT hittade en tråd på ubuntuforums.org där de grejar med ett likadant kort på laptop
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=4

Användarvisningsbild
johndoe001

Inlägg av johndoe001 »

Okey, tack for hjalpen!

Efter lite mekande fick jag igang en menyrad, dock var allt valdigt segt och en stor nackdel var val det att en tredje del av skarmens yta, den till hoger, var helt vit.
En annan trist sak ar att nu funkar inte de svenska tecknen langre, likasa fragetcken ligger pa fel plats osv, testade att installera stod for svenska och avancerade symboler, eller liknande men det hjalpte :-\ inte..
EDIT: Efter en liten närme titt i inställningar har jag nu återställt tangentborslayouten till Svenska.. Hade förmodligen råkat trycka ner båda alt-tangenterna och därmed bytat till USAś layout.

Ja just det, nar val den dar menyraden var dar sa rakade jag stanga ner den - den ordinarie nedre menyn sa nu ser jag inte vilka fonster eller program som ar aktiva, ej heller papperskorgen , den far jag tillbaka genom att fragetecken. :P

Mvh John Doh
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Du har väl kvar den övre panelen? Högerklicka där → Ny panel så kommer det upp en panel längs nån sida, högerklicka på den ocj välj egenskaper och ställ in Orientering så att den ligger i nederkant. Sen högerklickar igen → lägg till i panel och leta upp Fönsterlista och dra den till panelen, så ser du alla öppna fönster. Gör likadant för att lägga dit papperskorg och Arbetsyteäxlare (så man kan välja de olika skrivborden) och så kan du ju lägga dit lite annat smått och gott som du hittar ;)

Användarvisningsbild
johndoe001

Inlägg av johndoe001 »

Jodå visst hade jag kvar den och nu är den nedre tillbaka med besked, hehe.
Jag mixtrade lite med inställningarna för den nedre och valde att köra fönstervisaren i den övre panelen, tillsammans med Program Platser System- menyn, tid/datum, volym och avstängningsknapp, sen i den nedre panelen så la jag bara in de program som jag tror mig mest komma att använda, förstorade panelen (så ikonerna nådde maxstorlek), bocka i att den automatiskt fälls in när den inte används, så vips har jag någon iallfall lite liknande den meny jag först var ute efter ^-^ - Dock utan de fräsiga visuella effekterna, men istället utnyttjas hela skärmen utan strul ju.

Några avslutande frågor angående att anpassa menyraden ytterligare.

- Kan man på något sätt koppla ett kortkommando från special(windowsloggan) så att min nedre, i vanliga fall dolda panel kommer upp?
- Tidigare när Amarok's ikon låg i den övre panelen efter dess installation kunde jag högerklicka och byta låt osv, finns det möjlighet att fixa liknande fast den ligger i nedre panelen?
- Går det på något vis låsa ikonerna helt fast vid den nedre panelen, så man måste låsa upp innan man kan högerklicka och välja tex, flytta? (så att vid högerklick får man iställlet upp en unik meny för det programmet med funktioner till exempel).
- Efter omstart så har visa ikoner i nedre panelen bytat plats, trots jag valt alternativet "lås till panel" för var och en, går det kedja fast dem ordentligt?
- Jag har använt samma bakgrundsbild (den nedre delen av bilden) i panelen som på skrivbordet, finns det möjlighet att gröra den något transparant?

Hoppas någon har ork och lust att ge mig lite svar sen ska jag nog inte behöva besvära er här mer på ett tag :)

Mvh, John Doe
borjeboy
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av borjeboy »

Hej, jag undrar med AWN så fort jag loggat ut eller startar om så försvinner alla genvägar jag lagt in, går de att ställa in så att de sparas???
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"